נלחמת בעישון בגיל צעיר: גיל המינימום לרכישת טבק בארה"ב עלה ל-21

החל מהיום זה לא חוקי בארה"ב למכור מוצרי טבק למי שמתחת לגיל 21 • לפי דוח פדרלי, רבע מכל תלמידי י"ב בארה"ב  וחמישית מכל תלמידי שכבה י' צרכו ניקוטין באמצעות סיגריה אלקטרונית בחודש שקדם לבדיקה

עישון סיגריות/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
עישון סיגריות/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

צעד חשוב של הבית הלבן במאבק בהתמכרות לעישון בגיל צעיר בארה"ב. החל מהיום (ו') הגיל המותר למכירת סיגריות לצעירים עולה בארצות הברית מ-18 ל-21. כך פורסם היום באתר של כך מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA), לאחר שבשבוע שעבר חתם טראמפ על חוק בעניין.

"ב-20 בדצמבר 2019 חתם הנשיא דונלד טראמפ על חקיקה לתיקון חוק המזון, התרופות והקוסמטיקה הפדראליות, והעלאת גיל המכירה הפדראלי המינימלי של מוצרי טבק מגיל 18 ל-21", נכתב באתר האינטרנט של ה-FDA. "עכשיו זה לא חוקי למכור כל מוצר טבק - כולל סיגריות, סיגרים וסיגריות אלקטרוניות - לכל מי מתחת לגיל 21. FDA תספק פרטים נוספים בנושא זה ככל שיהיו זמינים".

עוד בטרם עבר החוק הפדרלי, 19 מדינות בארצות הברית העלו את גיל המינימום לצריכת מוצרי טבק ל-21 ובהן ניו יורק, ניו ג'רזי, אוהיו, אורגון, קונטיקט, ארקסנו, קליפורניה, מרינלד, טקסס, יוטה, ורמונט, וושינגטון, וירג'יניה, פנסילבניה, הוואי, אילנוי, מיין, דלוואר.

בחודשים האחרונים, התבטא טראמפ מספר פעמים בנוגע לסכנות של עישון ואידוי טבק בסיגריות רגילות ואלקטרוניות. בין היתר, לאחר התפרצות המסתורית של מחלות ריאות ומקרי מוות כתוצאה משימוש במכשירי האידוי שהפכו פופולריים מאוד, גם בקרב צעירים, בארה"ב בשנים האחרונות.

בשבוע שעבר יצא בארצות הברית דוח פדרלי, ובו נתונים מטרידים על עישון בגילי תיכון. על פי הדוח, רבע מכל תלמידי י"ב בארה"ב, חמישית מכל תלמידי שכבה י' ועשירית מכלל התלמידים בשכבה ח' צרכו (vaped) ניקוטין באמצעות סיגריה אלקטרונית בחודש שקדם לבדיקה.

"העלאת גיל הרכישה ל-21 הוא צעד חיובי, אבל הוא חייב לבוא במקביל לאיסור על סיגריות אידוי אלקטרונית בטעמים שמושכים וממכרים את הילדים שלנו", אמר בשבוע שעבר מת'יו מאיירס, מארגון Tobacco-Free Kids. "כדי לעצור את מגפת הסיגריות האלקטרוניות, על המחוקקים וקובעי המדיניות להוציא מחוץ לחוק את הסיגריות בטעמים, ולא להיות מוגבלים רק למה שחברות הטבק אומרות שהוא מקובל עליהן".

לדבריו, העדויות בעניין מאוד ברורות: "רוב הנוער שמשתמש בסיגריות אלקטרוניות משתמש במוצרים בטעמים ומציינים את ה'טעמים' כסיבה המרכזית לשימוש בהן. כל עוד סיגריות אלקטרוניות בטעמים יישארו זמינות, ילדים ונוער ימצאו דרכים להשיג אותם והמגפה הזו תימשך".