הפניקס מאמינה באיציק עוז: מעריכה את סוכנות אגם לידרים בשווי של לפחות חצי מיליארד שקל

הפניקס ועוז סיכמו על הארכת הקשר ביניהם בסוכנות ניהול ההסדרים הפנסיוניים המובילה, עד שנת 2025 • לפני כחמש שנים עמד שווי הסוכנות על 209 מיליון שקל בלבד • מציגה רווח נקי שנתי של מעל  50 מיליון שקל – גבוה מזה של חברות ביטוח קטנות

איציק עוז / צילום: איל יצהר, גלובס
איציק עוז / צילום: איל יצהר, גלובס

קבוצת הביטוח הפניקס, שבניהול אייל בן סימון, מאריכה את השותפות עם איציק עוז בסוכנות ניהול ההסדרים הפנסיוניים המצליחה והרווחית אגם לידרים. אמש הודיעה הפניקס כי הצדדים הסכימו על הארכת הסכם האופציה של עוז, שמנהל את הסוכנות שייסד, עד שנת 2025. במסגרת זו קבעו הצדדים שווי מינימלי של כ-350 מיליון שקל לאגם אחזקות, החברה האם של אגם לידרים, במועד מימוש האופציה. השווי המינימלי כאמור משקף לסוכנות שווי גבוה במיוחד עבור סוכנות ביטוח, ברמה של כ-500 מיליון שקל. 

הארכת ההתקשרות עם עוז באגם לידרים תאפשר להפניקס להמשיך ולשמר את ההצלחה בזרוע ההפצה שבבעלותה, שבנתה לעצמה בשני העשורים האחרונים. הפניקס מחזיקה בעקיפין כ-70% בקבוצת אגם, כאשר עוז מחזיק ב-30%, לגביהם ניתנו אופציות הרכש והמכר. בהפניקס מסבירים כי "האופציות ניתנו כתחליף ובהמשך להסכמי אופציה קודמים שהוארכו לאורך השנים".

קבוצת הפניקס, שבשליטת קרנות ההשקעה הזרות סנטרברידג' וגלאטין פוינט, נסחרת לפי שווי של יותר מ-5.3 מיליארד שקל, והיא קבוצת הביטוח השנייה בישראל במונחי שווי שוק. מניית החברה עלתה ב-2019 בכ-20%.

עוז נמנה עם בכירי ענף הביטוח, והוא בולט במיוחד בצמרת עולם סוכני הביטוח וצמרת מקבלי השכר בענף (כולל מנהלי קבוצות הביטוח). הסוכנות שהוא הקים עם שותפו דאז משה ששון הפכה ברבות השנים לאחת ממובילות התחום בו היא פועלת. הסוכנות הוקמה בשנת 1992 ונהנתה לאורך השנים - יותר ממתחרותיה - מכך שהסוכנויות הגדולות ביותר, שהתמחו בתחומי הביטוח הפנסיוני, תפסו לעצמן נתח מרשים בשוק ההפצה, תוך שיצרו עבורן קשר עם הרבה מאוד לקוחות קצה (חוסכים ומעבידים).

אגם לידרים הינה סוכנות הביטוח בעלת הרווחיות השנייה בגובהה בקרב סוכנויות הביטוח בישראל (שכולן חברות פרטיות), אחרי הסוכנות של בנק מזרחי טפחות, שמתמקדת במכירת ביטוחי משכנתאות. על פי דוחות קבוצת הפניקס ל-2018, הרווח הנקי של אגם לידרים אחזקות, לרבות אגם ישראל (שהיא הסוכנות בפועל) עמד על 56.5 מיליון שקל - גבוה יותר מזה של חברות ביטוח קטנות. זוהי רמת הרווחיות היציבה למדי שמציגה הסוכנות, שב-2017 רשמה רווח נקי של 53 מיליון שקל.

שינוי מבני בקבוצת הפניקס

הפניקס נכנסה לאגם בשנת 2003, קצת יותר מעשור לאחר היווסדה של הסוכנות, כשרכשה 25% מאגם לידרים בסכום שהוערך אז בפחות מ-2 מיליון שקל. ב-2005 רכשה הפניקס מעוז, ששון וחברת ההשקעות לידר 60% ממניות החברה האם של הסוכנות - אגם לידרים אחזקות (כך שלמעשה רכשה אז 45% ממניות הסוכנות, ועלתה להחזקה של 70% בה), לפי שווי של יותר מ-56 מיליון שקל לסוכנות הביטוח.

באמצע 2015 חתמה הפניקס, אז בשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, על הסכם להגדרת מנגנון ההיפרדות בינה ובין שותפיה בסוכנות אגם לידרים, בו נקבע לה שווי חברה מינימלי של כ-209 מיליון שקל. מאז ועד היום שווי הסוכנות קפץ כמעט פי 2.5. כאמור, אגם מהווה אחד מהקודקודים המרכזיים בזרוע סוכנויות הביטוח שבבעלות שבנתה הפניקס החל מהעשור הקודם. פרט לה, מדובר בעיקר בסוכנויות שקל, קלע ובנפיט.

במקביל, הפניקס הודיעה אתמול גם על שינוי מבני לא מהותי במסגרתו העלתה מעלה מהפניקס חברה לביטוח להפניקס אחזקות הציבורית, באמצעות דיבידנד בעין, את חברת הגמל והפנסיה של הקבוצה, שממותגת תחת הפניקס-אקסלנס. זו מנהלת כ-34.4 מיליארד שקל בגמל ובהשתלמות ועוד 28.5 מיליארד שקל בפנסיה חדשה.

המהלך נעשה משיקולי טיוב ניהול ההון של הקבוצה, ולא אמורות להיות לו השפעות על דרך הניהול בחברת הגמל והפנסיה של הפניקס-אקסלנס. מבחינת בית ההשקעות אקסלנס, השינוי אינו משמעותי, מאחר שפעילות הגמל וההשתלמות הוצאה ממנו לפני כשנתיים, להפניקס, בעוד שפעילות הפנסיה יצאה מידיו כבר שנים קודם. את חברת ניהול הגמל והפנסיה של הפניקס מנהל אורי קיסוס.