שלוש מפקחות, שינויים מרחיקי לכת והיערכות למציאות דיגיטלית

חדוה בר, המפקחת על הבנקים, דורית סלינגר, שהייתה הממונה על רשות שוק ההון, וענת גואטה, יו"ר רשות ני"ע, הן חלק מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

הרגולטוריות  חדוה בר, דורית סלינגר וענת גואטה / צילומים: איל יצהר, כדיה לוי, יונתן בלום
הרגולטוריות חדוה בר, דורית סלינגר וענת גואטה / צילומים: איל יצהר, כדיה לוי, יונתן בלום

רגולטוריות שמפקחות על תחומי פעילות שבאמצעותם מנהלים הישראלים את החלק הארי של נכסיהם הפיננסיים אינן דבר חדש בישראל. אלא שבעשור הנוכחי בכל זאת הייתה קפיצת מדרגה בכל מה שקשור לנוכחות הנשית בעולם הרגולטורי, כשבעת ובעונה אחת כיהנו במקביל שלוש מפקחות שניהלו והתוו את הדרך העתידית: בפיקוח על הבנקים בבנק ישראל - ד"ר חדוה בר, ברשות שוק ההון - דורית סלינגר, וברשות ניירות ערך - ענת גואטה.

למעשה, כל אחת משלוש הרגולטוריות שהיו אחראיות יחדיו על טריליוני שקלים הייתה האישה השנייה בתפקיד שמילאה. אלא שהפעם החשיבות הייתה בכך ששלוש הרגולטוריות כיהנו במקביל כשהובילו שינויים במערכות עליהן פיקחו, מה גם שבעשור הזה נלוו להן עוד שתי נשים בצמרת הכי גבוהה של עולמות הפיננסים: הנגידה הקודמת קרנית פלוג והמשנה לנגידה דאז, נדין בודו טרכטנברג.

לאחרונה הודיעה חדוה בר על פרישתה, כשלקראת סוף כהונתה היא הותירה אחריה מהלך שידובר בו רשות גם בעתיד: אישור בנק חדש בישראל, 41 שנים לאחר שזה נעשה בפעם האחרונה. בר נתנה אישור למריוס נכט ולאמנון שעשוע, כשבתווך היא הובילה את תחילת ההתמודדות בישראל עם המעבר לעולמות בנקאות ותשלומים דיגיטליים, במה שאולי יתברר בעתיד כבסיס שהכניס לפה את חברות הביג-טק הבינלאומיות.

סלינגר הייתה מפקחת מאוד פעילה ומוטה לשיפור צרכני כאן ועכשיו, ושינתה לטובה סדרי עולם בעולמות הביטוח והחיסכון. לא אחת היא עשתה מהלכים להפחתה מיידית של מחירי הביטוח והחיסכון, כמו גם האחדה של המוצרים בעולמות הפיננסית שהיו תחת פיקוחה.

מבקריה טענו לא פעם שההתערבות בשם המחיר היום תפגע בשוק בטווחי הזמן הבינוניים והארוכים. אך עם הזמן, ניכרת השפעתה של סלינגר על רמות המחירים בשוק הפנסיה החדשה (שירדו) כשמנגד ראינו בשנת 2019 יציאה של חברות ביטוח מתחומים שאיבדו מבחינתן את הצידוק הכלכלי.

בין היתר, סלינגר הייתה אחראית על כמה מהלכים משמעותיים: הפיכת אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון, שהיה חלק אינהרנטי ממשרד האוצר, לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון עצמאית; והקמת שתי חברות ביטוח חדשות ודיגיטליות (לפחות כלפי חוץ) - ליברה ו-וישור.

ומה לגבי גואטה? היא החלה את כהונתה בשלהי העשור, בתחילת 2018, כשיש לפניה עוד דרך ארוכה. מהרבה בחינות גואטה היא דמות מראה לסלינגר, כשהיא מציבה מודל רגולטורי שונה שאינו רואה את המחיר שמשלם הציבור כאן ועכשיו כדבר החשוב ביותר, אלא שם דגש על שיפור התחרות והקלה על הגופים המנהלים, ככלי לשיפור השוק כולו ובכלל זה גם מצב הצרכנים.