סיכום 2019 | פיצ'ר

החמישייה הפותחת: המניות המוצלחות של בורסת ת"א ב-2019

בין חמש המניות שהניבו את התשואה הגבוהה ביותר למשקיעים בבורסת ת"א ב-2019, שלוש הן חברות הפועלות בתחום הנדל"ן: ישראל קנדה, קבוצת אשטרום ופרשקובסקי • לצד אלה בלטו מניותיה של אלקטריאון וירלס, המפתחת טכנולוגיית "כביש חכם", ומניות חברת האשראי החוץ-בנקאי אס. אר. אקורד, שנמצאת בשליטת עדי צים

הבורסה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף

עם סיומה של שנת 2019, בחינת המניות שהניבו את התשואה הגבוהה ביותר בבורסת תל אביב, מעלה כי מרביתן משתייכות לסקטור הנדל"ן - המגזר הלוהט של השנה החולפת, הנהנה משגשוג בעסקיו בחודשים האחרונים.

בין חמש המניות שהניבו את התשואה הגבוהה ביותר למשקיעים ב-2019, שלוש הן חברות הפועלות בתחום הנדל"ן: ישראל קנדה, קבוצת אשטרום ופרשקובסקי. לצדן, היו לא מעט מניות נדל"ן נוספות שרשמו עליות מרשימות.

עוד בחמישייה הפותחת של הבורסה בשנה החולפת, בולטת חברת אס. אר. אקורד של עדי צים, המייצגת סקטור עסקי נוסף החווה פריחה - מגזר חברות האשראי החוץ-בנקאי. גם בסקטור זה היו עוד מספר חברות (פנינסולה, שוהם ביזנס ואופל בלאנס), שהניבו תשואות מרשימות למשקיעים בשנה החולפת.

עוד ספקית של תשואה פנומנלית ב-2019 היא חברת אלקטריאון וירלס (ElectReon). מדובר ב"עוף מוזר" ברשימת החברות הנסחרות בבורסה - סטארט-אפ הפועל להקמת תשתית של כביש חשמלי "חכם". למרות ההתקדמות המרשימה שעשתה החברה השנה, קשה עד בלתי אפשרי להעריך איפה היא תהיה בסוף 2020 או בעוד חמש שנים, מכיוון שבעולם יש לפחות עוד 10 חברות שמפתחות טכנולוגיות דומות, לצד ההתקדמות בפיתוח סוללות לכלי רכב חשמליים.

אלקטריאון וירלס

פעילות: טעינה אלחוטית של רכב חשמלי באמצעות טכנולוגיית "כביש חכם"

עליית המניה ב-2019: 270%

שווי שוק: 580 מיליון שקל

איך זה קרה: מניית אלקטריאון  נסחרה עד לתחילת 2019 "מתחת לרדאר", ורק בשנה האחרונה עלתה על מסכי המעקב של המשקיעים בבורסה. החברה, שאותה מוביל היו"ר והמנכ"ל, אורן עזר, פועלת בתחום הטעינה האלחוטית של כלי רכב חשמליים באמצעות טכנולוגיית "כביש חכם". הטכנולוגיה שלה מבוססת על תשתית סלילים המוטמנת מתחת לפני השטח של נתיב הנסיעה, ואמורה לאפשר העברת אנרגיה באופן אלחוטי לכלי הרכב הנוסעים בו. כך ניתן להאריך את טווח הנסיעה של כלי הרכב, ובמקביל לחסוך זמן טעינה ולהפחית משמעותית את משקלם.

אלקטריאון הוקמה בסוף 2013 על ידי עזר וחנן רומבק, סמנכ"ל הטכנולוגיה של החברה, לאחר שהשניים כיהנו בתפקידים שונים בחברת אלביט מערכות. אלקטריאון הצטרפה לבורסת תל אביב, לאחר שמוזגה באוקטובר 2017 לתוך השלד הבורסאי ביומדיקס, ומאז הכפילה את ערכה פי 14 לערך.

השנה עשתה החברה קפיצה משמעותית, לאחר שהדגימה את היתכנות הטכנולוגיה שלה באתר "נעורים" (ליד בית ינאי) וחתמה על שני חוזים משמעותיים: הראשון להקמת כביש חשמלי באורך של 1.6 ק"מ בין שדה התעופה לעיר ויסבי על האי גוטלנד שבשבדיה; והשני להקמת קטע כביש חשמלי ברחוב קלאוזנר הסמוך לאוניברסיטת תל אביב, שעליו ינוע בשלב הראשון אוטובוס חשמלי ייעודי של חברת דן. שני הפרויקטים אמורים לצאת לפועל במחצית הראשונה של 2020.

