סאגת החסינות: האם הכנסת ה-22 תחויב להקים את ועדת הכנסת?

נראה כי פסיקה מורכבת של יו"ר ועדת הבחירות השופט ניל הנדל עשויה לחייב את הכנסת ה-22 להקים את ועדת הכנסת - הוועדה שאמורה לדון בחסינותו של נתניהו

יו"ר ועדת הבחירות, השופט ניל הנדל / צילום: איל יצהר
יו"ר ועדת הבחירות, השופט ניל הנדל / צילום: איל יצהר

החלטת הכנסת ה-22 שלא לכונן את ועדת הכנסת (הוועדה האמורה לדון בחסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו) הולכת ומסתכת.

מזה מספר שבועות מנסה ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן) לשכנע את חברי הכנסת של ישראל ביתנו ואת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בכך שיש צורך בכינון ועדת הכנסת. בעיקר כי אין זה מקובל (על כחול לבן) שבעצם אי-הקמת הוועדה, יחמוק נתניהו מפתיחת משפטו הפלילי. היעדר רוב פוליטי לנתניהו בכנסת ה-22 (55 חברי כנסת) היה הגורם העיקרי בהובלה למערכת בחירות שלישית, כאשר נתניהו ידע שלא יצליח להעביר בוועדת הכנסת החלטה למען חסינותו.

אי-הקמת ועדת הכנסת היא נושא לעתירה בבג"ץ (שעדיין לא נדונה) של עו"ד שחר בן מאיר ועו"ד יצחק אבירם.

אולם כעת נראה כי פסיקה מורכבת של יו"ר ועדת הבחירות, השופט העליון ניל הנדל, עשויה לחייב את הכנסת ה-22 להקים את ועדת הכנסת.

הנדל נדרש לשאלה האם הוועדה המסדרת - כלומר הוועדה הזמנית שבראשה עומד ח"כ ניסנקורן - יכולה לאשר פיצול סיעות לקראת הבחירות. מצד אחד, היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, פרסם לאחרונה חוות-דעת שלפיה הוועדה המסדרת לא יכולה להחליף את ועדת הכנסת בנושא החלטת החסינות. מן הצד השני, עו"ד ינון רצה לקבל מהשופט הנדל החלטה מקדמית (Pre-ruling) בנוגע לשאלה האם הוועדה המסדרת יכולה לאשר פיצול סיעות.

נסביר: פיצול הסיעות, כפי שביקשו הרשימה המשותפת ויהדות התורה, נועד להשיא לכל תת-סיעה סכומי מימון מפלגות גדולים יותר. כלומר, אין מדובר בהחלטה שהיא פרוצדורלית גרידא האמורה להתקבל על-ידי הוועדה המסדרת, אלא החלטה מהותית.

השופט הנדל קבע היום (ד') כי הוא לא יתן לעו"ד ינון את ה-Pre-ruling המבוקש, שכן לא מוצו ההליכים להקמת ועדת הכנסת. מהחלטתו עולה כי ייתכן שלכנסת ה-22 לא תהיה ברירה אלא להקים את ועדת הכנסת. במקרה זה, גם דיון החסינות של נתניהו (ושל ח"כ חיים כץ) יתקיימו תוך זמן קצר.