טיסות | דעה

דעה: בעשור האחרון טסנו הרבה יותר. איך ייראה העשור הבא?

התהפוכות שעברו על ענף התיירות בעשור האחרון הופכות את חיזוי העשור הקרוב למשימה לא פשוטה • דעה

נתב"ג / צילום: רשות שדות התעופה
נתב"ג / צילום: רשות שדות התעופה

העשור השני של שנות האלפיים (2010-2019) היה עשור נפלא לתיירות היוצאת. בשנת 2009 יצאו מהארץ 4 מיליון ישראלים, ובשנת 2019 - עשור אחרי - יצאו מעל 8.5 מיליון ישראלים (גידול של מעל 100%).

רק לשם השוואה מול ענף הרכב, אשר נחשב לאחד הצומחים במשק הישראלי, בשנת 2009 עלו על הכביש 172 אלף מכוניות חדשות, והשנה יימסרו כ-270 אלף - כלומר גידול של 57%.

השכר הממוצע במשק בשנת 2009 עמד על 7,850 שקל, ואילו היום הוא 10,200 שקל - כלומר גידול של 30%.

מה בעצם קרה, איך הפכנו להיות לאחת מהמדינות הכי מטיילות בעולם?

הסיבה העיקרית לגידול היא כמובן מדיניות "השמיים הפתוחים", שהורידה את מחירי הטיסות והנופשונים בשיעורים חדים של עד 40%. היצע המושבים בטיסות מישראל גדל באופן חד והביא לעלייה בביקושים, מה שהביא להוזלה ניכרת של המושבים.

חברות לואו קוסט גדולות ומובילות, כמו איזיג'ט, רינאייר ו-ויזאייר, החלו לפעול בישראל לנחות מאירופה, מה שהביא להורדה ניכרת במחירי הטיסות. חברות תעופה אירופאות הגדילו את היצע הטיסות שלהן באופן משמעותית - כך למשל חברת טורקיש אירליינס, שמפעילה תשע טיסות ביום למול טיסה אחת בלבד ביום בשנת 2009.

גם בתחום התיירות הנכנסת הייתה לנו עדנה עם גידול של 50% - מ-2.7 מיליון תיירים שהגיעו לישראל בשנת 2009, למעל 4 מיליון תיירים השנה.

כך למשל טיסה לפריז בשנת 2009 עלתה בשיא העונה 650 דולר, והשנה היה ניתן למצוא טיסות גם ב-420 דולר. בשנת 2009 היה ניתן לרכוש טיסה ישירה לתאילנד תמורת 1,450 דולר, כאשר טיסה כזו עולה היום כ-900 דולר בלבד. טיסות ליעדי הלואו קוסט במזרח ומערב אירופה הגיעו לעתים למחירים מגוחכים של 100 אירו לטיסות הלוך ושוב. ההוזלה הביאה לכך שחופשה בחו"ל הפכה לדבר שבשגרה, ורבים טסו לחו"ל מספר פעמים בשנה לתקופות קצרות.

גם יעדי הטיסה השתנו: העשור הקודם היה שייך לטורקיה ולארצות-הברית, כאשר 25% מכלל היוצאים לחו"ל טסו לשתי מדינות אלה. טורקיה הייתה זו שהחלה את תופעת הנופשונים הקצרים על בסיס חבילות הכול כלול, וארצות-הברית הייתה המקום האידאלי לטיולים (מזרח ומערב).

העשור הנוכחי התאפיין בגיוון יעדי הנסיעה: טורקיה ירדה ממפת התיירות שלנו, בעיקר בשל היחסים שהתערערו לאחר משט המרמרה, ואת מקומה תפסו איי יוון, קפריסין בולגריה ויעדים רבים במזרח אירופה.

את ארצות-הברית החליפו יעדים במזרח הרחוק בעיקר תאילנד, סין, ווייטנאם ולקראת סוף העשור גם יפן.

בשל המחירים הזולים, נופש במזרח אירופה החליף נופש במערב אירופה. כך למשל פריז, שסובלת מירידה במספר הנוסעים - לעומת אוקראינה, הונגריה, רומניה ובולגריה, שהייתה להן עדנה.

אז מה צופן העשור הבא?

התהפוכות שעברו על ענף התיירות בעשור האחרון הופכות את חיזוי העשור הקרוב למשימה לא פשוטה. וינסטון צ'רצ'יל אמר במהלך מלחמת העולם השנייה: "כעת זה לא הסוף ואף לא תחילת הסוף, אך ייתכן שזו סופה של ההתחלה".

אסתכן ואעריך שהעשור הבא יהיה מאתגר יותר. הגענו לשיא במספר היוצאים לחו"ל, והעלייה תהיה מתונה הרבה יותר. גם מחירי הטיסות הגיעו לתחתית, מה שהביא לקריסת חברות תעופה רבות; כך המחירים אף עשויים לעלות בתקופה הקרובה. ככל הנראה יהיו טיסות ישירות ליעדים רחוקים, וההערכה היא שהגידול המשמעותי יהיה למדינות בדרום אמריקה.

בני הדור הדומיננטי בעשור זה (גילאי 35-55) כבר נולדו לתוך הטכנולוגיה, ועבורם חיפוש טיסות, נופשונים וטיולים הוא אתגר ולא טרחה. ההערכה היא שצפוי גידול משמעותי בתחום הזמנות האון-ליין, ולקראת סוף העשור הוא עשוי להגיע לכ-80% מכלל הזמנת שירותי התיירות.

הכותב הוא סמנכ"ל איסתא