האיום הגדול מהמזרח שפרח ברשתות החברתיות, ואז כמעט נשכח

אבו באכר אל בגדדי, מכונן ומנהיג דאעש, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

אבו באכר אל בגדדי / צילום: רויטרס,  Reuters TV
אבו באכר אל בגדדי / צילום: רויטרס, Reuters TV

באמצע העשור האחרון איום חדש ומהותי צמח מהמזרח והטיל אימה על העולם המערבי: דאוולת אל איסלמיה בל-עיראק ובל-שארק (המדינה האיסלמית בעיראק ובמזרח) או בקיצור - דאעש. הארגון הרצחני, שבשיאו שלט על שטח בגודל של שליש מסוריה ו-20% מעיראק, גייס אלפי לוחמים מסלמים, רבים מהם אירופאים שהגיעו בזכות מטיפים סונים במסגדים. בעיראק הוא היה אחראי לעשרות פיגועים שבהם נהרגו מאות ונפצעו אלפים, תוך ערעור היציבות השלטונית בעיראק שאחרי סדאם חוסיין.

בראש הארגון עמד אבו באכר אל בגדד, שנולד בעיר סמרה בעיראק למשפחה סונית דתית ומנערותו נודע באדיקותו הרבה. בהתאם לכך, כינויו הראשון היה "המאמין" והוא נודע בהטפותיו למשפחתו וחבריו לקיים אחר מצוות האיסלם. במהלך לימודיו באוניברסיטת בגדד התקרב לארגון האחים המוסלמים ואחר כך הצטרף אליו, שם אימץ את הג'יהאדיזם כדרך חיים. הוא שימש כמטיף עד מלחמת עיראק ב-2003, או אז עבר לג'יהאד המעשי. הוא היה ממנהיגי ארגון "ג'ש אהל א-סונה" שהיה מעין שלוחה של אל קאעידה בעיראק, ארגון רצחני שהיה אחראי לפיגועים הראשונים נגד האמריקנים והמשטר העיראקי החדש. לימים הפך לאחד ממפקדי אל קאעידה בעיראק וב-2010 לאחר חיסולו של מנהיג הארגון, עומר אל בגדדי, הוא תפס את מקומו. ב-2012 הכריז על הקמת דאעש וב-2014, לאחר שורה של הישגים צבאיים מרשימים שכללו כיבוש שטח ענקי במזרח סוריה ובעיראק, הודיע על התנתקות מאל קאעידה.

המטרה המרכזית שעבורה דאעש הטיף הייתה הקמת ח'ליפות, מדינה איסלמית בעיראק, ועם פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, הורחבו השאיפות גם לשם. אל בגדדי עמד בראש מה שכינה בית המשפט האיסלמי של דאעש ששפט למוות אלפים, אשר הוצאו להורג בשיטות אכזריות במיוחד. חלק מההוצאות להורג, של עיראקים, סורים, כורדים, יאזידים ועוד רבים אחרים, ובהם גם אזרחים וחיילים מערביים שנחטפו, צולמו והופצו ברשתות החברתיות, כחלק מהמלחמה הפסיכולוגית של הארגון. זכורות לרע הוצאות להורג בשחיטה לאחר "הודאות" לכאורה של חיילים ואזרחים, וכן שריפה למוות של טייס ירדני שנפל בשבי בסוריה.

אבל לסיוט היה סוף, לפחות בינתיים. ארצות הברית הכריזה על פרס בהיקף של 25 מיליון דולר למוסרי מידע לתפיסתו או לחיסולו של אל בגדדי. בזכות מאמץ מאוחד של כמה ממדינות המערב, הכורדים, צבא עיראק ומיליציות שיעיות המקורבות לאיראן, הובס לבסוף דאעש, ואל בגדדי הסתתר בשנתיים האחרונות במדבר בדרום סוריה. הוא חוסל במבצע אמריקני ב-26 באוקטובר השנה, לאחר שניסה להימלט מבית מסתור בחבל אידליב. לפי הדיווחים הוא הפעיל חגורת נפץ כשכלבים של כוח דלתא כיתרו אותו, ושתי נשותיו ושלושה מילדיו נהרגו בפעולה.