פריימריז | פרשנות

פרשנות: מזג האוויר - המשתנה היחיד בפריימריז בליכוד שאינו בשליטת היו"ר נתניהו

בבחירות הפנימיות בליכוד נתניהו הוא זה שהכתיב את כללי המשחק • מתפקדי הליכוד הופתעו לגלות שהפעם לא יוכלו להצביע ליד מקומות העבודה וחלקם נשלחו להצביע הרחק מיישובי מגוריהם • מדוע יריבי נתניהו אינם תומכים בהתערבות בג"ץ בשאלת כשירותו להרכיב ממשלה • ומה פשר המחמאות בין גפני ללפיד • פרשנות

בנימין ושרה נתניהו מצביעים בפריימריז/  צילום: הליכוד
בנימין ושרה נתניהו מצביעים בפריימריז/ צילום: הליכוד

יום הגשם הסוער ביותר השנה נפל על שעות הצבעת הליכודניקים. בפריימריז הרציניים הראשונים בליכוד זה שנים ארוכות, מזג האוויר איכזב, הקשה וטלטל את מפלגת השלטון. בכל רחבי הארץ ירד מבול, בלי לחוס על אף אחד מסניפי הליכוד.

בליכוד כוססים ציפורניים. לא ברור אם בצפון הארץ, במקומות שבהם צריך לנסוע מרחקים כדי להגיע לקלפי, כמו גם באזורי יו"ש, אנשים יטרחו לבוא ולהשתתף באירוע הדמוקרטי. לתוצאות הפריימריז תהיה השפעה מכרעת על מערכת הבחירות השלישית, שכבר יצאה לדרך.

זו הפעם הראשונה מ-2009 שיש בליכוד התמודדות של ממש, אחרי סיבוב בחירות מלאכותי (בנימין נתניהו התמודד נגד עצמו) ב-2016 וסיבובי בחירות לא משמעותיים נגד משה פייגלין ודני דנון בין 2012 ל-2014. נתניהו מקווה לרוב סוחף, משמעותי, כזה שיוכיח לציבור הבוחרים הכללי במדינה שמעמדו בתוך הבית איתן. האם מזג האוויר ישחק לטובת יריבו גדעון סער? בעת כתיבת טור זה שיעורי הצבעת הליכודניקים לא ידועים, אך דווקא בסניף ההצבעה במתחם ארץ ישראל היפה בפארק הירקון בצפון תל אביב ניתן היה לראות תור של ממתינים להצביע, עוד לפני פתיחת הקלפיות.


מי בישל את ספר המתפקדים

ביממות האחרונות התעוררה מחאה של מתפקדים מאזור השומרון אשר קבלו על הסרת תשע קלפיות של הליכוד. בפברואר 2019, בפריימריז לרשימת הליכוד, הוצבו 18 קלפיות ברחבי יו"ש. אך היום נותרו רק תשע קלפיות. תושבי דרום הר חברון צריכים לנסוע למיתר, חלק מתושבי השומרון יהיו חייבים להגיע לאריאל, למשל. רבים הודיעו שישקלו שלא להצביע בשל הגשם, בשל מרחקי הנסיעה.

בכל מערכת בחירות ליכודית קיימים אי סדרים. זכורות לנו מהשנים האחרונות שעות ספירה ממושכות, ויכוחים בטבלאות בכתב יד על סדרי הרשימות, טבלאות ממוחשבות המתעדכנות בקצב צב. מדובר ב-116 אלף פתקים, אך בליכוד מנהלים - או שמא מעדיפים לנהל - את ההצבעות הללו בעצלתיים.

בשנת 2012 ערכו בליכוד פריימריז באמצעות מערכת ממוחשבת ועשרות תקלות נתגלו לאורך אותו יום בחירות. השיא היה כאשר הח"כ (דאז) ראובן (רובי) ריבלין דיווח כי המערכת הממוחשבת סימנה לו מועמדי פריימריז אחרים מאלה שבחר בעצמו על צג המחשב. החברה שניהלה את המערכת הממוחשבת הסבירה אז שהצבעת האדם שנכנס לפני ריבלין לעמדת ההצבעה נותרה על צג המחשב ומשם התקלה.

אירועי אותם פריימריז נצרבו היטב בזיכרון הארגוני של המפלגה, ומאז דבקים בליכוד בשיטת הפתקים והספירה הידנית. במפלגות העבודה, הבית היהודי ומרצ, שבהן עוד התקיימו פריימריז בשנה האחרונה, עברו מזמן למחשבים.
עם הפתקים האלה, הבחירות לראשות המפלגה בסוף עשור נתניהו רחוקות להיות ממערכת מסודרת, אלא אם תחת ההגדרה "סדר" יוכנס תיאור הסדר כפי שנתניהו הסדיר אותו.

