כש-376 מיליון דולר בסופ"ש הם אכזבה: מה קרה ל"מלחמת הכוכבים"?

"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר", הפרק האחרון בטרילוגיה החדשה של סדרת "מלחמת הכוכבים", הכניס ברחבי העולם 376 מיליון דולר, כש-177 מתוכם הגיעו מצפון אמריקה • אך אם בעבר סכום שכזה נחשב לחלום של כל מפיק הוליוודי, היום מסתכלים על הסכום הזה כסוג של אכזבה

"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר" / צילום: פורום פילם
"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר" / צילום: פורום פילם

"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר", הפרק האחרון בטרילוגיה החדשה של סדרת סרטי "מלחמת הכוכבים", יצא לאקרנים בסוף השבוע האחרון, והכניס ברחבי העולם 376 מיליון דולר, כאשר 177 מתוכם הגיעו מתוך צפון אמריקה (קנדה וארה"ב). מדובר בסכום מרשים במיוחד, וכזה שבעבר נחשב לחלום של כל מפיק הוליוודי, אך היום, עם שבירות השיאים של סדרת "הנוקמים" ושלל מותגי קולנוע אחרים, המפיקים מסתכלים על הסכום הזה כסוג של אכזבה. 

הבעיה היא שסרטים אחרים בשנים האחרונות הרוויחו סכומים גדולים בהרבה בסוף השבוע הראשון שלהם, בארה"ב ובכלל. ההשוואה הבלתי נמנעת היא ל"נוקמים: סוף המשחק", עוד סרט בעל מעריצים רבים שיצא השנה וסיים סאגה ארוכה, ושהצליח להרוויח 1.22 מיליארד דולר בסוף השבוע הראשון שלו. מאז, "סוף המשחק" הפך לסרט עם ההכנסות הגדולות ביותר ברחבי העולם, בעודו מנצח את "אווטאר" שהיה בראש הטבלה למשך עשור.

אבל גם בלי השוואה עם מארוול, הכנסות "עלייתו של סקייווקר" לא עומדות בציפיות של הסדרה מעצמה. הסכום רחוק מאוד מההישגים של הסרטים הקודמים בטרילוגיה - "הכוח מתעורר" (247 מיליון דולר בסופ"ש הראשון בצפון אמריקה) ו"אחרוני הג'דיי" (220 מיליון דולר בסופ"ש הראשון בצפון אמריקה). 

כמובן, הבעיה היא גם שתקציבי הסרטים עולים יותר ויותר עם השנים. תקציב הסרט, לפני הוצאות הפרסום ובלי התחשבות בכך שרוב ההכנסות לא חוזרות לאולפנים, עומד על 300 מיליון דולר. כדי להחזיר את ההשקעה, סרט יצטרך לעשות בערך פי שלוש מהסכום הזה ברחבי העולם. 

מאז שדיסני קנו את הסדרה, הם הוציאו ארבעה סרטים ביקום מלחמת הכוכבים: שניים בטרילוגיה שממשיכה את סיפורם של לוק סקייווקר, הגנרלית ליאה והאן סולו דרך גיבורים חדשים, ושני סרטי "ספין אוף" על דמויות אחרות שנועדו לסגור פינות ולספר סיפורים שונים ברחבי הגלקסיה. הראשון מביניהם, "רוג אחת", הפך להצלחה עם סופ"ש פתיחה של 155 מיליון דולר וסכום כולל של יותר ממיליארד ברחבי העולם, אך השני, "סולו", שמספר על עברו של האן סולו - נכשל כישלון חרוץ והרוויח 392 מיליון דולר בסך הכל, וזאת כנגד תקציב של 275 מיליון דולר.

הביקורות לא מפרגנות  

הבעיות של הסרט החדש התחילו עוד לפני שיצא ממנו טריילר, וקשורות לסרטים הקודמים בזיכיון.

למרות הכנסות מרשימות (1.33 מיליארד דולר ברחבי העולם) וביקורות אוהדות, "אחרוני הג'דיי" התקבל אצל חלק ממעריצי המותג בזעם גדול, ומאז יציאתו הרשת ממשיכה לגעוש על טיבו של הסרט. לקבלת הפנים שכזאת לא היו מוכנים בלוקאספילם, החברה שאחראית על המותג. 

מה שהחמיר את המצב היה הכישלון של "סולו", שיצא חצי שנה לאחר "אחרוני הג'דיי", והכניס את החברה לבהלה קלה. בוב איגר, מנכ"ל דיסני, טען ש"אולי הוצאנו יותר מדי סרטי מלחמת כוכבים בזמן קצר מדי". 

גורם נוסף שלא עזרה לחברה היה הבלגן בהפקת הסרט, שהתחיל עוד לפני המחלוקת סביב "אחרוני הג'דיי", וזאת לאחר שהם פיטרו את הבמאי המיועד ל"עלייתו של סקייווקר", קולין טרוורו - מהלך שקרה עקב "חילוקי דעות יצירתיים" וכנראה הושפע מכישלונו של הסרט העצמאי שיצר, "המחברת של הנרי", ב-2017. החיפושים אחרי במאי חדש החזירו אותם לג'יי. ג'יי אבראמס, שביים את החלק הראשון בטרילוגיה החדשה. 

הסרט החדש, בין אם בעקבות החלטות הבמאי ובין אם בעקבות לחץ מהחברה, "מחק" הרבה מההחלטות והכיוונים שנעשו בפרק הקודם, כנראה כחלק מנסיון מודע לרצות את המעריצים הכועסים. אך נראה שהנסיון "לתקן את המסלול" הוציא את הסרט קירח מכאן ומכאן (באופן יחסי לסרט שהרוויח 376 מיליון דולר בסופ"ש) - מעריצי "אחרוני הג'דיי" התאכזבו לראות את כל ההחלטות שנעשו בו נמחקות, ואילו שונאי "אחרוני הג'דיי" כבר ויתרו על המותג בשלב הזה.

הביקורות, בניגוד לשני הסרטים הקודמים בטרילוגיה שהתקבלו במחיאות כפיים, היו מעורבות. רבים התאכזבו מההחלטות "הפחדניות" שאבראמס עשה, בעוד שחלק העריכו בכל זאת את הערך הבידורי של סיום הטרילוגיה. 

כעת השאלה הבוערת היא האם הסרט יצליח בכל זאת להגיע למיליארד דולר ברחבי העולם, כמו קודמיו, או שמא אפילו להישג הזה הוא לא יצליח להגיע.