מאבק השליטה במישורים: בלוטרייך טוען כי שניידר מימן את רכישת המניות על ידי לפידות ב-10 מיליון שקל

לטענת מייסד מישורים, גיל בלוטרייך, פרטים עיקריים בהסכם בין שותפו בחברה, אלכס שניידר, לבין שולם לפידות לא נמסרו לחברה - ולכן "לא קיבלו כל ביטוי בדיווחיה לציבור"

גיל בלוטרייך / צילום: איל יצהר, גלובס
גיל בלוטרייך / צילום: איל יצהר, גלובס

מאבק השליטה נמשך: גיל בלוטרייך, מייסד חברת הנדל"ן מישורים  ומבעלי השליטה בה, פנה לדירקטוריון החברה ושטח בפניו טענות לגבי "הפרות חובות דיווח" בהסכם בעלי המניות שנחתם בין שותפו בחברה, אלכס שניידר, שעמו הוא מצוי בסכסוך כבר יותר משנה, לבין המנכ"ל היוצא של חברת אי.די.בי, שולם לפידות. מהטענות שמעלה בלוטרייך, עולה כי שניידר היה מי שמימן עבור לפידות את רכישת המניות בהיקף של 10 מיליון שקל (עבור 3% מהמניות). 

שניידר ולפידות חברו בספטמבר האחרון למהלך של השתלטות עוינת על מישורים, עם רכישת חלקה של קבוצת הראל, שעמד על קרוב ל-8% ממניות החברה, בהשקעה משותפת של כ-26 מיליון שקל - ובכך הגדילו את חלקם במישורים לכ-45%, מול כ-38% של בלוטרייך. כעת מבקש בלוטרייך כי דירקטוריון מישורים "יבחן בהקדם אם נמסרו לחברה דיווחים חסרים ומטעים, אשר מצריכים פרסום דיווחים מתקנים על ידי החברה - וכן יבחן את היקף הנזק שנגרם או עשוי להיגרם לחברה כתוצאה מההפרות המתוארות לעיל, ואת האחראים לו".

לטענת בלוטרייך, באמצעות עו"ד יואל פרייליך ממשרד גיסין ושות', פרטים עיקריים בהסכם בין שניידר ללפידות לא נמסרו למישורים, ולכן "לא קיבלו כל ביטוי בדיווחי החברה לציבור". זאת, לטענתו, אף שאותו הסכם "כולל הוראות וזכויות שונות שהוקנו לצדדים, שלגביהן קמה חובת דיווח על ידי החברה". בין אותם סעיפים מהותיים הנעדרים מהדיווחים, לפי בלוטרייך, נכללת אופציה ללפידות להצטרף לשניידר במקרה של מכירת מניותיו בחברה, ואופציה ללפידות "למכור בחזרה את מניותיו בחברה, בגובה מלוא סכום ההלוואה שקיבל משניידר (מעין הלוואת נון-ריקורס)".

בעקבות הרכישה שביצעו שניידר ולפידות, בלוטרייך פנה בספטמבר לבית המשפט בבקשה לצו מניעה זמני, שיאסור על שניידר "לנקוט כל פעולה או עסקה שמנוגדת להוראות הסכם השליטה המשותפת שבין הצדדים". בינתיים הצו הוסר, והכרעה בסכסוך בין הצדדים צפויה לעבור לשנה הבאה.

בקשה לייצוגית נגד שניידר ולפידות

ביום חמישי האחרון עדכנה מישורים על בקשה לאישור תובענה ייצוגית שהגיש אחד מבעלי המניות בחברה נגד שניידר ולפידות, בטענה שרכישת המניות שבוצעה על ידם בספטמבר "היתה חייבת בביצוע הצעת רכש מיוחדת". הבקשה לאישור התביעה הייצוגית מגיעה זמן קצר לאחר שמישורים, במהלך יוצא דופן, החליטה מוקדם יותר החודש, על הגשת תביעה נגד בלוטרייך "בגין נזקים שגרם לחברה". 

החלטה זו הגיעה בהמשך למסקנות ועדה מיוחדת, שהקימה מישורים במטרה לבחון את התנהלותו של בלוטרייך במהלך הפיכתו של שניידר לבעל מניות במישורים ולשותף בשליטה בחברה, אחרי שנחשף הסכסוך בין השניים. במסגרת מסקנותיה, שפורסמו באוגוסט האחרון, המליצה הוועדה למישורים "לפעול למיצוי זכויותיה מול בלוטרייך, ובכלל זאת, לנקוט הליכים משפטיים מולו".

מישורים, הפועלת בתחום הנדל"ן בישראל ובארה"ב, וכן בתחום המלונאות בקנדה ובארה"ב באמצעות החברה הבת סקייליין, נמצאת כבר יותר משנה בכותרות בשל הסכסוך בין צמד בעלי השליטה. מאז שנחשף הסכסוך בנובמבר 2018, מניית מישורים מתאפיינת בתנודתיות גבוהה יחסית, ובסך הכל טיפסה בכ-40% ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-280 מיליון שקל. 

מטעמו של שניידר נמסר: "מדובר בניסיון נלוז של בלוטרייך להסית את האש מהתביעה חסרת התקדים שהגישה נגדו חברת מישורים על סך של יותר מ-11 מיליון שקל. העסקה בין לפידות לשניידר מגובה בחוות דעת משפטית ודווחה באופן המחמיר ביותר כעסקה בין צדדים קשורים וככזו שנעשית בסיכום בין הצדדים לעניין המימון. אין בפניה הזו יותר ממהלך נוסף של בלוטרייך שנועד לפגוע בתדמיתו של שניידר".