כרוניקה של חוסר אמון וזיהום: למה התושבים עדיין לא בוטחים בחברות האנרגיה ובביהמ"ש על רקע הפעלת לוויתן

במשך שמונה שעות רצופות ייפלטו היום לאוויר עשרות טונות של חומרים אורגניים נדיפים • תושבים המתגוררים בסמוך לאסדת לוויתן מצהירים כי יעזבו את הבית בשל משבר אמון ברשויות המדינה: "יכולים לסמוך רק על עצמנו" • נובל אנרג'י מצהירה: "לא צפויה חריגה מהתקן"

הפגנה של תושבי חוף הכרמל נגד אסדת לוויתן / צילום: "שומרי הבית"
הפגנה של תושבי חוף הכרמל נגד אסדת לוויתן / צילום: "שומרי הבית"

אמש (ב') בשעת לילה מאוחרת, הודיע המשרד להגנת הסביבה כי הוא דוחה את הפעלת אסדת לוויתן, כשהיום אמור היה להתבצע תהליך הנישוב, במסגרתו ייפלטו לאוויר במשך שמונה שעות עשרות טונות של חומרים אורגניים נדיפים ובהם בנזן. לדברי המשרד להגנת הסביבה, נובל אנרג׳י לא סיפקו תוכנית דיגום ולא כיילו כיאות את מכשיר מדידת הבנזן על האסדה, ולכן עד שימולאו כל תנאי הסף, פעילות החברה לא תצא לדרך.

תושבים רבים המתגוררים בסמוך לאסדת הגז מצהירים לאחרונה כי יעזבו את ביתם בעת פעילות הנישוב, בשל משבר אי-אמון ברשויות המדינה וחשש מפני מצב שבו שיקולים מסחריים יקבלו משקל עודף על פני שיקולים בריאותיים. אי-האמון נוצר לאורך תקופה של שנתיים, שבהן נאבקים התושבים באסדת לוויתן.

בין היתר טוענים התושבים כי הם מתקשים לסמוך על רשויות המדינה, המאפשרות לנובל אנרג'י - חברה מסחרית - למדוד ולנטר את הפליטות, ומסתמכות על נתוניה. המקור לנתוני המודל שהריצו נובל אנרג'י והמשרד להגנת הסביבה - אחוז הבנזן, כמויות האורגניים הנדיפים הנפלטים ועוד - הוא נובל אנרג'י. בנוסף, על האסדה עצמה עדיין אין ניטור רציף של המזהמים, ובנזן - חומר שייפלט בזמן הפעלת האסדה - נחשב למסרטן ודאי גם ברמות נמוכות. מלבד בנזן, לא נבדקה השפעתם של מזהמים נוספים. תחנות הניטור על החוף בחלקן מופעלות על-ידי נובל אנרג'י, והאחרות על-ידי איגוד ערים שרון-כרמל.

"הניסיון בארץ לימד אותנו שהרשויות, מלמעלה ועד למטה, יעשו הכול כדי שלא לקחת אחריות על נזקים ועל סיכונים: מפרץ חיפה, ים המלח, מתקן ההתפלה בשורק ועוד", אומרת שלומית ולנסי, פעילת "שומרי הבית", המתכננת להתפנות מביתה. "ברור לנו, לצערנו, שרק אנחנו נדאג לעצמנו. רק שלשום תיעדנו בלילה באמצעות מצלמת הגזים שלנו פליטה מסיבית של גז מהאסדה. נובל אנרג'י טוענים שמדובר בחנקן, אך מומחה המצלמות שלנו הסביר שמדובר במתאן ואולי בגזים נוספים. היה ברור לי שאני מתפנה מכאן עם המשפחה שלי, מיד כשראיתי את תוכנית ההרצה. אנחנו נישן אצל ההורים של בעלי, ואני לא יודעת מתי נחזור. אנחנו גם לא יודעים מתי יהיה הנישוב הבא, הרי נובל יודיעו רק 48 שעות קודם לכן, גם אם הם יודעים עכשיו מה לוח הזמנים המתוכנן. אנחנו והילדים שלנו נצטרך לגלות גמישות רבה". 

"אנחנו המאפרה של מצרים וירדן" 

אסנת בן צבי המתגוררת בחדרה, אם לארבעה ילדים, מתכננת אף היא לעזוב את ביתה בעת הנישוב. "אנחנו כל הזמן נתקלים בעוד ועוד מסרים שקשה להאמין להם - איך אני יכולה לסמוך על המשרד להגנת הסביבה ועל נובל אנרג'י, כשיש נישוב גם עכשיו, והנתונים בתחנות הניטור נמחקים? אחד הדברים שהכי חורים לי זה הניצול הציני שהגז מלוויתן יעזור לסגור את הפחמיות אצלנו. אם היה קשר - מהיום מתחיל לזרום גז? אפשר לסגור את הפחמיות. אם למישהו היה אכפת מהבריאות שלנו, זה היה קורה.