נוסף על כך, דיווחה החברה לפני כשלושה שבועות על חתימת מזכר הבנות בינה לבין חברת החשמל הגרמנית EnBW ליישום שלושה פרויקטים של טכנולוגיית הטעינה האלחוטית שאותה מפתחת החברה, כדי לחשוף אותה למקבלי החלטות במגזר הציבורי והפרטי ולשותפים פוטנציאליים. ההתקנה הראשונה צפויה בתחילת 2021.

ישראל קנדה

פעילות: הקמת פרויקטי נדל"ן וניהול קבוצות רכישה

עליית המניה ב-2019: 228%

שווי שוק: 1.9 מיליארד שקל

איך זה קרה: חברת ישראל קנדה , הנמצאת בשליטת ברק רוזן ואסף טוכמאייר, מתמקדת בהקמת פרויקטים, ייזום וניהול קבוצות רכישה, נדל"ן יזמי (השקעה בקרקעות) בישראל וברוסיה ונדל"ן מניב, ובפברואר האחרון הקימה גם חברת מלונאות.

בשנים האחרונות ביצעה ישראל קנדה כמה עסקאות גדולות, ובהן רכישת קרקעות להשבחה במתחם פי גלילות, מתחם אלקו ברמת השרון, פרויקט הכנרית-דה וינצ'י בתל אביב ומתחם לפיד ברחוב אילת בתל אביב. בחודשים האחרונים נמצאת החברה ברצף של חתימת עסקאות משמעותיות, ומאז חודשי הקיץ חתמה, סיכמה והתקדמה עם פרויקטים בהיקף מצטבר (יחד עם שותפים) של קרוב למיליארד שקל. לפני כשבועיים דיווחה ישראל קנדה כי היא מנהלת משא ומתן מתקדם לרכישה (יחד עם האחים נקש) של חברת הבנייה מנרב פרויקטים, תמורת 550 מיליון שקל.

לצד כל אלה, משלימה כיום החברה פרויקטים מרכזיים, כמו פרויקט מידטאון שברחוב מנחם בגין בתל אביב. בימים אלה מקימה ישראל קנדה את מטה המשרדים החדש של חברת מיקרוסופט ישראל בהרצליה, בהיקף של 45 אלף מ"ר. 

עם רוח גבית חזקה מהתעוררות סקטור הנדל"ן השנה, זינקה מניית ישראל קנדה בכמעט 230% השנה - מהלך שהביא את שווי החברה אל רף ה-2 מיליארד שקל, ואת שווי החזקותיהם של רוזן וטוכמאייר לכ-380 מיליון שקל כל אחד.

אס. אר. אקורד

פעילות: מתן אשראי חוץ-בנקאי

עליית המניה ב-2019: 195%

שווי שוק: 680 מיליון שקל

איך זה קרה: חברת אס. אר. אקורד  של עדי צים פועלת בתחום הצומח של ניכיון צ'קים ואשראי חוץ-בנקאי. כמו חברות אחרות הפועלות בתחום, נהנית החברה מצד אחד מעלות נמוכה מאוד של גיוסי כספים על רקע הריבית האפסית במשק, ומצד שני מביקושים גדלים והולכים של עסקים מכל הגדלים והתחומים במשק. זאת, על רקע המצוקה של עסקים רבים, שמתקשים לקבל אשראי בנקאי.

בעל השליטה בחברה, עדי צים, הקים בעבר יחד עם אחיו רני צים את רשת הסופרמרקטים "כמעט חינם", שהונפקה בבורסת תל אביב ב-2010. כעבור שנתיים בלבד הם מכרו את השליטה בכמעט חינם לרשת המתחרה, יינות ביתן. עסקת המכירה הניבה להם תמורה של כ-350 מיליון שקל (בסך הכל השלימו האחים צבירת הון משותפת של יותר מ-400 מיליון שקל מאז ההנפקה). לאחר המכירה התפצלו דרכיהם של האחים: רני צים פנה לתחום מרכזי המסחר והקמעונות, ואילו עדי צים רכש את השליטה בשלד הבורסאי של אקורד ב-2014, יצק לתוכו פעילות אשראי חוץ-בנקאי והצליח להביא לצמיחה חזקה בפעילות.

את תשעת החודשים הראשונים של 2019 סגרה אס. אר. אקורד עם עלייה של 68% בהכנסות המימון לעומת התקופה המקבילה ב-2018, לרמה של כ-80 מיליון שקל, על רקע גידול בפעילות לצד הרחבת הגדלת מסגרות אשראי שלה. בשורה התחתונה רשמה החברה בתקופה זו רווח נקי של 40 מיליון שקל - עלייה של כ-75% לעומת התקופה המקבילה.

בסוף אוקטובר קיבל צים גושפנקא לעסקיו: קרן הפרייבט אקוויטי אייפקס ישראל, שמובילה זהבית כהן, השקיעה 55 מיליון שקל עבור 10% מהון החברה, וקיבלה שתי אופציות (לתקופה של 18 חודשים ו-30 חודשים) לרכישה של 10% נוספים. בעקבות העסקה ירד צים להחזקה של כ-74% ממניות אס. אר. אקורד, בשווי של כ-510 מיליון שקל.

