ח"כ מיקי זוהר שינה את דעתו: החליט להביא לדיון את העלאת הפנסיה של שי ניצן

כזכור, פרקליט המדינה היוצא עו"ד שי ניצן קיבל הטבה בשווי של מאות אלפי שקלים בעקבות שינוי בחישוב הפנסיה, שאישר ברגע האחרון נציב שירות המדינה

ח"כ מיקי זוהר / צילום: לשכת עורכי דין
ח"כ מיקי זוהר / צילום: לשכת עורכי דין

חבר הכנסת מיקי זוהר, הנציג הבכיר של הליכוד בוועדה המסדרת של הכנסת, שינה את עמדתו והחליט להביא לדיון בוועדה את סוגיית העלאת הפנסיה של פרקליט המדינה היוצא שי ניצן. כזכור, ניצן קיבל הטבה בשווי של מאות אלפי שקלים בעקבות שינוי בחישוב הפנסיה, שאישר ברגע האחרון נציב שירות המדינה.

ניצן פנה, לפי הפרסומים, לנציב להאריך את כהונתו על הנייר עד לתחילת 2020 כדי שיוכל לקבל את הפנסיה התקציבית שלו לפי חישוב ינואר ובו עדכון בשכר הבכירים במדינה הנקבע בדרך כלל אחת לשנתיים. הנציב הרשקוביץ הסכים כאמור לבקשה, אך כדי שלא יראה כי מדובר בהטבה אישית לניצן, קבע כי מועד הפרישה של כל הבכירים בשירות הציבורי יוארך עד למועד הקרוב של עדכון שכר הבכירים.

בשל השינוי פנה חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד לזוהר וביקשו להעלות את הנושא בוועדה המסדרת המאשרת את הנושאים העולים לדיון בוועדת הכספים. לדברי קרעי הפנסיה החודשית של ניצן מגיעה לכחמישים אלף שקל, והשינוי שאישר הנציב אינו מוסרי ופוגע בנראות הציבורית של הפרקליטות. הוא הגדיר את השינוי הטבה אישית לניצן והוסיף כי תמוה שהפרקליט שמנע החלטות שלטוניות ולו קטנות, בשל היות הממשלה ממשלת מעבר, מאפשר שינוי מדיניות כזה שעלותו מיליונים רבים לקופה הציבורית.

זוהר הודיע הבוקר לקרעי כי לא יעתר לבקשתו בנימוק מעניין: "הסיבה לכך שהחלטתי למנוע את הדיון בנושא, נועדה למנוע התקפות שקריות מצד היריבים הפוליטיים שלנו. ברור שהנושא מעלה תהיות אך אין לי כוונה לאפשר לכל הפופוליסטים לטעון שאנחנו רודפים את שי ניצן לאור התנהלותו השערורייתית בכל מה שקשור לחקירות רה"מ. הוא ספג ביקורת רבה מימין על החלטתו זו וניסה שוב להסביר הפעם בנימוקים אחרים: לאור הכעס שמופנה כלפיי עקב החלטתי למנוע את הדיון בעניין הפנסיה של ניצן: א. זו לא העת, אנחנו ערב בחירות. ב. אנחנו לא צריכים לתת מתנות ליריבים הפוליטיים שלנו. ג. גם אם הטענה נגד שי ניצן מוצדקת היא לא תתברר עכשיו באופן ענייני אלא באופן פופוליסטי כשהנרטיב יהיה המאבק בין הימין לשמאל."

זוהר מתאם את מהלכיו עם ראש הממשלה וספק רב אם התנגדותו היא על דעת עצמו ולא רצונו של נתניהו. זוהר הוסיף עוד אמירה ולפיה הליכוד מתכוון לנהל קמפיין חיובי ודיון כזה על הפנסיה של ניצן, יראה כעוד התקפה על הפרקליטות.

אבל הערב שינה זוהר את עמדתו והודיע: "לאחר שיחות רבות, קיבלתי החלטה לאשר את בקשתו של ח"כ קרעי לקיום הדיון בכל הנוגע לכספי הפנסיה של שי ניצן, אני מכבד את בקשת חברי לליכוד לקיום הדיון על אף שאני בספק עד כמה הוא יועיל לנו בעת הזו".

חבר הכנסת קרעי בירך על השינוי שמשמעו דיון בועדה המסדרת, על עצם קיומו של דיון בפנסיה של ניצן בוועדת הכספים. קרעי ופנה לחבר הכנסת אבי ניסנקורן מכחול לבן בבקשה שיסכים לכך, והצר על התנגדותו של הממונה על השכר לדיון הזה. "התנגדותו של הממונה על השכר לעושק הזה מוכיחה את נחיצותו של הדיון. אני בטוח שהצדק והאחריות לכסף של הציבור חשובים לניסנקורן יותר מכל התנגחות פוליטית. "

בכחול לבן טרם הגיבו לפניה, אבל ללא הסכמתם לא ניתן יהיה לקיים את הדיון הרחב.

חבר ועדת הכספים ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) בירך על ההחלטה לקיים דיון דחוף בנוגע לנוהל המיוחד שנתפר לצורך הפנסיה התקציבית של עו"ד שי ניצן. לדבריו: "אנו נבחן אם אכן פרקליט המדינה לשעבר היטה את מעמד הפנסיה שלו בהתאם לרווח אישי. אם כן, זו שערורייה. לא ייתכן שפקיד ינהג בכספי ציבור כבשלו. אדם שרואה עצמו כראוי לבית המשפט העליון צריך לעסוק בנושאים ציבוריים בחרדת קודש, ודאי כאשר הדברים נוגעים לכיסו שלו".