תיקי נתניהו | פרשנות

פרשנות: בקשת החסינות של רה"מ נתניהו - אובדן סופי של הממלכתיות

עו"ד רם כספי, שייצג את נתניהו בשימוע, כבר אינו בצוות ההגנה, ועמו הלכו גם שאריות הממלכתיות וההדר אצל רה"מ ומייצגיו • אם רק 50% ממה שטוענים נתניהו וסנגוריו נגד רשויות אכיפת החוק בבקשת החסינות הוא נכון, אפשר להתחיל לארוז כאן את הפקלאות • פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

בקשת החסינות שהגיש אתמול (ד') ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר הכנסת, לצד נאום התוכחה שנשא נתניהו נגד רשויות אכיפת החוק, פוגגו סופית את שאריות הממלכתיות וההדר שעוד היו אצל ראש ממשלת ישראל ומיצגיו.

רק לפני שלושה חודשים, ב-2 באוקטובר 2019, כשהתייצבו סנגורי נתניהו לישיבת השימוע הראשונה בעניינו במשרד המשפטים בירושלים, אמר עו"ד רם כספי, שייצג את נתניהו בהליך, כי "יש לי אמון מוחלט ובלתי מסויג לא רק במערכת המשפט בישראל, אלא גם באלה העומדים בראשה, ובראשם פרקליט המדינה שי ניצן וליאת בן-ארי, המשנה לפרקליט המדינה". כספי הוסיף כי הוא מכיר את בן-ארי ואת ניצן אישית, ו"אין לי ולו ספק קל שבמסגרת הליכי השימוע, היועמ"ש יגבש את החלטותיו באורח מקצועי וענייני תוך התעלמות מוחלטת מרעשי הרקע, מהפגנות בוטות ומיותרות ומלחצים תקשורתיים".

החודשים חלפו, טענות נתניהו בשימוע נדחו באופן גורף, היועמ"ש הגיש נגד ראש הממשלה כתב אישום בגין שוחד ומרמה והפרת אמונים, ועו"ד כספי כבר אינו מייצג את נתניהו.

כשראש הממשלה שכר את שירותיו המשפטיים של עו"ד כספי, רוב ההערכות בתקשורת, גם שלנו, היו שכספי הובא על-ידי נתניהו בעיקר כדי לנסות לגשש את הדרך להסדר טיעון, שיסיים את הסאגה המשפטית ויאפשר לראש הממשלה לפרוש בכבוד. טעינו. לפחות בינתיים, נתניהו לא מעוניין בהסדר. לדברי סביבת נתניהו וכספי עצמו, מלכתחילה כספי הוא הובא כדי לשמש כיועץ חיצוני לצוות ההגנה ורק לעניין השימוע. 

חוסר אמון מוחלט במערכת החוק

אז כספי הלך, עורכי הדין יוסי אשכנזי ועמית חדד נשארו, ומסמך בקשת החסינות שהגישו אתמול ליו"ר הכנסת הוא מסמך שכל-כולו אי-הבעת אמון מוחלטת בעליל במערכת החוק בישראל ובעומדים בראשה. אם רק 50% ממה שטוענים סנגורי נתניהו בבקשת החסינות הוא נכון, אז אפשר להתחיל לארוז כאן את הפקלאות. לפי הבקשה, כתב האישום נגד נתניהו, הוגש על-ידי היועץ המשפטי והפרקליטות בחוסר תום-לב, תוך אכיפה בררנית ואפליה לרעה של נתניהו ביחס לפוליטיקאים בכירים אחרים, כמו יאיר לפיד, ציפי לבני ואיתן כבל.

לטענת הסנגורים בבקשת החסינות, "בכירי המשטרה (שלוו מלכתחילה על-ידי הפרקליטות, ח',מ') חקרו את ראש הממשלה במטרה לפגוע בו, משום שהם חשבו שראש הממשלה פועל נגדה. יש חשש של ממש שחקירת המשטרה לא התנהלה כדי להגיע לחקר האמת, אלא כדי לנקום בראש הממשלה".

בסעיף 15 למסמך המשפטי הדהדו הסנגורים את טענת הכזב של ראש הממשלה כאילו "חסינות היא מאבני-היסוד של הדמוקרטיה". בנאום שנשא נתניהו אתמול הוא היה אפילו יותר בוטה והבהיר, ולא בפעם הראשונה, כי רשויות החוק בישראל "תפרו" לו תיק.

הסגנון שבו תוקפים נתניהו ואנשיו הוא מצער, לא רק בגלל שהוא כולל טענות מופרכות של תפירת תיקים ואפליה נגד מערכת אכיפת החוק, ולא רק בגלל הפגיעה בשלטון החוק ובמעמדו, אלא גם בגלל שלנתניהו יש לא מעט טענות הגנה טובות מול האישומים נגדו.

תיקי נתניהו רחוקים מלהיות תיקים תפורים, אבל הם גם רחוקים מלהיות תיקים סגורים. מלאכת הוכחת אשמתו של נתניהו בתיקים 2000 ו-4000 בבית המשפט לא תהיה קלה לפרקליטות, אם וכאשר ינוהל משפט פלילי נגד נתניהו. 

משפטם של אלוביץ' ומוזס יידחה?

בקשת החסינות של נתניהו משפיעה גם על מצבם של שלושת הנאשמים הנוספים - ארנון (נוני) מוזס, המואשם בהצעת שוחד לנתניהו בתיק 2000; ושאול ואיריס אלוביץ', המואשמים במתן שוחד לנתניהו בתיק 4000. אם נתניהו יצליח לקבל חסינות מהכנסת, תוכל הפרקליטות לנהל את משפטם של אלוביץ' ומוזס, או נגד אחד מהם, בזמן שנתניהו ממשיך לכהן כראש הממשלה ונהנה מהחסינות. במקרה כזה, תאורטית, ינוהל המשפט נגד נתניהו עם תום כהונתו הציבורית, אחרי שמשפטם של מוזס ואלוביץ' כבר הסתיים.

אפשרות תאורטית נוספת שכבר דנו בה בעבר, סבירה פחות אך קיימת, היא שבמקרה שנתניהו ישיג חסינות, יידחה משפטם של אלוביץ' ומוזס, כדי שלא לנהל אותו בנפרד ובמרווח זמנים כה גדול ממשפטו של נתניהו. מצב שבו הציבור הישראלי נחשף יום אחרי יום למשפט שבו נטען שראש הממשלה מכהן קיבל שוחד, בזמן שראש הממשלה ממשיך למלא את תפקידו, הוא כמובן חסר תקדים, ועלולה להיות לו השפעה עמוקה על תפקוד נתניהו והממשלה כולה, גם אם הוא עצמו אינו נאשם במשפט.

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס עודם בעיצומם. הם מכחישים את המיוחס להם בכתב האישום, ושמורה להם חזקת החפות.