בנתה בית משפט, אבל לא הצליחה לגרום לפרקליטות להביט במראה

הילה גרסטל, מגשרת ובוררת ולשעבר נשיאת ביהמ"ש המחוזי, היא אחת מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד 

הילה גרסטל / צילום: אמיר מאירי
הילה גרסטל / צילום: אמיר מאירי

השופטת בדימוס הילה גרסטל זכורה בימים אלה בעיקר בזכות השנתיים במהלכן שימשה כנציבת הביקורת על הפרקליטות (ועוד נגיע לכך בהמשך), אך האמת היא שלזכותה ראוי לזקוף גם ארבע שנים נוספות משמעותיות לא פחות מתחילת העשור החולף, במהלכן כיהנה כנשיאה הראשונה של ביהמ"ש המחוזי מרכז.

עוד לפני תחילת העשור נבחרה גרסטל להקים את ביהמ"ש המחוזי מרכז, אחרי שנים רבות במהלכן סבל ביהמ"ש המחוזי בתל-אביב מעומס בלתי נסבל שפגע בזכויות המתדיינים. גרסטל לא אכזבה בתפקידה: היא הקימה ביהמ"ש חדש, יעיל ומקצועי, מהמסד ועד הטפחות, והכול בתנאים לא פשוטים: ללא תקציב ראוי, בלי תקנים מספיקים ובמבנה זמני ורעוע בביהמ"ש בפתח-תקווה. כשפרשה מתפקידה ב-2014, אף אחד לא הבין איך התנהלה המערכת קודם להקמתו.

ואולם ביהמ"ש המחוזי מרכז הוא כנראה לא הסיבה העיקרית שבגינה זכתה גרסטל להיזכר בתודעתם של רבים כאחת מדמויות המפתח של העשור החולף. היו אלה כאמור אותן שנתיים במהלכן מילאה גרסטל בתפקיד נציבת הביקורת על הפרקליטות שיזכרו רבים.

החל מיומה הראשון לתפקיד נתקלה גרסטל בהתנגדות עזה, כצפוי. לימים סיפרה כי ידעה שהפרקליטות לא ששה לקבל את גוף הביקורת בראשו נבחרה לעמוד, אך לא תיארה את עוצמת ההתנגדות והרפש שיוטחו בה. בימים ההם עמדה גרסטל מול מתקפה ציבורית חריפה של ארגון פרקליטי המדינה והגורמים הבכירים ביותר בפרקליטות.

השיא מבחינתה היה באפריל 2016, אז הודיעה כי מכיוון שנבצר ממנה להיות מיוצגת על-ידי עורך דין מטעמה בבג"ץ שהגישו נגדה 11 פרקליטים, היא עוזבת את תפקידה. הצעת החוק לעיגון גוף הביקורת לצד קיצוץ בסמכויותיו וכוונה להעבירו לכפיפות משרד המשפטים, גם הייתה בין נימוקיה.

וזו רק הייתה ההתחלה. כחצי שנה לאחר תום כהונתה התראיינה גרסטל בתוכנית "עובדה" והטילה פצצות רבות: "התנפצות של בועה שחייתי בה 24 שנה"; "המערכת לא מתנהלת נכון וטוב"; "לאף אחד במערכת לא אכפת"; "זהו גוף שיש בו משהו חולה - גם ברמה הניהולית וגם ברמה הערכית. אם אנשים מסוגלים ללכת במלחמה אישית כזאת נגד נשיאת בית משפט מחוזי, שבאה לערוך ביקורת בונה, איך הם מתנהלים מול אנשים חלשים?", אמרה גרסטל.

וכך, לא בטוח שלשביעות רצונה, הפכה גרסטל לאחד מהסמלים לכך שהפרקליטות מסרבת לקבל ביקורת, בוודאי ביחס לגופים אחרים במדינה.

שמה של גרסטל עלה לכותרות פעם נוספת כשעלה החשד כי ניר חפץ, אז עדיין יועץ התקשורת של משפחת נתניהו, הבטיח לה שאם תתחייב לסגור את תיק פרשת מעונות ראש הממשלה היא תיבחר לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה. הפרקליטות סגרה את התיק, אך ניצלה את ההזדמנות כדי לבקר אותה. 

תיקון: בנוסח המקורי של הכתבה נכתב בשגגה שנגד גרסטל עמד תיק שנסגר בפרקליטות. אין כך הדבר, ולגרסטל מעולם לא נפתח תיק אלא היא מסרה עדות בעניין ניר חפץ. נוסח הכתבה תוקן בהתאם.