שנתיים וחצי לאחר שהושק: הבורסה משנה הקריטריונים למדד SME60 ש"הפגין חולשה"

הבורסה תשנה את תנאי המדד שהסב למשקיעים בו הפסדים למרות עליות שערים במדדים המובילים, כך שיורכב ממניות הכלולות במאגר רימון, והרכב המדד ייקבע לפי שווי השוק ולא לפי שווי החזקות הציבור

 

הבורסה בת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א / צילום: תמר מצפי

הבורסה בתל אביב מודה כי מדד ת"א-SME60, שיצא לדרך במתכונתו הנוכחית באמצע 2017, רחוק מלספק את התוצאות שהיו מצופות ממנו. המדד נועד לספק למשקיעים גישה למניות של חברות קטנות ובינוניות במונחים מקומיים, ש"השווי שלהן נמוך ממיליארד שקל", כדברי הבורסה. על כן, היא יוצאת ברוויזיה למדד, שלדברי הבורסה "הפגין חולשה, בין היתר בשל תחלופה רבה יחסית בהרכב המדד".

מדד ת"א-SME60 הוא מדד ביניים הכולל את 60 המניות בעלות שווי החזקות הציבור הגבוה ביותר בבורסה מבין המניות שאינן נכללות במדד ת"א 125, ואשר עומדות בתנאי הסף של המדד. כיום המדד מעודכן פעמיים בשנה בתום המסחר ביום חמישי הראשון בחודשים פברואר ואוגוסט, כשקריטריון דירוג החלפה הינו שווי החזקות ציבור. עתה מתכוונת הבורסה לשנות את תנאי המדד כך שהוא יורכב ממניות הכלולות במאגר רימון, כשהרכב המדד ייקבע לפי שווי השוק ולא לפי שווי החזקות הציבור.

המדד הושק במקור ב-2007 כמדד יתר-30, ולאחר מכן הפך למדד יתר-50, עד שבאמצע 2017 הפך למדד SME60. את השינוי האמור הוביל המנכ"ל הקודם של הבורסה, כחלק מרפורמת מדדים כוללת שהוביל, ובמסגרתה הורחבו, בין היתר, מדדי הדגל: ת"א-25, ת"א-75 ות"א-100, שהפכו למדדי ת"א-35, ת"א-90 ות"א-125.

אז גם הוקם מאגר רימון (רשימת מניות לנגזרים), שבו יש כ-200 חברות שמניותיהן נכללות במאגר המורחב של כל המניות הנכללות במדדי השקעה, אשר עומדות בקריטריונים מחמירים יותר, כגון החזקות ציבור מינימליות בשיעור 35% מסך המניות ושווי שוק של לפחות 50 מיליון שקל להחזקות הציבור (כמו גם מינימום מסחר יומי ממוצע וחציוני).

השינוי במדד נעשה בגלל העניין המועט בו, שנגרם עקב שינויים תכופים מדי בהרכבו - דבר שפגע בתשואות שהמדד הניב למשקיעים בו. "בחינת הרכב מדד ת"א-SME60 מתחילת פברואר 2017 ועד עדכון אוגוסט 2019, מראה כי בוצעו בו 71 שינויים, זאת לעומת 15 החלפות בלבד במדד ת"א 35 ו-52 החלפות במדד ת"א-90", כשבמקביל מיום השקתו הניב המדד תשואה שלילית של 27% לעומת תשואה חיובית של 20% ומעלה במדדי הדגל.

זה קרה, כפי שמסבירים בבורסה, מהשפעות "אפקט המדד" - שבמסגרתו ערב כניסת מניה למדד מחירה עולה (כהיערכות המשקיעים לכניסתה למדד, בעיקר במכשירים פסיביים) כשמיד לאחר הצטרפותה למדד מחירה מתוקן מטה. כמו כן האפקט מורגש בעת גריעת מניה ממדד, אז מושפעת המניה ממכירות של עוקבי מדדים שנעשות בטרם גריעתה מהמדד. בבורסה מציינים בהקשר זה כי "התשואה הנמוכה של המדד, ובעקבותיה הפגיעה באטרקטיביות ההשקעה בו, הביאו לירידה של כ-70% בהיקף ההשקעות הפסיביות במדד ת"א-SME60 מכ-1.1 מיליארד שקל ערב הרפורמה במדדים, לכ-0.3 מיליארד כיום".

מעבר לשינויים אלה הבורסה מבקשת לאפשר הוספת ברירת מחדל לחלק מסעיפי שיקול הדעת של מנהל המדדים לגבי ההפחתה של פקטור מגבלת המשקל במקרים של הודעת חברה על מחיקת מניה, מיזוג, פיצול או דיבידנד בעין.