"הגז מלוויתן הולך ליצוא - אנחנו המאפרה של מצרים וירדן. הם יקבלו גז נקי, ואנחנו נישאר עם הזיהום. זו אסדה שמזקקת פי שניים גז מתמר, קרובה מחצית המרחק ממנה אל החוף, וזה בזמן שלפי נתוני המשרד להגנת הסביבה תמר מזהמת יותר מכל המפעלים המזהמים בארץ ביחד, כולל התחנות הפחמיות. ובשום מקום בעולם אין אסדה שעומדת בערכי הזיהום שהם טוענים שיהיו מאסדת לוויתן. האסדות בעולם מזהמות יותר ממה שנטען שיהיה כאן. משרדי הממשלה נסמכים על נובל אנרג'י, חברה מסחרית עם אינטרסים".

אמש טענו שומרי הבית כי הליך הנישוב יצא לדרך בלי פעולת הלפיד ומערכת ה-FGRU (המערכת הסגורה) - המערכות שאמורות להפחית את הזיהום. שימוש בלפיד הוא תנאי בסיס להפעלת מתקני זיקוק ואסדות הנהוג בכל העולם, המאפשר להפחית באופן משמעותי את הזיהום הנוצר בזמן פעולת הזיקוק. מערכות אלה צפויות להתחיל לעבוד רק אחרי הנישוב השני.

לדברי העמותה, לאורך השנה החולפת המשרד להגנת הסביבה טען בפניהם כי לא תתקיים פעילות ללא לפיד, אך מפרסומי נובל אנרג'י עולה כי בזמן הנישוב הראשון, האסדה תפעל בלעדיו. לטענת נובל אנרג'י, עד שכל החנקן יפונה מן האסדה, אין אפשרות להשתמש בלפיד בשל סיבות בטיחותיות ותפעוליות, אך הוא יופעל ברגע שיסתיים תהליך ההרצה.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "לפי התוכנית שאושרה לחברת נובל אנרג'י, צפויות להיפלט במהלך שני שלבי נישוב כמויות של תרכובות אורגניות, מתאן ובנזן, בכפוף לאישור המשרד להגנת הסביבה. במהלך הימים שבין הנישובים (בין יומיים לשלושה) צפויות להיפלט כמויות קטנות מאוד, המהוות כ-5% מסך הפליטות של הנישוב הראשון. לא מדובר בתוספת של פליטות: הן נכללו בפרסום כחלק מסך הפליטות הכולל בזמן הנישובים העיקריים עצמם".

לדרישת המשרד להגנת הסביבה, "חברת נובל פרסמה בנוסף גם את כמות הפליטות הצפויה במהלך הימים שיחלפו בין שלבי הנישובים, בנפרד: 78 טונות של מתאן (לעומת 1,473 טונות בזמן הנישוב), 1.2 טונות של חומרים אורגנים נדיפים (לעומת 23 טונות בזמן הנישוב), 4 ק"ג של בנזן (לעומת 72 ק"ג בזמן הנישוב). לפי הצהרות נובל, במשך תקופה זו של שבועות בודדים כולל הנישובים, ייפלטו מהאסדה עד 3,203 טון מתאן; 49 טון NMVOC (חומרים אורגניים נדיפים שאינם מתאן); ו-154 ק"ג בנזן. המשרד להגנת הסביבה ימשיך לעקוב מקרוב ובהקפדה אחרי כל הפעולות בשלב ההרצה של אסדת לוויתן, כולל בתקופה של בין שלבי הנישובים, ויפעל בכל האמצעים העומדים לרשות המשרד למנוע פליטה של חומרים מזהמים לאוויר החורגים מתנאי תוכנית ההרצה".

מנובל אנרג'י נמסר: "בשלב ההפעלה הראשונית, שיימשך כחודש, יופעלו בהדרגה המערכות באסדה, באמצעות גז טבעי מטופל ממערכת הולכת הגז הארצית. בהמשך גז טבעי שיופק מהמאגר יוזרם לאסדה, ויבוצע המשך פינוי של החנקן מהמערכות והצנרות. פינוי החנקן והגז הטבעי הנדרש כחלק משלבים אלה ייעשה באופן מבוקר דרך מתקן ייעודי. מודל ייעודי שנערך בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה לבחינת היקפי הפליטות ספציפית בתקופת ההרצה מראה באופן חד-משמעי כי בשום שלב לא תהיה השפעה על איכות האוויר ביבשה ובחוף. המודל מראה כי בתרחיש הקיצוני ביותר, ריכוז הבנזן שעלול להגיע ליבשה ולחוף יהיה לכל היותר 0.135 מק"ג/מ"ק, שהם עד 3.5% מערך הסביבה והיעד היממתי לבנזן, ולאורך תקופת ההרצה לא צפויה כל חריגה מהתקן".