רעיון השקעה: חברה תעשייתית בת יותר מ-100 שלא מפסיקה לחדש

בסקטור התעשייה האמריקאי, שיחסית לא מוכר למשקיע הישראלי, יש חברות איכותיות הממשיכות במסלול הצלחה מזה עשורים רבים • איטון, ממובילות המגזר ומוותיקות וול סטריט, נסחרת בתמחור חסר ביחס לממוצע הענפי, הפגינה חסינות לאתגרי מאקרו וגיאופוליטיקה וצפויה ליהנות ממגמות ארוכות-טווח של חיסכון באנרגיה

שלט חברת איטון, ממובילות המגזר ומוותיקות וול סטריט / צילום: shutterstock
שלט חברת איטון, ממובילות המגזר ומוותיקות וול סטריט / צילום: shutterstock

סקטור התעשייה בארה"ב הוא אולי הסקטור הכי פחות מוכר למשקיע הישראלי, למעט בואינג, ג'נרל אלקטריק וחברות התעשייה הביטחונית. סקטור זה מונה מגוון רחב ביותר של חברות איכותיות, בעלות יתרונות תחרותיים חזקים וניהול מוקפד, הממשיכות במסלול הצלחה מזה עשורים רבים, הודות לערך מוסף אותו הן מספקות ללקוחות ברחבי העולם. חברות אלה נהנות מתהליכי הגלובליזציה, מצמיחה מואצת בכלכלה האמריקאית ומרפורמת המס שהובילה לשיפור בשיעורי רווחיות ובתזרימי מזומנים של החברות האמריקאיות, והקנתה להן יתרון משמעותי מול מתחרותיהן משאר העולם.

דוגמה אחת לנציגת סקטור תעשייה פחות מוכרת היא Eaton (סימול: ETN), המדורגת באופנהיימר בהמלצת "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 108 דולר. החברה, שהיא אחת מהוותיקות בוול סטריט, נוסדה לפני יותר מ-100 שנה ב-1911, ועדיין נושאת את שם המייסד, ג'וזף איטון. החברה התפתחה לאורך המאה החולפת לאחת ממובילות המגזר התעשייתי בארה"ב, והגיעה לשווי שוק של כ-40 מיליארד דולר ולמחזור הכנסות של כ-20 מיליארד דולר. החברה מעסיקה כ-99 אלף עובדים, עם פעילות גלובלית ב-175 מדינות ברחבי העולם.

למרות גילה הוותיק, איטון ממשיכה לחדש את מגוון מוצריה, על מנת להישאר שחקנית מובילה בתחומי צמיחה, תוך שיפור מתמיד של שיעורי רווחיותה. לשם כך, ביצעה הנהלת החברה בשני העשורים האחרונים מספר מרשים של 68 רכישות, לצד 47 מהלכי מכירות עסקים שלא התאימו לאסטרטגיה העסקית. השינויים האסטרטגיים הללו הוכיחו את חשיבותם, עם המעבר מחשיפה גבוהה לשוק הרכב, הנמצא כעת במצב דעיכה, להגדלת החשיפה לשוק הציוד החשמלי, כולל מערכות חכמות המאפשרות לארגונים רבים חסכון ניכר בצריכת אנרגיה, אלמנט חשוב של חסכון בעלויות.

בתמהיל המכירות בשנת 2019, איטון מניבה כ-63% מהכנסותיה מתחומי הציוד החשמלי, עם מעמד מוביל בתחום אל-פסק (UPS), מערכות ניהול ובקרה של צריכת חשמל, מערכות הולכת חשמל, ממירים, חייישנים חכמים, מוני חשמל, מכשירי IoT (אינטרנט של הדברים), מערכות ניהול צריכת חשמל במרכזי נתונים של חברות ענן ועוד. בנוסף, החברה מניבה כ-12% מהכנסות מתחום מערכות הידראוליות, עם שוקי יעד כגון טיהור מים, חקלאות, בנייה, כימיקלים, תעשייה, אנרגיה ועוד, וכ-10% - מתחום התעשייה האווירית. פעילותה המסורתית של איטון בתחום הרכב הצטמצמה לאורך שנים לכ-15% בלבד, כולל פעילות צמיחה בשוק הרכבים החשמליים - e-Mobility, התורמת כעת כ-300 מיליון דולר בשנה, אך צפויה, להערכת הנהלת החברה, להגיע למיליארדי דולרים בשנים הקרובות, בהתאם לצמיחה בשוק הרכב החשמלי.

