מטיילור סוויפט ועד המרד הקטלוני בספרד - ג'ורג' סורוס הוא האשם המיידי

ג'ורג' סורוס, איש עסקים בריטי, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

ג'ורג' סורוס / צילום: רויטרס / Jorge Silva
ג'ורג' סורוס / צילום: רויטרס / Jorge Silva

ממה לאיש העסקים ג'ורג' סורוס בן ה-89 ולקריירה המוזיקלית המצליחה של הזמרת טיילור סוויפט בת ה-30?

הנה, לקראת סוף העשור שבו הוכתר סורוס ל"אשם תמיד" - לדמות שאפשר להדביק לה כל "קנוניה" שנושאת ניחוח מסוים של ליברליזם או חופש - התברר שהוא גם קשור למצבה המסובך של סוויפט במלחמה שלה על זכויות היוצרים של שיריה.

סוויפט האשימה את קרן סורוס שהייתה שותפה, ביחד עם קרנות אחרות, בקניית הזכויות על שיריה הישנים ובכך סייעו לנמסיס שלה - המפיק שלה לשעבר סקוטר בראון, להחזיק בשירים.

סורוס, שעשה מיליארדים בשוק ההון, מקדיש את הונו לקידום מטרות שקרובות לליבו ברחבי העולם.

לעתים קרובות מדובר בסיוע לפליטים (סורוס עצמו היה פליט ניצול שואה מהונגריה שמצא מקלט בבריטניה) או בקידום מטרות כמו חברה פתוחה, שקיפות ודמוקרטיה.

ההתמקדות הפילנתרופית שלו במזרח אירופה הולידה את מיתוס "סורוס", שהימין העולמי מקדם במטרה לסמן דמון, שאותו אפשר להאשים בקונספירציות שונות ומשונות, שהן בעיקר אנטישמיות.

היופי שבדבר, או הכיעור שבו, הוא שקמפיין ההכפשה האנטישמי נגד סורוס נולד בכלל במוחם של שני יהודים - שייעצו למנהיג הימין הקיצוני בהונגריה, ויקטור אורבן. תחקיר של "באזזפיד" תיאר כיצד ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג לאורבן את מנהלי אותו קמפיין - ארתור פינקלשטיין וג'ורג' בירנבאום.

גם נתניהו עצמו, ממש כמו סוויפט וכמו אורבן, וכמו מועמדי ימין שונים בעולם, האשים את סורוס בפעילות חתרנית בישראל, ואמר שהמיליארדר מממן הפגנות נגד גירוש פליטים מישראל.

נתניהו מיישם פעילות דומה להסתה נגד קרנות סורוס, כשהוא נוטה להאשים את הקרן החדשה לישראל בכל מה שלא מוצא חן בעיניו.

וזה לא הכל, ברוסיה גירשו עמותות שלו, במקדוניה הוא מוצג כנבל ובספרד מאשימים אותו במרד הקטלוני.
אפילו איש העסקים הישראלי בני שטיינמץ מעורב בסכסוך עם סורוס. לטענת חברת הכרייה שלו, BSGR, סורוס פגע בעסקי החברה הכורה אבנים טובות בגינאה, ולפיכך היא דורשת ממנו פיצויים בסך 10 מיליארד דולר. סורוס מממן תנועות דמוקרטיות באפריקה. במסגרת תמיכה זאת, נטען, הוא מימן את החקירה בגינאה בנושא יהלומים.

וכך, הפך המיליארדר היהודי לדמות נרדפת. עד כמה הוא באמת מעורב בפעילות הזאת בגילו המופלג? לא ברור. אבל כל עוד אפשר לשים תמונה שלו על פוסטר שטנה - זה עובד. תשאלו את יאיר נתניהו.