המנכ"ל שהפך את מיקרוסופט מדינוזאור עתיק לחברה חדשנית

סאטיה נדלה, מנכ"ל מיקרוסופט, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

סאטיה נדלה / צילום: רויטרס / Lucas Jackson
סאטיה נדלה / צילום: רויטרס / Lucas Jackson

ההמשכורת השנתית של מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה עמדה על 43 מיליון דולר בשנת הכספים האחרונה - פי 250 מהמשכורת הממוצעת של עובד בחברה, ויותר מכל מנכ"ל של חברת טכנולוגיה גדולה אחרת. ועדיין, מאז שמונה למנכ"ל מיקרוסופט ב-2014, הוא אחד המנכ"לים האהובים בתעשיית ההייטק. נאדלה הצליח להתחבב על הקהל הרחב ועל בעלי המניות בזכות זה ששינה את התרבות הארגונית במיקרוסופט, שינוי שהביא את החברה משווי של 300 מיליון דולר לשווי של למעלה מטריליון דולר.

נאדלה נכנס לתפקידו כמנכ"ל מיקרוסופט כשיריבתה הוותיקה אפל הגיעה לשיא של כל הזמנים במכירת אייפונים, גוגל הכפילה את שווייה בתוך פחות משנתיים, שירותי הענן של אמזון הפכו לרווחיים לראשונה ופייסבוק חגגה עשור עם מיליארד משתמשי מובייל. מול כל אלה נחשבה מיקרוסופט ל"דינוזאור", ענקית מסורבלת שלא מצליחה לעמוד בקצב הצמיחה של חברות הטכנולוגיה האחרות: ווינדוס 8 לא צבר תאוצה, בינג לא הצליח להתחרות במנוע החיפוש של גוגל, ומכשירי הסלולר של ווינדוס לא הצליחו להדביק את מכשירי האנדרואיד והאייפון.

מיקרוסופט הייתה אז חברה תחרותית, בצורת הניהול הפנימי שלה ומול החברות האחרות. היא התייחסה באיבה אל אפל וגוגל, ושיטת המשוב לעובדים הייתה תחרותית. עם כניסתו לתפקיד שינה נאדלה את התרבות, פנימית וגם כלפי חוץ: עובדים העידו על שינוי שהביא לגישה קולברטיבית, שמעודדת את כולם להציע רעיונות ומאפשרת מרחב לטעויות. נאדלה אף יצר לראשונה אפליקציות אופיס לאייפד בשיתוף עם אפל, והוביל את רכישת לינקדאין וגיטהאב.

באוקטובר האחרון הביסה מיקרוסופט את אמזון בתחרות על מכרז נחשק במיוחד, וזכתה בחוזה של עשרה מיליארד דולר תמורת אספקת שירותי ענן לפנטגון. מחאות עובדי גוגל ואמזון זכו לכיסוי תקשורתי נרחב כשאלה התנגדו להשתתפות החברות במכרזי הפנטגון בעבר, ואף הביאו לביטול של חוזים, בעוד שנאדלה הצליח להשכיח את המחאות ולשמור על מעמדו בתור המנכ"ל האהוב בתעשייה.

את כל זה הוא עשה בלי הרקע של מנכ"ל טיפוסי: נאדלה ידוע כאיש שקט וצנוע שהצטרף למיקרוסופט כמתכנת ב-1992, וגדל בתוך התרבות הארגונית הישנה של החברה. אין לו ניסיון בפיננסים, במכירות או במשאבי אנוש, והוא נוהג להאציל סמכויות לחברי הנהלה אחרים.

כשקיבל לידיו את החברה, מיקרוסופט לא זכתה לתשומת לב משום שהייתה משעממת ומיושנת. כיום החברה לא זוכה לתשומת הלב לה זוכות מתחרותיה מסיבה אחרת: פייסבוק, אפל, גוגל ואמזון נמצאות במוקד חקירות הגבלים עסקיים בארה"ב, על רקע שערוריות פרטיות שונות. לעומתן, מיקרוסופט נהנית ממונטין חיובי שמאפשר לה להתמקד בעסקיה ולרוץ קדימה.