אלון גז דחתה את הצעת המיזוג של תמר פטרוליום "בשלב זה"

תמר פטרוליום ביקשה לרכוש את כל מניות אלון גז בתמורה להקצאת 26% ממניותיה, כך שלאחר השלמת המהלך תהיה אלון גז חברה בת בבעלות מלאה של תמר פטרוליום • אלון גז "ממשיכה לבחון את האלטרנטיבות העומדות בפניה"

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

יותר מחודש לאחר שקיבלה הצעת מיזוג מתמר פטרוליום , דיווחה אתמול אלון גז  כי דירקטוריון החברה בחן את ההצעה, ובתום דיונים החליט כי בשלב זה ההצעה אינה מתאימה לחברה. "יצוין כי החברה ממשיכה לבחון את האלטרנטיבות העומדות בפניה". תמר פטרוליום דיווחה באמצע נובמבר כי הגישה לבעלי המניות באלון גז  הצעה למיזוג של שתי החברות בדרך של מיזוג משולש הופכי. לפי ההצעה, ביקשה תמר פטרוליום לרכוש את כל מניות אלון גז בתמורה להקצאת 26% ממניותיה, כך שלאחר השלמת המהלך תהיה אלון גז חברה בת בבעלות מלאה של תמר פטרוליום. שתי החברות מחזיקות במאגר הגז תמר ומנוהלות ללא גרעין שליטה. מניות שתי החברות ספגו בשנתיים האחרונות ירידות חדות בעקבות השינויים בשוק הגז המקומי והתגברות התחרות. מניית תמר פרוטליום איבדה בתקופה זו כ-45% מערכה, ואילו מניית אלון גז קרסה ב-53%.

אלון גז, הנסחרת בשווי של 292 מיליון שקל מחזיקה ב-95% מהזכויות בשותפות דור חיפושי גז, שהיא בעלת זכויות בשיעור של 4% במאגרי הגז תמר ודלית, כאשר לה גם חוב פרטי בהיקף של 112 מיליון דולר (לפירעון מלא עד סוף 2026). כ-80% ממניות אלון גז מוחזקות כיום בידי אלון חברת הדלק (קבוצת אלון), שעברה לפני יותר משנתיים לשליטתם של חלק מהגופים המוסדיים בישראל, בעקבות קריסת הקבוצה שהייתה בעבר בשליטתם של שרגא בירן ודודי ויסמן, וכישלונה בגיוס הון ממשקיעים חדשים.

הגופים המוסדיים הם המחזיקים הגדולים גם במניותיה של תמר פטרוליום, שמנוהלת כיום ללא גרעין שליטה. תמר פטרוליום הוקמה כחברה ייעודית על ידי דלק קידוחים לצורך רכישת חלק מהחזקותיה במאגר תמר. נכון להיום מחזיקה תמר פטרוליום, הנסחרת בשווי של 684 מיליון שקל, ב-16.75% ממאגרי תמר ודלית, אותם רכשה מידי דלק קידוחים ונובל אנרג'י. לתמר פטרוליום שתי סדרות אג"ח בערך נקוב כולל של כ-1.1 מיליארד דולר.

יתרונות מהלך המיזוג עבור תמר פטרוליום, היו בראש ובראשונה הקטנת המינוף הפיננסי (היות שיחס המינוף של אלון נמוך מזה של תמר), ובתוך כך גם הגדלת שווי החברה והיתרונות הנובעים מיתרון לגודלה של החברה, לרבות: חיסכון בעלויות, שיפור היכולת לקבלת החלטות במאגר תמר ועוד.