יו"ר וואווי: הישרדות תהיה העדיפות הראשונה שלנו בשנה הקרובה

למרות שחוותה את אחת השנים הקשות ב-32 שנות הקיום שלה, ענקית הטק הסינית ממשיכה לצמוח • אריק שו: מאשים את ארה"ב בקשיים שהחברה חווה

וואווי / צילום: Eric Gaillard, רויטרס
וואווי / צילום: Eric Gaillard, רויטרס

הענקית הסינית וואווי צופה כי הכנסותיה השנתיות ב-2019 יצמחו ב-18% ויסתכמו ב-850 מיליארד יואן (121.7 מיליארד דולר) - סכום הנמוך מתחזיותיה המוקדמות. בינואר החברה ציפתה כי מכירותיה השנה יסתכמו ב-125 מיליארד דולר. הצמיחה גם איטית יותר לעומת השנה שעברה, במהלכה הכנסותיה צמחו ב-19.5%.

אריק שו, יו"ר וואווי, חשף את המספרים בהודעה ששלח לעובדי ולקוחות החברה, בה צפה כי 2020 תהיה "שנה קשה" ושהחברה ככל הנראה לא תצליח לצמוח באותו קצב מהיר בו צמחה במחצית הראשונה של השנה הנוכחית. שו אמר כי ב-2020 "הישרדות תהיה העדיפות הראשונה שלנו", והאשים את ארה"ב בקשיים שהחברה חווה.

ארה"ב הכניסה השנה את וואווי לרשימה שחורה שמונעת מהחברה לרכוש ציוד או טכנולוגיה מחברות אמריקאיות, ומונעת ממנה בין היתר להשתמש במערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל ולשלב במכשיריה החדשים שירותים ואפליקציות של החברה כמו גוגל מאפס או יוטיוב. ממשל טראמפ הכליל את וואווי ברשימה בטענה כי החברה מאיימת על הבטחון הלאומי של ארה"ב, מאחר שהציוד שלה עשוי לשמש לריגול עבור ממשלת סין - טענה שוואווי הכחישה שוב ושוב.

"הסביבה החיצונית הופכת למורכבת מתמיד, והלחץ על הכלכלה העולמית התגבר. בטווח הארוך, ממשלת ארה"ב תמשיך לדכא את ההתפתחות של טכנולוגיה מובילה - וזוהי סביבה מאתגרת עבור וואווי לשרוד ולשגשג בה", כתב שו לעובדים. בנוסף הוא טען כי פרטיות המשתמשים ואבטחה הן סוגיות שנמצאות בראש האג'נדה של וואווי, וכי החברה "תמשיך לציית לכל החוקים והרגולציות בשווקים בהם אנו פועלים".

שו אמר גם כי וואווי מכרה השנה 240 מיליון סמארטפונים, צמיחה של 20% לעומת 2018. רוב הסמארטפונים שהחברה מכרה היו מדגמים שהושקו לפני שארה"ב הטילה חרם על החברה.

הוא הצהיר כי וואווי "תעשה כל מאמץ" ב-2020 כדי לבנות אקוסיסטם של שירותי מובייל, שנועדו להחליך את השירותים של גוגל שהיא מנועה לשלב במכשיריה, שתציע שירותים כמו אחסון ענן וגלריית אפליקציות, ותיאר אותה כ"בסיס ליכולת שלנו למכור מכשירים חכמים בשווקים מחוץ לסין". וואווי מפתחת גם מערכת הפעלה משלה בשם הרמוני, אך אנליסטים סקפטיים לגבי יכולתה להוות אלטרנטיבה אמיתית לאנדרואיד.

וואווי היא היצרנית הגדולה ביותר בעולם לציוד טלקום, ומספר 2 בייצור סמארטפונים. לפני כשנה המתח בין ארה"ב והענקית החל להתגבר כאשר מנג וונז'ו, סמנכ"לית הכספים בחברה ובתו של מייסד החברה רן ז'נגפיי, נעצרה בקנדה לבקשת ארה"ב בטענה כי יש להסגיר אותה לארה"ב מאחר ששיקרה לבנקים אמריקאים בעניין עשיית עסקים עם איראן והפרת סנקציות.