דעה: הכנסת לא מתפקדת וגפני הפך למנכ"ל בפועל של המדינה

באמצעות צוות מצומצם - גפני כיו"ר ועדת הכספים; היועצת המשפטית של ועדת הכספים, ומנהל הוועדה - מתנהלת כיום מדינת ישראל • מדי יום מתכנסת הוועדה ומאשרת העברות תקציביות בתחומים מגוונים התקועים בשל העדר תקציב למדינה • דעה

משה גפני / צילום: שלומי יוסף
משה גפני / צילום: שלומי יוסף

ח"כ משה גפני הפך בימים אלו למנכ"ל המדינה בפועל. באמצעות צוות מצומצם - גפני כיו"ר ועדת הכספים; היועצת המשפטית של ועדת הכספים, עו"ד שגית אפק; ומנהל הוועדה טמיר כהן - מתנהלת כיום מדינת ישראל. מדי יום מתכנסת הוועדה ומאשרת העברות תקציביות בתחומים מגוונים התקועים בשל העדר תקציב למדינה.

מצב זה עשוי להימשך לפחות עוד כחצי שנה וזאת במקרה שבו בכנסת ה-23 אכן תוקם ממשלה חדשה. אם יימשך הסבך הפוליטי גם לאחר הבחירות לכנסת ה-23 והמפלגות לא יצליחו להקים קואליציה חדשה, הרי שוועדת הכספים תיוותר במעמדה הנוכחי וההחלטות יתקבלו בה, מבלי שיש למדינה תקציב מאושר.

יצוין כי חוק תקציב המדינה לשנת 2020 אמור היה לעבור בקריאה ראשונה בקיץ 2019 ולעבור שינויים והשלמות עד ל-31 בדצמבר 2019. מכיוון שהמדינה נמצאת בשיתוק פוליטי, החל מה-1 בינואר 2020 ישמש תקציב 2019 במסגרת של אחד-חלקי-12 לכל אחד מחודשי 2020, וזאת עד שתקום ממשלה. לפי חוק יסוד הכנסת, אם לא יעבור תקציב מדינה עד ל-100 ימים אחרי כינון ממשלה החדשה או עד ל-30 ביוני 2020, אם לא תקום ממשלה, הכנסת ה-23 תהיה גם היא בסכנת פיזור והליכה לבחירות נוספות.

חברי הכנסת היושבים בוועדת הכספים,, מכל סיעות הבית, זכו בעצם ל"כרטיס כניסה" לגוף הכמעט יחידי שמקבל כיום החלטות בכנסת. חברי הכנסת יודעים לנצל את המצב הזה לטובתם ולעיתים באמצעות איום כי לא ישתתפו בהצבעה כזו או אחרת, הם מצליחים לחלץ הבטחות והישגים למגזרים שהם מייצגים. כך היום (ד'), למשל, הודיע יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני כי יעצור את כל ההעברות בוועדה, עד שיוסדר אישור לתקציב החינוך מיוחד. גפני האשים את משרד המשפטים בעיכובים.

אתמול (ג') לדוגמה אישרה הוועדה עשרות העברות תקציביות ושינויי ייעוד תקציב. בין השאר אושרו שינויים תקציביים של 127 מיליון שקל בנושא הוצאות פיתוח למיחשוב ותשתית ברשות המסים, 25 מיליון שקל למימון החלטות ממשלה בנושא מחקר ופיתוח בתחום יעילות אנרגטית, 44 מיליון שקל עבור הרשות לפיתוח התיישבות בדואית, ושמונה תקני כוח אדם שהועברו ממשרד האוצר למשרד הרווחה, כדי לאפשר לצוות לצמצום צריכת הזנות לעבוד.