חדשנות החברה ושינויים שביצעה לאורך זמן בפורטפוליו של מוצריה הובילו לשיפור עקבי בשיעורי הרווח התפעולי, שעלה מ-10% בתחילת שנות ה-2000 לכ-17.5% בשנה הנוכחית, עם צפי לעליה ל-18% ב-2020. מאז שנת 2000 הציגה החברה צמיחה שנתית ממוצעת של 12% בתשואה למשקיעים, מעל הממוצע של 10% בקרב חברות התעשייה המתחרות ושל 6% בלבד במדד S&P 500 הרחב.

מושפעת מהסנטימנט השלילי, אך עמידה למלחמת הסחר

איטון נהנית מתזרים מזומנים חזק ועקבי, וצפויה לפי תוכניתה ארוכת-הטווח להציג בשנים 2019-2021 תזרים מזומנים חופשי של 8 מיליארד דולר. תזרים זה נועד לחלוקת דיבידנד בסך של כ-3.5 מיליארד דולר, המשקף תשואה שנתית נאה של מעל 3% (עם צמיחה בתשלומי הדיבידנד בשיעור שנתי ממוצע של 11%), לרכישת מניות עצמית בשיעור שנתי של 1%-2%, להשקעות ומו"פ (כ-5%-6% מסך המכירות) ולרכישות סינרגטיות. נציין כי מעבר פעילות החברה מתחום הרכב לתחום הציוד החשמלי התבסס על רכישת חברת Cooper שבוצעה לפני שבע שנים והתבררה כהצלחה.

מניית Eaton, בדולרים
 מניית Eaton, בדולרים

במקביל לרכישת חברות לצורך חיזוק מנועי צמיחה עתידיים, הנהלת איטון מבצעת גם מהלכי מכירת פעילויות שאינן עומדות בקריטריונים של צמיחה ורווחיות. כך, למשל, החברה הודיעה לאחרונה על מכירת חטיבת מוצרי התאורה, בעלת רווחיות נמוכה יחסית לממוצע, תמורת כ-1.4 מיליארד דולר, לחברת Signify ההולנדית (לשעבר, Philips Lighting). בכך, הכנסות איטון בשנת 2020 צפויות לרדת, אך שיעור הרווח התפעולי צפוי להשתפר כתוצאה מהמהלך. נציין כי מאז הודעת החברה באוקטובר 2019 על מכירת חטיבת התאורה זינקה מניית ETN בשיעור של כ-20%, אך גם לאחר העליה החדה נסחרת מניית ETN בתמחור חסר לממוצע הענפי, מכפיל רווח של 16 לתחזית 2020.

כמו הסקטור התעשייתי כולו, מושפעת גם איטון מהסנטימנט השלילי שמלווה את מלחמות הסחר בין ארה"ב לסין. החברה היא בעלת פעילות גלובלית ענפה, כאשר מניבה כמחצית מהכנסותיה מחוץ לארה"ב, כולל חשיפה של כ-20% לאירופה וכ-12% לאזורי אסיה-פסיפיק. יחד עם זאת, החברה הוכיחה לאורך השנתיים האחרונות את מידת ההשפעה הנמוכה בפועל של מלחמת הסחר, כאשר מוצריה המיוצרים בסין נמכרים בשאר מדינות אסיה, ובכך אינם כפופים לתעריפי יבוא לארה"ב.

לאורך שנים הציגה פעילות איטון יכולת ניהול יוצאת דופן של שרשרת המזון הגלובלית בעסקיה, ובכך אנו מעריכים כי גם בעתיד תמשיך להפגין חסינות לאתגרי המאקרו והגיאופוליטיקה. אנו מדגישים כי פעילות החברה צפויה ליהנות ממגמות ארוכות-הטווח של חסכון באנרגיה, מעבר למקורות האנרגיה הירוקה, השקעה בתשתיות (כולל תשתיות הענן, אליהן חשופה במידה מהותית) והגברת השימוש ברכבים חשמליים. 

הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם