"עוף בשקל" זה יותר ממבצע, זאת תוכנית פעולה

רמי לוי, מנכ"ל ובעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

רמי לוי  / צילום: שלומי יוסף
רמי לוי / צילום: שלומי יוסף

רמי לוי, הוא האיש שייסד את רשת הקמעונאות שנושאת את שמו, ושהצליח נגד הסיכויים להפוך את החנות בשוק מחנה יהודה בירושלים לרשת ארצית ששווה מיליארדי שקלים. לוי חולל מהפכה בכל מה שקשור למחירי המזון בישראל ובהמשך אף עשה זאת בתחומים נוספים כשכעת הוא עומד בראש אימפריה שכוללת פעילויות בתחום הנדל"ן, המזון, הפארם והסלולר.

לאורך העשור האחרון נקט לוי בשורה של מבצעים שנחרטו בתודעה הציבורית בישראל, והשפיעו באופן דרמטי על השוק המקומי ודחפו את המתחרות להגיב בהורדת מחירים. הזכור מבניהם שהפך למטבע לשון הוא מבצע ה"עוף בשקל" שהצית מלחמת מחירים ענפית. לוי היה גם מי שדחף לתחרות גם בגזרת האונליין, כשהביא לכניסת תמחור הדיסקאונט גם לעולם המכירה המקוונת.

אלא שעד לא מזמן המציאות הייתה אחרת: בתחילת שנות האלפיים שוק הקמעונאות היה שונה מהותית מכפי שהוא כיום. עמוק אל תוך העשור הראשון של המאה הנוכחית שופרסל אמנם הייתה הרשת הגדולה בישראל, כפי שהיא גם היום, אלא שאחריה היו עוד שתי רשתות גדולות אחרות (מגה שקרסה ונבלעה על ידי מתחרה, כשגם הוא מתקשה לשמור עליה איתנה ומוכר אותה במנות, וקלאב מרקט). רמי לוי הייתה אז אחת מהקמעונאיות הקטנות שהתחרו ביניהן אך שההתייחסות אליהן הייתה בשם הפטרנליסטי - "הרשת הרביעית".

רמי לוי, האיש והרשת שהקים ושקרא על שמו, הייתה אז רק אחת מהרשתות שהרכיבה את הרשת הרביעית, כשהיא הייתה מוכרת בתחילה בעיקר בירושלים ובטח שהייתה רחוקה מרחק אדיר מהמוניטין האדיר שיש לה, ולמייסדה, כיום.

זה היה המצב עד לא מזמן, והוא למעשה נמשך גם בתחילת העשור הנוכחי שבסופו יש לרמי לוי מעמד מבוסס כרשת השלישית בגודלה במונחי פריסה, והשנייה בגודלה במונחי מחזור מכירות. לוי יצר לעצמו מעמד עצמאי ללא סיוע מהמתחרים, כשהוא על הדרך עוקף בסיבוב רשתות גדולות שקרסו ועושה את הצמיחה הזו בעשר אצבעות.

הצמיחה של לוי לאורך השנים הייתה בעיקרה אורגנית, לצד רכישות ממוקדות לצורך חיזוק בתחומים שהוא חלש בהם (קופיקס בשביל הסופרים השכונתיים וגוד פארם על מנת להיכנס לתחום הפארם), כשהוא נמנע מלהיכנס להרפתקאות של רכישות ענק ממונפות שמאיימות על היציבות הפיננסית שלו, כפי שקורה עם המתחרה שלו נחום ביתן, שרכש את מגה ושמתקשה לבלוע אותה, כשאת כל אלה הוא מנהל באמצעות טלפון סלולרי מדגם מיושן של נוקיה שלא כולל בתוכו אפילו אפליקציה של ווטסאפ.