לכל המתבונן מן הצד, קשה לתאר את יום הבחירות היום כמשהו אחר מאשר פארסה גדולה. ראשית, הוחלט בהנהלת הליכוד שכל בוחר יצביע אך ורק בקלפי לפי כתובת מגוריו. זה נוגד את מה שסוכם בין צוותיו של גדעון סער לצוותיו של נתניהו לפני כחודש, טרם היציאה להתמודדות. החלטה זו גם מנוגדת למה שהורגלו מתפקדי הליכוד במשך השנים. בעבר יכלו מתפקדי הליכוד לצאת ממקום העבודה, נניח באזור גוש דן, להצביע בהפסקת הצהריים בתל אביב, רמת גן או גבעתיים, ולחזור לעבודה. היום בוחרי הליכוד חויבו להגיע לקלפי הסמוכה למקום מגוריהם, לכאורה.

מדוע "לכאורה"? כי מספרים עצומים של מתפקדי ליכוד קיבלו הודעות לבוא לקלפי מרוחקת מאוד מכתובתיהם הרשומות. יעל חמו מתל אביב, שמימיה לא התגוררה בעיר אריאל, קיבלה הודעה כי עליה לנסוע עד לאריאל כדי להכריע בין נתניהו לסער.

חמו ניסתה לממש את זכותה הליכודית בקלפי בצפון תל אביב אך נאסר עליה להשתתף. עם תינוק בן חצי שנה בבית, וביום גשום כזה, היא החליטה לוותר ולא לנסוע עד לשם. זוג נשוי מיו"ש הגיעו לקלפיות בשער בנימין רק כדי לגלות שכל אחד מהם שובץ להצביע בקלפי אחרת, מרוחקת. הגבר נשלח לשילה, האישה נשלחה למעלה אדומים. "שנינו לא נגיע להצביע. התנהלות בזויה", הם סיכמו בקבוצת ווטסאפ הדנה בבעיות יום הבחירות. חברי ליכוד מאילת קיבלו הודעות כי עליהם להצביע בירושלים, בחיפה. בוחרת מתל אביב קיבלה הודעה שעליה להצביע ברחובות.

חברי קבוצת "הליכודניקים החדשים", הדמוקרטים, זיהו את הבעיה כחמישה ימים לפני הבחירות והתריעו. הם ביצעו בדיקת מסד נתונים ודיווחו על כ-30 אלף איש שקיבלו הודעות הצבעה מוזרות. אבל בהנהלת הליכוד לא טיפלו בבעיות.
מי בישל את ספר המתפקדים של הליכוד, כך שרבע מן החברים לא יוכלו לממש את זכות הצבעתם? האצבע מופנית כלפי מי שמנהל את מנגנון מפלגת הליכוד ב-11 השנים האחרונות, נתניהו ואנשיו. בשיחות סגורות לפני כמה שבועות, עוד לפני שנקבע מועד הבחירות ל-26 בדצמבר, אמר נתניהו לתומכים במפלגה (והשיחות דווחו ל"גלובס" בידי אנשים שנכחו בחדר), כי הוא מכוון לתוצאה של 80:20. לא פחות. זו המטרה.

נתניהו צריך להראות לציבור הישראלי הרחב שבתוך ביתו פנימה הוא שליט בלתי מעורער. אם סער, חלילה וחס, יזכה בשיעור תמיכה העולה על 40%, הציבור הישראלי הכללי יתרשם שגם בבייס הליכודי הצר, נתניהו הוא כבר לא מה שהיה, שהתמיכה בו מידרדרת. זה ישפיע על הבחירות הכלליות, כך חשב נתניהו.

מכאן הדרך הייתה קצרה לסילוק אלפי מתפקדים המשויכים לליכודניקים החדשים, גם אם הם תומכי ליכוד אך רוצים לראות את מפלגת השלטון בהנהגה חדשה. מכאן גם נבע שיבוץ של 30 אלף איש בקלפיות רחוקות מביתם.
על דבר אחד לא הייתה לנתניהו כל השפעה: את מזג האוויר לא ניתן לשבץ מראש, לא ניתן לכפות על השמים לציית להוראות והעננים לא ניתנים לתימרון.

בכחול לבן לא רוצים בהתערבות בג"ץ

ביום שלישי הקרוב ידון בג"ץ בשאלה האם ח"כ נאשם בפלילים יכול לקבל את מלאכת הרכבת הממשלה מידי נשיא המדינה. הנה תחזית אפשרית אחת, לא בטוחה: ב-3 במרץ ייוודעו תוצאות הבחירות. בלוק ממליצי נתניהו עשוי לכלול 56-54 מנדטים, מעט יותר מבלוק ממליצי גנץ, ובפני הנשיא תעמוד אותה התלבטות שניצבה בפניו ב-18 בספטמבר: לאף אחד מן הצדדים אין 61 ממליצים, אין הכרעה ברורה.

