לאחר שגייסה 650 מיליון שקל בהנפקת מניות: כלל ביטוח במגעים לרכישת שירביט מידי יגאל רבנוף

מדובר במגעים מוקדמים, ועדיין אין מתווה מוסכם לעסקה • ההון העצמי של שירביט עומד על כ-252 מיליון שקל

 

 

יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי
יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי

רגע לאחר שכלל ביטוח גייסה כ-650 מיליון שקל באמצעות הנפקת מניות חדשות לציבור, המנכ"ל יורם נוה בוחן את הרחבת פעילות הביטוח הכללי של הקבוצה באמצעות רכישת חברת הביטוח הפרטית שירביט, שנמצאת בבעלות יגאל רבנוף ושמתמקדת בתחומי ביטוחי הרכב. בסביבת כלל ביטוח מציינים כי החברה בוחנת הזדמנויות שונות מעת לעת. עם זאת, לא גובשה עסקה כלשהי.

מדובר במגעים מוקדמים כאשר לפי שעה לא גובש מבנה עסקה ואף אין הסכם עקרונות. ככל הידוע אין שווי חברה שנדון. נכון לסוף הרבעון השלישי של השנה היה לשירביט הון עצמי בהיקף 252 מיליון שקל, כאשר חברות הביטוח המסורתיות הציבוריות נסחרות בבורסה במכפילי הון שנעים ממכפיל של 0.44 על ההון באיילון, עבור ב-0.61 על ההון במגדל ועד מכפיל של 0.95 על ההון בהראל.

שירביט הינה חברה רווחית שנמנית על החברות הקטנות בשוק הביטוח. חלק ניכר מתיק הביטוח של שירביט הינו ישיר באופיו, כשהוא נסמך על שיווק ישיר לציבור ומתבסס על התיק של סוכנות הביטוח הוותיקה שעליה הקים רבנוף את החברה.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2019 רשמה שירביט קיטון של 6.5% בפרמיות, שהסתכמו מתחילת השנה הנוכחית בכ-404 מיליון שקל. בשקלול הפרמיות שהועברו למבטחי המשנה, כדרך של ניהול סיכוני ביטוח והוצאת חלקם לחברות ביטוח המשנה, רשמה החברה ירידה של 13.6% בפרמיות בשייר.

בעלי שירביט החל כסוכן ביטוח 

שירביט חברה לביטוח החלה לפעול כמבטחת בשנת 2000 והיא פועלת בעיקר בענפי ביטוחי הרכב רכוש (ביטוח מקיף וביטוח צד ג') וביטוחי הרכב חובה. לצד זאת החברה פעילה בעוד תחומי ביטוח כללי, כשהיא מוכרת לציבור הרחב ביטוחי דירות, ביטוח לבתי עסק, ביטוחי חבויות, ביטוח תאונות אישיות, ביטוחי בריאות, ביטוח נוסעים לחו"ל ועוד. את החברה הקים ומחזיק יגאל רבנוף (72) שמכהן כיו"ר החברה. רבנוף החל את דרכו בענף הביטוח כסוכן ביטוח.

בעבר שירביט פעלה גם בתחומי ביטוחי החיים. באוקטובר 2013 מכרה החברה את פעילות עסקי ביטוח החיים שלה לבית ההשקעות פסגות - שהקים אז חברת ביטוח משלו, בתמורה ל-12.6 מיליון שקל, כשבנוסף היא קיבלה אז 2.6 מיליון שקל בגין יתרות נכסים שיוחסו לפעילות זו.

כעבור מספר שנים מכר בית ההשקעות פסגות את פעילות חברת הביטוח שלו לקבוצת הביטוח איילון, ויצא מפעילותו כמבטח. אגב זאת, בימים אלה מנורה מבטחים רוכשת את תיק ביטוח החיים של ביטוח חקלאי.

"לחזק את ההון של החברה ולאפשר גמישות"

כלל ביטוח נמצאת בעיצומו של מהלך פיננסי-אסטרטגי שנועד להגדיל את הונה. נוסף על הנפקת המניות היא השלימה לאחרונה מהלך נוסף של החלפת אג"ח המהוות הון משני, שעם השלמתו מסר המנכ"ל נוה כי הפעולות שביצעה החברה בהובלתו "מטרתן לחזק את ההון של החברה ולאפשר גמישות לניצול הזדמנויות עסקיות נוספות, בתחומי הביטוח והפיננסים, ככל שיהיו".

כלל ביטוח נסחרת היום לפי שווי שוק של כ-3.5 מיליארד שקל, כשהיא קבוצת הביטוח הראשונה שפועלת ללא גרעין שליטה. זאת, בדומה למצב שכבר קיים בענף הבנקאות שם הפועלים, לאומי ודיסקונט מתנהלים ללא גרעין שליטה.