האיש שהוכיח שעיצוב זה חדשנות

ג'ונתן אייב, לשעבר המעצב הראשי של אפל, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

ג'ונתן אייב / צילום: רויטרס / Stephen Lam
ג'ונתן אייב / צילום: רויטרס / Stephen Lam

ב־28 ביוני 2019, לפני שישה חודשים, הודיע המעצב הראשי של חברת אפל, ג'ונתן אייב, שהוא עוזב את החברה לאחר 27 שנה. "המעצב החשוב בעולם", "משורר" ו"כריסטיאן דיור של עולם העיצוב התעשייתי", הם רק חלק מהכתרים שנקשרו לראשו של אייב, אחד האנשים המשפיעים ביותר על חיי היום־יום במאה ה־21. אייב הוביל, בין היתר, את עיצוביהם של האייפון, האייפד, האפל ווטש, המקבוק, האייפוד והמטה הנוכחי של החברה בקופרטינו הידוע בשמו "אפל פארק".

אולם, אייב לא בדיוק עזב: הוא הודיע שבכוונתו להקים חברת עיצוב חדשה בשם LoveForm ושאפל תהיה אחת מהלקוחות המרכזיים שלה. חיפוש קצר בגוגל לא מוביל לאתר החברה החדשה - אם יש כזה בכלל - ולא מניב תוצאות שיכולות לשפוך אור על תכניותיו לעתיד של אייב. בשלב זה הוא ממשיך מדיניות ארוכת שנים של מיעוט בראיונות לכלי התקשורת, מה שמשאיר בינתיים את האפשרות לעסוק במהות שבבסיס שם החברה החדשה: "אהבה".

אפשר לחשוב על אהבה בכמה דרכים. הפרשנות המסורתית תגדיר אהבה כקסם, ככישוף, ככימיה - האחד או האחת שנועדו רק לי, בין אם מדובר בבן זוג או בטלפון סלולרי. במילים אחרות: אהבה היא מערכת רגשית שמבוססת על הלא־מוסבר, הלא־מפוענח. פרשנות אחרת תדבר על הערכת יתר של תכונות אישיותיות, דבר שללא ספק בא לידי ביטוי אצל מעריציה הגדולים של אפל. שכן, אדם אוהב אינו רואה את המציאות נכוחה. גם כשמושא האהבה פגום, קמצן, מבולגן או אנוכי, האוהב אינו רואה זאת (או מייחס לכך ערכים חיוביים במובהק).

כשמדברים על עיצוב נהוג לדבר על צורך, על פונקציה ועל צורה. אבל אם יש דבר שלמדנו מהעיצובים של אפל ושל אייב - כמו גם ממערכות יחסים - הוא שאלו הדברים הברורים מאליהם, ושהקשר שאנחנו יוצרים עם המכשירים של אפל הוא קודם כל רגשי. אנחנו נקשרים אליהם, מפתחים עימם יחסי תלות, עוזבים אותם לטובת מודל צעיר ונחשק יותר או שומרים להם אמוני נצח. נשמע מוכר?

וכשמדובר במשתמשי אפל האדוקים (גילוי נאות: כותב שורות אלה נמנה עליהם), החוויה מוקצנת. המכשירים, שאייב הוביל את תהליך העיצוב שלהם, החל ממערכת ההפעלה הידידותית, דרך המראה ועד התחושה הפיזית שלהם, יוצרים תחושה שהם מבינים אותנו; שלפעמים הם יודעים טוב יותר מי אנחנו; שמי שיצר אותם חשב עלינו. והתחושה הזו באה לידי ביטוי בסיפור מאחורי שמה של LoveForm.

בבואו לספר על מקור השם, אייב תיאר פגישה שבה נכח גם סטיב ג'ובס. באותה פגישה סיפר ג'ובס על המוטיבציות הבסיסית שלו ביצירת מוצרים חדשים: לעשות משהו באהבה ובתשומת לב, למרות שסביר להניח שלעולם לא תפגוש את האנשים שאתה מעצב עבורם ולעולם לא תלחץ את ידם. "כל כך הזדהיתי עם המוטיבציה הזו והתרגשתי, ולכן קראתי לחברה החדשה שלי LoveFrom", סיפר אייב. "זו התמצית של הסיבה שאני עושה את מה שאני עושה; ככה אתה מביע את הכרת התודה שלך לאנושות".

מוקדם לנבא מה יכלול הפרק המקצועי החדש בחייו של אייב, ועד כמה אותן אהבה והכרת תודה תהיינה נוכחות גם בו, אבל אם לשפוט לפי העשור האחרון, זה ודאי אחד הדברים שכדאי לחכות להם בעשור הבא.

הכותב הוא מעצב, אוצר והעורך הראשי של מגזין פורטפוליו