האם היותו של אחד מן הטוענים לראשות הממשלה, נאשם בפלילים (כן, אנחנו כבר אחרי השימוע) מנתבת את הנשיא להעדיף את האחר? ומה יקרה אם גנץ לא יצליח להרכיב ממשלה תוך 28 יום, והארכה של 14 יום? האם אז יוכל לחזור הנשיא ולהטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו הנאשם בפלילים?

השאלה הזו, ביחס לראש ממשלה, חסרת תקדים במשפט החוקתי הישראלי. הזכות לבחור ולהיבחר היא מאבני היסוד של השיטה. אין הגבלה כלשהי, למעט גיל ואזרחות. הזכות להיבחר הועלתה לגיל 21. רק אסירים היושבים תקופה של שלושה חודשים ומעלה ואסירים משוחררים שלא מלאו שבע שנים מסיום ריצוי העונש או אם הורשעו בעבירות קלון - רק הם לא יכולים להיבחר.

נתניהו, כמובן, לא שם. הוא רחוק מכך. תחילת משפטו לא נראית באופק ולבטח שלא ניתן לדבר בשלב זה על הרשעה, ענישה וקלון. ימים יגידו.

אולם בכחול לבן והעבודה, המתנגדים הפוליטיים הגדולים לנתניהו, יצאו השבוע בסדרה של אמירות מעניינות ביחס לאפשרות הטלת הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים. הם פרסמו ציוצים ואמרו בראיונות שעדיף שבג"ץ לא יתערב בסוגיה. הח"כ עופר שלח אמר "ביהמ"ש יפסוק כטוב בעיניו, כיאות. אבל בעיניי יהיה עדיף בהרבה אם לא יפסול את נתניהו להרכבת הממשלה. ראש ממשלה עם כתב אישום זה פסול ציבורית, ואנחנו לא נשב איתו. אבל עדיף שהציבור יפסוק כך, ולא העליון".

יו"ר המפלגה גנץ התייחס גם הוא לעניין, בצורה פחות נחרצת מהח"כ שלח. "לשאלה האם נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים יכול לקבל את המנדט להרכבת הממשלה, התשובה היא ברורה - לא. לא ברמה המוסרית ולא ברמה התפקודית. את הסוגיה המשפטית נשאיר ליועמ"ש ולבית המשפט ונכבד כל החלטה. אנחנו חותרים להכרעה ברורה של אזרחי ישראל". יו"ר העבודה עמיר פרץ פרסם אף הוא מסר דומה.

מדוע ראשי המרכז-שמאל רוצים שבגץ לא יתערב? התשובה פשוטה. הם יודעים שפסילת נתניהו על ידי הדרג השיפוטי תעורר את השטח הליכודי הימני. אנשים רבים ייצאו להצביע, דווקא. כדי להוכיח שלא ניתן לכפות עליהם עמדות. זה עשוי להזיק מאוד לשמאל.

שחר של יום חדש ביחסי לפיד חרדים?

אתמול התקיימה בוועדת הכספים ישיבה בנושא העברת כספים לחינוך המיוחד בחברה החרדית. הדרישה של הורי החינוך המיוחד הייתה השוואת תקציבים בין כלל ילדי החינוך המיוחד בישראל. באמצעות שיתוף פעולה בין הח"כ מיקי לוי מכחול לבן ליו"ר הוועדה, הח"כ משה גפני, הגיעו אתמול לסיכומים, אף שבפועל לא הרבה ישתנה בזמן הקרוב, כי משרד האוצר מחזיק את היד על הברז.

מי שהיה מעורב מקרוב ולחץ על קידום הנושא למען ילדי החינוך המיוחד החרדי הוא מספר 2 בכחול לבן, הח"כ יאיר לפיד.

על אף תוצאה לא ברורה של הדיון וחוסר יכולת להשיג לכך מקור תקציבי עוד השנה, הח"כ משה גפני מיהדות התורה בירך בסוף הדיונים את הח"כ לפיד ואת מחויבותו האישית לנושא של החינוך המיוחד. גפני עלה בשידורי רשת ב’ וחלק מחמאות ותודות ללפיד.

גם לפיד פרסם אתמול הודעה מלאת כל טוב: "בשביל זה הלכתי לפוליטיקה. בשביל להפוך עולם למען מי שזקוק לנו. המאבק למען ילדים עם צרכים מיוחדים בחינוך החרדי נמשך יותר מדי זמן, הערב ניצחנו. הכסף יגיע למקום הנכון... תודה למיקי לוי, תודה לאבי ניסנקורן, תודה למשה גפני".

האם זהו שחר של יום חדש במערכת היחסים בין לפיד לחברה החרדית?