הוארך תוקפן של תקנות שבס-כחלון בעוד חצי שנה

מינהל התיכנון הודיע בתחילת השנה על כוונתו לבטל את תקנות שבס-כחלון • אולם, בשל פיזורה של הכנסת תוקפן יוארך אוטומטית עד לאמצע יוני 2020, לפחות

דלית זילבר / צילום: ניב קנטור
דלית זילבר / צילום: ניב קנטור

עוד מהלך שנעצר עקב חוסר היציבות השלטונית. תקנות שבס-כחלון, שתוקפן היה אמור לפוג ב-1 בינואר 2020, יישארו בתוקפן לפחות לעוד חצי שנה - עד לאמצע יוני 2020. התקנות, מאפשרות ליזמים לבקש תוספת זכויות בנייה מעבר לקבוע בתוכנית הבנייה המאושרת במסגרת הליך הוצאת ההיתר בוועדת התכנון של הרשות המקומית.

כזכור, מנכ"לית מנהל התיכנון, דלית זילבר, הצהירה בחודש פברואר השנה, על כוונתה לבטל את תקנות שבס. בראיון ל"גלובס", היא הסבירה כי "תוכניות שמתוכננות, נבחנות ומאושרות לאחר בחינה יסודית ומתן דגש לאיכות התוכנית, לטובת התושב, הרחוב והעיר, תוך שקלול כל האיזונים - מרוקנות מאלמנטים חשובים ומהותיים בהליך הרישוי דרך הליך ההקלות. הקלות אלה, באות פעמים רבות על חשבון איכות התכנון והביצוע ואף מוסיפות 'גיבנת' משמעותית ללוח הזמנים לקידום ההיתר והבנייה". עם זאת, המציאות הפוליטית, כפי שבא לידי ביטוי גם במקרים אחרים, יצרו מצב שהשינוי בתחום ממתין לבחירות הקרובות.

לדברי עו"ד ענת בירן, יש מי שצריכים "לנצל" את המצב יוצא הדופן, כל עוד הוא אפשרי. "ניתן כאן חלון הזדמנויות חשוב להגשת בקשות להיתרי בניה הכוללות הקלת 'שבס כחלון' לעוד מספר חדשים. תוספת כחלון שבס מאוד משמעותית בפרויקטים של מחיר למשתכן משום שהיא בעצם מאפשרת ליזמים למצות את אחוזי הבנייה ולמקסם את מספר הדירות שייבנו בפרויקט, וכן להוסיף דירות בגדלים המתאימים לקהל היעד. כמו כן, מדובר בכלי תכנוני ורישויי מאוד חשוב במימוש פרויקטים המבוססים על תוכניות מתאר ישנות שאושרו בתקופה בה היה מקובל על ידי הרשויות המקומיות לדרוש דירות גדולות, שתהוונה מקור משיכה למשפחות מבוססות. כיום, עקב הצורך ההולך וגובר בדירות קטנות יותר, שתהיינה בנות השגה מבחינה כלכלית ואף מתאימות לאוכלוסיות כמו משפחות חד הוריות, מקטיני דיור, רווקים וכיו"ב".