אם יש מישהו שיכול להציל את העולם מתחלואיו - זה האיש!

ביל גייטס, מייסד מיקרוסופט ויו"ר קרן ביל ומלינדה גייטס, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

ביל גייטס / צילום:Shannon Stapleton, רויטרס
ביל גייטס / צילום:Shannon Stapleton, רויטרס

כיצד עוברים ימיו של מיליארדר שלא צריך לעבוד עוד יום בחייו? התשובה שעולה מהסתכלות על חייו של מייסד מיקרוסופט ביל גייטס עלולה לתסכל אפילו את האנשים היותר פעלתניים.

"אני לא רוצה שהמוח שלי יפסיק לעבוד" - כך ענה גייטס בסרט דוקומנטרי שנעשה עליו, "Inside Bill's Brain: Decoding Bill Gates". ואיזה מוח זה! הכול מעניין אותו - אנרגיה, פוליו, מים, היסטוריה וגם בתי שימוש. והמוח הזה צריך להיות עסוק כל הזמן, לכן כל הסרט הוא מסתובב עם תיק יד גדול מלא ספרים. כאלה מנייר, לא בטאבלט או קורא אלקטרוני.

לעיתים קרובות גייטס תופס את המקום הראשון ברשימת האנשים העשירים בעולם, אבל זאת טעות אופטית. הוא מחזיק היום רק בכ-1% מסך המניות של מיקרוסופט, כשאת הרוב מוחלט של הונו, שמוערך ב-36 מיליארד דולר, הוא תרם לקרן שנושאת את שמו ואת שם אשתו מלינדה.

אומנם הפוליו עדיין לא חוסל, ועוד לא הומצאו השירותים שיצילו את העולם השלישי ממחלות שנובעות מהיגיינה בעייתית ומים מזוהמים, אבל אל דאגה, גייטס ואשתו על זה.

בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר התגייסות של אנשי עסקים וחברות לטובת מטרות חברתיות, סביבתיות או אתיות. מנכ"לים יושבים סביב "שולחנות עגולים" וחותמים על מכתבים וקולות קוראים, לפיהם רווחי בעלי המניות אינם המטרה היחידה של חברה. אנחנו רואים גם יוזמות פרטיות וממשלתיות להציל את העולם או חברות מסוימות. אבל אף אחד לא נראה כמו ביל גייטס ואף אחד לא עושה את זה כמוהו.

אותה האנרגיה שהפכה אותו למפלצת הגדולה של שנות ה-90 במאה שעברה, כשיצר את ענק התוכנה מיקרוסופט ששלטה, ועדיין שולטת לא מעט, בחיינו, מופנית עכשיו למקומות אחרים - גם הם משני עולם. אותו בולדוזר שהרס כל חלקה טובה בדרכו לדומיננטיות עולמית בעולם התוכנה, פועל היום לקידום מטרות כמו מים נקיים לכולם, מלחמה במחלות מדבקות ואנרגיה חלופית.

אז מלחמה בפוליו זה קל יחסית להסביר, אבל בתי שימוש - מי חוץ מגייטס יכול לקחת נושא כזה ולהריץ אותו קדימה?