המוח שמאחורי המותג "טראמפ" והמאבק ב"אליטות"

סטיב באנון, האסטרטג הראשי בבית הלבן בראשית כהונת דונלד טראמפ, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

סטיב באנון / צילום: רויטרס  JONATHAN BACHMAN
סטיב באנון / צילום: רויטרס JONATHAN BACHMAN

את דונלד טראמפ, האיש ששינה את העולם בשנים האחרונות, כולנו מכירים. אבל מה ומי עומדים מאחורי התופעה? מי הנחה את טראמפ במסלול הפופוליזם האמריקאי? לדעת רבים מהחוקרים וממומחי הפוליטיקה האמריקאית לאיש הזה קוראים סטיב באנון. טראמפ עצמו, בכמה הזדמנויות, המעיט בכוחו של באנון וטען שהוא, ורק הוא, אחראי לניצחונו המדהים ב-2016. ובכל זאת, המוח הרעיוני מאחורי המושג "טראמפ" עומד יותר מכל אחד אחר: סטיב באנון.

עד הצטרפותו לקמפיין טראמפ, שימש באנון כעורך האתר הימני "ברייטברט" והצטרף לאחר שטראמפ פיטר את מנהל הקמפיין הקודם פול מנפורט (שכיום כלוא בגין עבירות מס והונאה). בתוך הקמפיין הכל כך מבולגן וחסר סדר, מצא באנון את מה שחיפש - כלי לתדלוק הפופוליזם האמריקאי שאותו רצה לקדם. לדעתו, הרעיונות הפרוגרסיביים שהופצו על ידי ממשלו של הנשיא ברק אובמה והאליטות בערי החוף יצרו כעס מבעבע מתחת לפני השטח שרק חיכה לכלי שדרכו יתפרץ. כשהשמאל ותקשורת המיינסטרים בארה"ב הפכו את השאלה "באיזה שירותים יתפנו טראנסים?" לנושא קריטי ומהותי, באנון ראה את כורי הפחם בפנסילבניה שבקושי שורדים את החודש. כשהנושא החם היה פיצויים לצאצאי העבדים האפרו-אמריקאים, באנון וחבריו ראו את עובדי התעשייה באוהיו שצפו במפעלי התעשייה נסגרים סביבם. וכאשר ערים, מדינות ופוליטיקאים בשמאל הצהירו ש"אין דבר כזה הגירה לא חוקית" או ש"מהגרים לא לוקחים לאמריקאים את העבודה", באנון ראה מלצרים, נהגי משאיות ועובדי מפעלים שהיגרו לארה"ב בצורה לא חוקית.

במילים אחרות, כאשר תקשורת המיינסטרים ראתה את שמונה שנות אובמה כמעולות, פלח נרחב באוכלוסייה האמריקאית חווה אותן כסיוט. אותו פלח צפה ברעיונות המוחדרים לשיח המיינסרימי בארה"ב ונחרד. האליטה השמאלית איימה על אמונתו על אורחות חייו; על אמונתו בשוק חופשי, בשורה של מהלכים שנתפסו כהתרחבות הממשלה לתחומים שעד אז היו מחוץ לתחום.

טראמפ התאים לבאנון ככפפה ליד. בו הוא מצא את הכלי שדרכו הזעם העצור הזה יכול היה למצוא את ביטויו הפוליטי. ואכן, כשהאשימו את טראמפ בגזענות, סקסיזם ושוביניזם - באנון הרגיע את טראמפ והסביר כי למצביעים לא אכפת, נמאס להם מאליטה שקובעת עבורם מה מותר ומה אסור.

וכך, טראמפ ניצח ובאנון המשיך איתו לבית הלבן לתקופה קצרה שלאחריה הוא עף כמו רבים לפניו. במהלך הדרך הוא הואשם בליבוי הימין האלטרנטיבי, וארגוני שמאל יהודים האשימו אותו באנטישמיות.

אבל באנון כאדם לא חשוב. התופעה שעליה הצביע באנון היא החשובה: אליטה שבעה המקדמת בכוח תפיסות עולם עוין על ציבורים שלמים - תשלם על כך מחיר פוליטי כבד. אולי כבד מנשוא.