איטליה מצטרפת לצרפת: תטיל "מס דיגיטלי" על ענקיות הטכנולוגיה

בעקבות כישלון האיחוד האירופי וה-OECD להגיע להסכמה על מיסוי פייסבוק, גוגל, אפל ואמזון, יוזמות מדינות אירופה חוקי מס עצמאיים • איטליה תטיל מהשבוע הבא מס של 3% על כל הכנסות החברות באיטליה, ומצפה ל-600 מיליון אירו בשנה הקרובה

נשיא איטליה סרג'ו מטרלה / צילום: Shutterstock
נשיא איטליה סרג'ו מטרלה / צילום: Shutterstock

איטליה תצטרף בשבוע הבא לצרפת ותטיל "מס דיגיטלי" על ענקיות הטכנולוגיה העולמיות, למרות אזהרות חריפות מצד ממשלת ארה"ב להימנע מכך. הפרלמנט האיטלקי אישר השבוע את החוק, הכלול בתקציב המדינה לשנה הבאה, ואמור להניב לה מאות מיליוני אירו בהכנסות חדשות. גם מדינות אחרות, כמו אוסטריה, בריטניה וספרד, מתכננות חוקים עצמאיים כדי להילחם במה שהן תופסות כהתחמקות ממס של חברות כמו פייסבוק, אמזון, אפל ואלפבית (חברת האם של גוגל). צעדים אלה מעמיקים את העימות בנושאי סחר וכלכלה עם ארה"ב, שהן בסיס הפעילות של חברות אלה.

החוק צפוי להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2020, אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, ואמור להוסיף להכנסות המדינה האיטלקית כ-600 מיליון אירו כבר בשנה הבאה. הוא נועד להתמודד עם מדיניות המס של ענקיות הטכנולוגיה הגלובליות, שאמנן פועלות בכל מדינות האיחוד האירופי אך משלמות מסים רק במדינות המציעות את מדיניות המס הנוחה להן ביותר - כמו לוקסמבורג, הולנד או אירלנד. המשמעות המעשית היא שהן משלמות מסים מזעריים - אפל שילמה למשל עד לאחרונה לממשלת אירלנד מס של 50 אירו על כל מיליון אירו שהרוויחה באיחוד.

האיחוד האירופי ניסה לגבש גישה מאוחדת כלפי הסוגיה, שתמנע מהחברות לפנות ל"מקלטי מס" בתוכו, אולם עד כה חילוקי דעות בין המדינות - והעובדה כי כל החלטה באיחוד צריכה להתקבל פה-אחד - הובילו למבוי סתום. ארה"ב, מצדה, מנסה לקדם הסכמות בינלאומיות בנושא באמצעות ארגון ה-OECD, אולם גם בפורום זה אין התקדמות משמעותית.

זו הסיבה שמדינות שונות באירופה, בין השאר בלחץ ציבורי כמו מחאת "האפודים הזוהרים" בצרפת, פועלות כעת באופן עצמאי כדי למסות את ענקיות הטכנולוגיה. בגלל הקושי לברר מה הוא בדיוק הרווח של החברות במדינה מסוימת - בין השאר משום שהן מפעילות מרכזי פיתוח דורשי-משאבים המשמשים את השוק הגלובלי באחדות מהן - החליטה הממשלה האיטלקית, כמו הצרפתית לפניה, למסות באופן גורף את הכנסות החברה באותה המדינה. החוק קובע כי יוטלו 3% מס על הכנסות כל חברה בעלת הכנסות גלובליות של יותר מ-750 מיליון דולר, שלפחות 5.5 מיליון מהם מגיעים מאיטליה.

כמו החוק הצרפתי, גם היוזמה האיטלקית עוררה זעם בממשל טראמפ בארה"ב. בתחילת החודש איימה ארה"ב ישירות על איטליה שלא לאמץ את החוק המוצע, כחלק מהדיווחים על כך שוואשינגטון שוקלת הטלת מכסים של 100% על יינות, גבינות ומוצרי מזון אחרים מצרפת, כדי לפצות על המס בגובה כמה מאות מיליוני אירו שצרפת צפויה לקבל מחברות הטכנולוגיה האמריקאיות. נשיא ארה"ב טראמפ אמר במהלך ביקורו באירופה, לצורך השתתפות בפסגת נאט"ו בבריטניה, כי החוקים האירופיים אינם הוגנים והוסיף - "אם מישהו הולך למסות את חברות הטכנולוגיה האמריקאיות - זה הולך להיות אני".

נשיא צרפת עמנואל מקרון ניסה לפתור את המחלוקת על ידי התחייבות שממשלת צרפת תחזיר את המסים העודפים שתגבה, בהשוואה לכל הסכם שייחתם ברמת מדינות ה-OECD. בתחילה, היה נראה כי הדבר מרצה את האמריקאים, אולם הממשל בוואשינגטון חזר בו, והודיע בתחילת דצמבר שלא יהסס להטיל מכסים על מוצרים אירופיים בתגובה למסים החדשים. כבר כיום ישנם מכסים גבוהים וחדשים (עד 25%) המוטלים על גבינות ויין איטלקי בארה"ב, כחלק מצעדים אמריקאיים נגד התמיכה האירופית בחברת "איירבאס". האמריקאים גם מאיימים על הטלת מכסים חדשים על כלי רכב. גם הממשלה האיטלקית - המורכבת מהסוציאל-דמוקרטים והמפלגה הפופוליסטית "חמשת הכוכבים" - הודיעה כי החוק יהיה בתוקף עד שיושג הסכם מקיף בסוגיה.