חברה ראשונה בבעלות יזם ערבי-ישראלי נכנסת לבורסה

שכרו העדכני של ריאן מואנד הועלה בספטמבר ל-150 אלף שקל בחודש • על רקע ביקושי יתר במכרז המוסדי: מלרן תגייס כ-120 מיליון שקל, במקום עד 80 מיליון שקל שתכננה

חברת האשראי החוץ-בנקאי מלרן בדרך לבורסת תל אביב, אחרי שאמש עדכנה על ביקושי יתר שנרשמו במכרז המוסדי בהנפקת האג"ח שהיא מקדמת, שתגדל עד לכ-120 מיליון שקל, במקום עד 80 מיליון שקל שתכננה לגייס תחילה.

מלרן התחילה לפעול ב-2008, ופעילותה מתמקדת, לדבריה, "במיוחד במתן אשראי לעסקים במגזר הערבי (B2B), בעיקר באמצעות מסחר בממסרים דחויים". מסחר בממסרים דחויים הוא עסקת המרה, שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של צ'קים דחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה בתמורה לעמלה הנקבעת באחוזים.

מלרן נמצאת בבעלותו של המייסד והמנכ"ל, מואנד ריאן, ערבי-ישראלי שגדל בכפר ברא שבאזור המשולש, ועבר באחרונה להתגורר בכפר שמריהו. 

מהמצגת וטיוטת התשקיף שפרסמה מלרן לקראת גיוס החוב, עולה כי מואנד (42) הוא בוגר לימודי תואר ראשון במדעי המחשב ממכללת נתניה, יש לו 20 שנות ניסיון בתחום האשראי החוץ-בנקאי, ובעברו היה בעלי חברת מסחר והפצה של מערכות מחשב במגזר הערבי. עוד מציינים במלרן כי מואנד "מהווה דמות מפתח בחברה ובניהול עסקיה, לאור ניסיונו רב השנים בתחום הפעילות של החברה".

מקורבים להנפקה סיפרו היום כי בתקופת פעילותו בתחום המחשבים, למד מואנד את המצוקה בתחום האשראי של עסקים בבעלות ערבים ישראלים, ובעקבות זאת החליט לפעול בתחום. 

אגב, כדי למצוא חברות בורסאיות בבעלות יזם ערבי שנסחרו בבורסת תל אביב, צריך להרחיק עד לעשור הקודם ולחברות שהנפיק היזם המנוח איברהים בולוס מעכו. חברות אלה, שפעלו בתחומי הבנייה (בולוס שיש, בולוס גד) והתיירות (בולוס תיירות ומלונאות), קרסו בתחילת שנות ה-2000.

עלות שכר שנתית של 1.2 מיליון שקל 

כמו רבים קודמים לפניו, גם מואנד דאג לשיפור תנאי העסקתו לפני הגעת החברה שבבעלותו לבורסה. החל בספטמבר האחרון מעניק מואנד למלרן שירותי ניהול באמצעות חברת טריפלטק, תמורת תגמול חודשי של 150 אלף שקל - עלייה של 50% ביחס למשכורת חודשית של 100 אלף שקל, שלה היה זכאי במסגרת הסכם העסקתו בחברה ממרץ 2016. עלות העסקתו בחברה ב-2018 הסתכמה בכ-1.2 מיליון שקל.

לפי הנתונים שמציגה מלרן, המעסיקה כ-20 עובדים, לחברה 11 שנות ניסיון, מוניטין והיכרות שוק שנצברו, עם תיק אשראי בהיקף של 307 מיליון שקל והון עצמי של 58 מיליון שקל. את המחצית הראשונה של 2019 סיכמה מלרן עם שיפור של 24% בהכנסות המימון שלה, שהגיעו ל-25 מיליון שקל, אבל עלייה חדה בהוצאות הנהלה, כלליות ואחרות הובילה לשיפור של 4% בלבד ברווח הנקי, שהגיע ליותר מ-5 מיליון שקל.

במלרן מייחסים את העלייה בהוצאות בעיקר לעלייה בהוצאות השכר, וכן להוצאות "בעלות מאפיינים חד-פעמיים, בעיקר בקשר עם איתור מקורות מימון ויצירת תשתית לגיוס הון ציבורי". הוצאות חד-פעמיות אלה הסתכמו בכ-1.1 מיליון שקל. את שנת 2018 סיכמה מלרן עם עלייה של 25% בהכנסותיה, שהגיעו ל-45 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה קפץ ב-175% ל-11 מיליון שקל.

מלרן נחשפה לשוק ההון המקומי לראשונה לפני פחות מחצי שנה, אז חתמה על הסכם למכירת 25% ממניותיה באמצעות הקצאה פרטית של מניות לחברת עילדב השקעות תמורת הזרמה של 21 מיליון שקל, בד בבד עם קבלת הלוואה של 17 מיליון שקל מעילדב, הנמצאת בשליטת רוני שטרנבך. חודש לאחר מכן הכניסה עילדב גם את חברת החיתום פועלים אי.בי.אי להשקעה במלרן.

החברה מצדה עדכנה בשבועות האחרונים על אישור בקשותיה לקבלת רישיון מורחב למתן אשראי ורישיון מורחב למתן שירות בנכס פיננסי כהגדרת אלה בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מרשות שוק ההון - מה שיאפשר את השלמת עסקות ההשקעה של עילדב ופועלים אי.בי.אי במניותיה. 

לקראת גיוס האג"ח שהיא מבצעת כעת, מלרן עדכנה באחרונה כי חתמה על מזכר הבנות לקבלת "הלוואת מסגרת, Non-Recourse, לחברה או לחברה בבעלותה המלאה, בהיקף כולל של כ-350 מיליון שקל לתקופה של עד ארבע שנים, הנושאת ריבית שנתית נומינלית של 6%-6.5% בשנה".

עוד עדכנה מלרן כי מזכר ההבנות כולל גם "אפשרות הגדלת הלוואת המסגרת בהיקף כולל של עד 175 מיליון שקל", וכי בהתאם למזכר ההבנות, "מסגרת ההלוואה תשמש את החברה הייעודית לרכישת תיקי הלוואות מהחברה על פי קריטריונים ידועים ומוסכמים מראש".

מוקדם יותר החודש קיבלה מלרן מחברת מעלות S&P דירוג BBB פלוס. במעלות ציינו כי בסוף ספטמבר עמד סך נכסיה של מלרן על כ-307 מיליון שקל - מה שלפי חברת הדירוג, "הופך אותה לאחת השחקניות הבינוניות בענף האשראי החוץ-בנקאי".

הדירוג משקף הערכתה של מעלות "לגבי המיקוד העסקי הצר יחסית של החברה בקו פעילות אחד - מתן אשראי לעסקים במגזר הערבי באמצעות ניכיון ממסרים דחויים, והמשקל הגבוה של פעילות מנכי משנה מסך פעילותה". 

את הנפקת האג"ח של מלרן ליוו עורכי הדין אודי אפרון, אשר סופן ושרון אייזנר ממשרד עוה"ד מ.פירון ושות'.