ליצמן: נשקול להעביר חוק לשלילת זכויות למי שיסרב להתחסן

ברקע בהלת השפעת, שר הבריאות הצהיר כי משרדו יבדוק אפשרות לפעול נגד סרבני החיסונים • לדברי ליצמן, "כרגע מוקדם לדבר על זה כי אין כנסת, אבל בהחלט צריך לעשות משהו" • ברקע המחסור הגדול בחיסונים אמר כי פנה לרה"מ בבקשה להקים מפעל מקומי לייצור מנות חיסון

שר הבריאות יעקב ליצמן / צילום: אמיל סלמן
שר הבריאות יעקב ליצמן / צילום: אמיל סלמן

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר היום (ג') כי ישקול להעביר חוק לשלילת זכויות למי שיסרב להתחסן. במסיבת עיתונאים במשרד הבריאות בתל -אביב הבהיר השר כי "יש קבוצות באוכלוסייה שמסרבות להתחסן. נודע לי בימים האחרונים על רופאים שממליצים לא לחסן. כרגע מוקדם לדבר על זה כי אין כנסת, אבל בהחלט צריך לעשות משהו. נשקול להעביר חוק".

בעקבות המחסור הגדול בחיסוני שפעת בימים האחרונים הסביר ליצמן כי "קיבלנו את החיסונים מאוחד מאוד ולא באשמתנו, קיבלנו אותם מארגון הבריאות העולמי שבוחר את הרכב החיסון והוא הגיע מאוד מאוחר. בתחילה אחוזי ההתחסנות היו מאוד נמוכים. לחצנו וקראנו לציבור לצאת להתחסן, השפעת הגיעה ובימים באחרונים יש התעוררות אצל הציבור להתחסן".

"בשנים האחרונות נאלצנו להשמיד חיסונים בהרבה כסף, לא רצינו להגיע לזה ולכן הזמנו כמות מסוימת כדי שנוכל להשקיע את הכסף במיונים ודברים לא פחות חשובים. כעת בהחלט אנחנו הזמנו עוד חיסונים שצריכים להגיע לארץ". השר טען כי הפתרון הוא הקמת מפעל חיסונים ואמר כי פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא.

משרד הבריאות העביר לקופות החולים עשרות אלפי מנות חיסון בעקבות המחסור והביקוש הגבוה. "שיעור ההתחסנות הגבוה בזמן קצר מתאפשר בזכות כלל הצוותים - אחיות, רופאים, רוקחים אנשי לוגיסטיקה ומינהל - המגויסים למתן מענה לפונים הרבים כדי לקדם את בריאות הציבור ולצמצם את היקפי התחלואה במחלה", הסביר משרד הבריאות בהודעתו. עוד נמסר כי מידע על זמינות החיסונים במרפאות מתעדכן ומשתנה במהלך היום ובהתאם לקצב ההתחסנות. ניתן להתעדכן מראש במוקדי הקופות ובמרפאות השונות.

מנתוני משרד הבריאות עולה כי נכון לתחילת השבוע 20% מהאוכלוסייה התחסנה למחלה - זינוק של 4% בתוך שבוע בלבד. מדובר בנתון גבוה מזה שנרשם בשנתיים הקודמות, וזאת לאחר ירידה שנרשמה עד כה בכמות המתחסנים. מקרי התמותה שהתפרסמו בתקשורת עוררו בהלה בקרב הציבור, עם זאת, ביחס לשנה שעברה המספר עודנו נמוך: 11 מקרים לעומת 17.