סקירת האוצר: הצעירים רשמו שיאי רכישות – המשקיעים ממשיכים לנטוש את השוק

56% מכלל רכישת הדירות בחודשים ספטמבר-אוקטובר בוצעה על ידי זוגות צעירים; ואולם למרות הזינוק במספר העסקאות במחיר למשתכן, כשני שלישים מהעסקאות בוצעו בשוק החופשי

 

 

הדרך לדירה חדשה/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הדרך לדירה חדשה/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

התממשות עסקאות במחיר למשתכן גרמה לתקופת החגים להניב את הכמות הרבה ביותר של עסקאות הנדל"ן בכל חגי תשרי שהיו בעשור האחרון. נכון לעכשיו, נפח שוק הנדל"ן של 2019 גדול בכ-10% מאלה שנרשמו בעשרת החודשים הראשונים של שנה שעברה, ובכ-9% מכמות העסקאות שבוצעה ב-2017. כך על סמך עשרת החודשים הראשונים של השנה, שעולה מסקירת ענף הנדל"ן למגורים של האוצר שפורסמה עתה. נתון בולט ביותר הוא השליטה המוחלטת של הזוגות הצעירים בשוק הזה - 56% מכלל הרכישות בוצעו על ידי זוגות צעירים.

בחודשיים של ספטמבר-אוקטובר השנה נרכשו 15,900 דירות, עלייה של 18% בהשוואה לחודשיים המקבילים ב-2018, והגבוהה ביותר שנרשמה מאז 2007. והסיבה לכך היתה שבחודשיים הללו, במיוחד בספטמבר, נרכשו 3,300 דירות במסגרת מחיר למשתכן. בניכוי מחיר למשתכן, נפח העסקאות רשם עלייה של 4% בלבד בחודשיים הללו.

במהלך 2019 חל גידול משמעותי בהיקפי הדירות החדשות שנרכשות, וזאת גם כן כתוצאה ממחיר למשתכן, אך גם בגלל עלייה בהיקפי המכירות בשוק החופשי. בחודש שפטמבר לבד נמכרו כ-3,800 דירות (מהן 2,030 במחיר למשתכן), הכמות הגבוהה ביותר מאז יוני 2015. גם תזרים המסומנים הפוטנציאלי ממכירת דירות חדשות שמחושב על ידי הכלכלנית הראשית באוצר, הגיע בחודשיים הללו ל-5.2 מיליארד שקל רמתו הגבוהה ביותר מאז אמצע 2015, מה שמאושש את הדוחות הטובים שהציגו חברות הנדל"ן הנסחרות בבורסה.

הזוגות הצעירים רכשו 8,900 דירות, כ-56% מכלל העסקאות. מדובר בשיעור שיא, שמדגים את ההשפעה הרבה של מחיר למשתכן על שוק הדירות. כ-,5,500 מהן נרכשו בשוק החופשי, מה שמעיד שלמרות הגידול בעסקאות מחיר למשתכן - רוב הצעירים עדיין פועלים בשוק החופשי.

המשקיעים ממשיכים בעיקר למכור דירות. בספטמבר-אוקטובר הם מכרו 2,600 דירות ורכשו 1,800 דירות. בסך הכל קטן מלאי הדירות להשכרה בכ-21 אלף מאז אפריל 2016, מה שלא בהכרח בא לידי ביטוי בעליות גדולות במחירי השכירות, משום שרבות מהמכירות של המשקיעים מבוצעות באזורים שבהם יש עודפי הצע, כמו למשל בפריפריה.

מצד שני, כמות הדירות שרכשו באוקטובר השנה, 700 במספר, היתה הנמוכה ביותר בעשור האחרון, וגם אם ניקח בחשבון שחגי תשרי נפלו ברובם בחודש זה, עדיין יש במספר הנמוך כדי להעיד על המוטיווציה הנמוכה שלהם לפעול בימים אהל בשוק, ועל ההמתנה שלהם להחלפת ממשלה, תוך תקווה שהממשלה הבאה תקל על המיסוי שהוטל עליהם ב-2015 על ידי שר האוצר משה כחלון.