יזמית הפרויקט היוקרתי שלא נרשם בטאבו תפצה את הדיירים גם בגין ליקויי הבנייה

ביהמ"ש הטיל על החברה הקבלנית ציון בריגה שורת פיצויים לרוכשי דירות בפרויקט יוקרתי שהקימה בשכונת עיר ימים בנתניה, וחייב אותה לרשום את הבית בטאבו כבית משותף עד לסוף יוני השנה, שכן עד היום החברה לא עשתה כן מזה כעשור

שכונת עיר ימים בנתניה. הבניינים בתמונה לא קשורים ישירות להחלטה / צילום: תמר מצפי
שכונת עיר ימים בנתניה. הבניינים בתמונה לא קשורים ישירות להחלטה / צילום: תמר מצפי

בית המשפט המחוזי בתל-אביב הטיל על החברה הקבלנית ציון בריגה שורה של פיצויים לרוכשי דירות בפרויקט יוקרתי שהקימה בנתניה, וחייב אותה לרשום את הבית בטאבו כבית משותף עד לסוף יוני השנה, שכן עד היום החברה לא עשתה כן מזה כעשור. אם לא תשלים את הרישום עד לתאריך זה - יוטלו עליה סנקציות כספיות נוספות.

מדובר בתביעה שהוגשה לפני כ-4 שנים על-ידי 34 דיירים, שמחזיקים ב-35 דירות מתוך 50 במגדל יוקרתי, אותו הקימה החברה ב-2010 ברחוב דודו דותן בשכונת עיר ימים בנתניה. הדיירים יוצגו על-ידי עו"ד פז רימר, והשופטת הייתה חנה פלינר.

עיקר התביעה עסק בליקויי בנייה שהתגלו בבניין. התובעים טענו כי זמן קצר לאחר מסירת הבניין החלו להתגלות בו ליקויים ברכוש המשותף, שנמצאו בין היתר בחניון המשותף, במחסנים, בקירות החוץ ובלובי.

ואולם נקודת מפנה ביחסים בין הדיירים לקבלן הייתה נפילת אריח זכוכית מהקומה ה-18 אל הקרקע ולאחר מכן נפילת אריח חיפוי חיצוני לרחבת הבריכה של המגדל. הדיירים ניסו להשיג מהחברה טיפול בליקויים השונים, ולאחר שהמשא-ומתן שניהלו מול החברה לא הגיע לתוצאות, הגישו תביעה משפטית על ליקויי הבנייה ועל גרירת רגליים מצד החברה,בכל הקשור לטיפול בליקויים, למעט טיפולי קוסמטיים בבעיות. עוד ביקשו הדיירים פיצוי בגין ירידת ערך הדירות בשל הליקויים, ואכיפה על החברה היזמית לרשום את המבנה כבית משותף בטאבו. 

חברת בריגה טענה בכתב ההגנה כי התנהלות הדיירים הייתה חסרת תום-לב, וכי מה שעמד מאחריה היה הרצון להתעשר על חשבונה. החברה טענה כי המקור האמיתי לסכסוך היה מחלוקת ביחס לדירה נוספת שהקימה בבניין, ושעליה סירבה לפצות את הדיירים. לטענתה, היא התייחסה לאירוע נפילת אריח החיפוי בכובד-ראש, ואולם הדיירים, לטענתה, ניצלו בציניות את האירוע הזה, צירפו לו עשרות ליקויים מינוריים והגישו תביעה מוגזמת ומנופחת.

עוד טענה החברה כי עצם זה שאף אחד מ-50 רוכשי הדירות בפרויקט לא תבע אותה בגין ליקויי הבנייה, מלמד כי מדובר בחברה רצינית ואחראית.

המומחה מטעם בית המשפט שבדק את המצב במבנה, המהנדס רפאל גיל, מצא שורה של ליקויים בבניין, שעלות תיקונם היא 626 אלף שקל ללא מע"מ, אם החברה תבצע את התיקונים, ו-30% יותר - אם הדיירים יבצעו זאת באמצעות קבלן מטעמם. השופטת קיבלה את חוות-דעתו במלואה.

השופטת גם פסקה לחברה גם תשלום של 680 אלף שקל לדיירים (20 אלף שקל לכל אחד) בגין ירידת שווי הדירות ו-75 אלף שקל הוצאות משפט.

באשר לרישום הבית בטאבו, אחרי כעשור שבו החברה טרם רשמה אותו, נקבע כי עליה לרשום אותו בטאבו לא יאוחר מסוף יוני השנה, ואם לא תעשה כן, תשלם פיצוי נוסף של 10,000 שקל לכל אחד מ-34 הדיירים, בגין כל שנה שעוברת והרישום לא מושלם.