קבוצת אשטרום

פעילות: תשתיות, בנייה, יזמות ונדל"ן מניב

עליית המניה ב-2019: 220%

שווי שוק: 4.3 מיליארד שקל

איך זה קרה: מניית קבוצת אשטרום  נהנתה השנה מרוח גבית חזקה שהעניקו המשקיעים לסקטור הנדל"ן, ורשמה עלייה מטאורית, שהכפילה את שווייה ביותר מפי שלושה (בשלוש השנים האחרונות קפצה המניה פי שישה).

אשטרום היא חברת ותיקה, הנמצאת בשליטת משפחות המייסדים - נוסבאום, משורר, גירון, רובין וליפשיץ - ומנוהלת על ידי המנכ"ל, גיל גירון. הקבוצה מחלקת את פעילותה לשישה מגזרים: קבלנות בנייה ותשתית בישראל, קבלנות בנייה ותשתיות בחו"ל, תעשיות, יזמות נדל"ן למגורים בישראל (באמצעות אשדר), נדל"ן להשקעה ויזמות (באמצעות החברה הבת אשטרום נכסים) וזכיינות. פעילות החברה מתפרסת כמעט על כל תחומי הנדל"ן - כך שאם בתחום מסוים יש האטה או פגיעה, שאר התחומים יכולים לפצות על כך.

מי שלצערה פספסה את העלייה המטאורית של מניית אשטרום היא חברת ההשקעות אלייד, שמוביל היו"ר פרופ' יצחק סוארי - משקיעה ותיקה באשטרום, שמימשה בספטמבר 2018 את רוב החזקתה ההיסטורית (14.5% מהמניות) תמורת כ-200 מיליון שקל, וכך החמיצה עלייה של יותר מ-200% במניה ורווח פוטנציאלי של כ-420 מיליון שקל.

את תשעת החודשים הראשונים של 2019 סיכמה קבוצת אשטרום עם הכנסות של כ-3.6 מיליארד שקל - צמיחה של 33% לעומת התקופה המקבילה ב-2018. הרווח הגולמי של החברה גדל ב-36% והגיע לכ-708 מיליון שקל, ובשורה התחתונה היא הציגה שיפור של 57% ברווח הנקי, שעמד על כ-306 מיליון שקל.

פרשקובסקי

פעילות: ייזום והקמת פרויקטי בנייה למגורים, נדל"ן מניב

עליית המניה ב-2019: 178%

שווי שוק: 1.3 מיליארד שקל

איך זה קרה: הפריחה בענף הנדל"ן למגורים בישראל ניכרת היטב בתוצאותיה של החברה המשפחתית פרשקובסקי , המתמקדת בתחום הנדל"ן למגורים באזורי הביקוש בישראל, ומפתחת במקביל זרוע פעילות בנדל"ן מניב.

לחברה פרויקטים להקמת כ-3,000 יחידות דיור, ובהם פרויקט פינוי-בינוי גדול בחיפה, פרויקטי "מחיר למשתכן" גדולים בראשון לציון, במערב רמלה ובגליל ים, ופרויקטים נוספים של מגורים בשוק החופשי ברמלה. באחרונה ביצעה החברה כמה עסקאות בתחום הנדל"ן המניב: רכישת קרקע ב"מתחם האלף" בראשון לציון (חצי מהפרויקט נמכר לחברת הביטוח מגדל) ורכישת קרקע בהרצליה פיתוח, ונוסף על כך, זכתה במכרז של "דירה להשכיר" להקמת פרויקט להשכרה ארוכת טווח ברמלה מערב.

את תשעת החודשים הראשונים של 2019 סיימה פרשקובסקי עם מכירות של 445 יחידות דיור - מרביתן בפרויקטים שלה במערב רמלה, בהרצליה (גליל ים) ובחיפה. נוסף על כך, ברבעון השלישי של השנה התחילה במסירות של פרויקט "מחיר למשתכן" בשכונת רקפות בראשון לציון, הכולל 216 יחידות דיור, והיא צפויה למסור עוד דירות בשני פרויקטים גדולים (בהיקף של 684 יחידות דיור) של "מחיר למשתכן" במערב רמלה במחצית השנה הקרובה.

ההכנסות בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו בכ-773 מיליון שקל - שיפור של 74% לעומת התקופה המקבילה ב-2018 (כ-744 מיליון שקל ממכירת דירות, והשאר מנדל"ן מניב של החברה). הרווח הגולמי של פרשקובסקי הוכפל, והסתכם בכ-199 מיליון שקל (26% מהמכירות), ובשורה התחתונה רשמה החברה קפיצה של 85% ברווח הנקי לכ-115 מיליון שקל.