הכלכלן שהתעקש לחשוב על הדורות הבאים

איתן ששינסקי, יו"ר הוועדות למיסוי משאבי טבע, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

איתן ששינסקי / צילום: אוריה תדמור
איתן ששינסקי / צילום: אוריה תדמור

"קללת המשאבים היא כינוי לתופעה שבה קיים קשר הפוך בין קצב הצמיחה הכלכלית של מדינות לבין היקף משאבי הטבע שלהן", כך כותב פרופ' איתן ששינסקי בספר "הכלכלנים" שיראה אור בחודש פברואר הקרוב. הספר בהוצאת אוניברסיטת ייל ובעריכת חתן פרס נובל רוברט סולו מתעד את פועלם של 90 הכלכלנים הבולטים ביותר החיים כיום בעולם ובהם חתני פרס נובל כמו רוברט שילר, אסתר דופלו, אוליבייה בלאנשארד ולארי סאמרס. ששינסקי הוא הנציג הישראלי היחיד ברשימה (אם לא מחשיבים את סטנלי פישר).

הקריירה של ששינסקי כדמות בולטת באקדמיה ובכלכלה נמתחת על-פני חמישה עשורים אבל נדמה שהגיעה בעשור האחרון לשיא. מי שהיה אחראי לכך במידה רבה הוא ד"ר יובל שטייניץ שכשר אוצר מינה את ששינסקי לעמוד בראש ועדה לרפורמה במבנה המס על חברות הגז. אחרי מאבק קשה מול יצחק תשובה וחבריו הצליחו שטייניץ וששינסקי להביא ליישום מהיר של המלצות הוועדה בחוק של הכנסת, שנחקק בזמן שיא. הצלחתה של ועדת ששינסקי הראשונה הביאה למינוי ועדה נוספת, ועדת ששינסקי 2, הפעם לרפורמה במשטר המס על חברות המפיקות משאבי טבע, ובראשן כיל. גם הפעם הסתיימה ההתמודדות מול הכסף הגדול בניצחון לוועדה, הודות לגיבוי משר האוצר משה כחלון.

ששינסקי הביא לחיינו את המונח מס רווחי יתר - שהפך להמלצה המרכזית של שתי הוועדות בראשותו. הוא הנחיל תפיסת עולם המבטאת השקפה כלכלית ליברלית המתמרצת חברות עסקיות להרוויח אבל לא על חשבון הציבור. במקום לגבות כסף כאן ועכשיו, שכנע אותנו ששינסקי שעדיף להסתכל לטווח הארוך ולחשוב גם על רווחת הדורות הבאים.

קרן העושר, שהוקמה בהמלצתו, אמורה לרכז את כל ההכנסות ממסי רווחי היתר לטובת העתיד ולמנוע בכך מכלכלת ישראל לסבול מפגעי תופעות כמו המחלה ההולנדית (ייסוף של המטבע המקומי בגלל הכנסות מאוד גבוהות מייצוא של גז) וקללת המשאבים. הביקורת על המודל הזה התמקדה בחשש מפני תכנוני מס שיאפשרו לחברות לדחות את התשלום ואולי אף לחמוק ממנו.

בינתיים נדחתה הקמתה של קרן העושר שאמורה לצבור את ההכנסות ממסי ששינסקי - וכעת היא צפויה להתחיל לפעול רק בתחילת העשור הבא. הגישה של ששינסקי, נכונה וצודקת ככל שתהיה, תעמוד בעשור הקרוב במבחן המציאות. בינתיים עבר ששינסקי להתרכז בנושאים כמו החיסכון הפנסיוני. כך, ששינסקי מציע לבחון מודלים של הבטחת תשואה כמו זו שמציעה שבדיה לחוסכים לפנסיה. ייתכן שנפגוש בקרוב את רעיונותיו במסגרת רפורמה כוללת בחיסכון הפנסיוני שמשרד האוצר מעוניין מאוד לקדם - ומי יודע אולי גם בנושא הזה תקום ועדת ששינסקי בראשותו של הכלכלן הכי נמרץ בעיר.