סין חסמה זמנית תוכנית לרישום כפול של חברות בבורסות שנחאי ולונדון

לפי "רויטרס" השעיית התוכנית זמנית והיא נעשתה בשל מתחים פוליטיים בין סין ובריטניה

בורסת לונדון / צילום: Toby Melville, רויטרס
בורסת לונדון / צילום: Toby Melville, רויטרס

סין חסמה זמנית תוכנית לרישום כפול של חברות למסחר בבורסות שנחאי ולונדון בגלל מתחים פוליטיים עם בריטניה.

על פי דיווח ב"רויטרס", שהגיע ממספר מקורות, השעיית תוכנית הקישור בין שתי הבורסות מטילה צל על עתיד פרויקט שאמור לבנות יחסים בין שתי המדינות, לסייע לחברות סיניות להרחיב את בסיס המשקיעים שלהן ולהעניק למשקיעים סינים גישה לחברות בריטיות.

המקורות, שכוללים פקידים רשמיים ואנשים שעובדים על הנפקות אפשריות בשתי הבורסות, אמרו כולם שהפוליטיקה היא הסיבה שמאחורי ההשעיה. שניים מהם הצביעו על עמדתה של לונדון ביחס למפגינים בהונג קונג, ואחד מהם ציין דברים שנאמרו בבריטניה על מעצר עובד בקונסוליה הבריטית בהונג קונג. כל חמשת המקורות מעורבים בשיחות עם פקידים סינים, ודיברו עם "רויטרס" בתנאי שהאנונימיות שלהם תישמר כי הם לא מוסמכים להזכיר את הנושא בפומבי.

החברות והבנקים, שמעורבים בתוכנית קישור שתי הבורסות, ממתינים לדיווח איך יתנהלו היחסים בין ראש הממשלה בוריס ג'ונסון שניצח לאחרונה בבחירות בבריטניה ובן בייג'ין, ואיזו עמדה הוא ינקוט בנושא הונג קונג. סין מאשימה ממשלות זרות בהתערבות בענייני המחוז המיוחד הזה שלה, בין היתר ארה"ב ובריטניה.

ועדת הפיקוח על ניירות ערך בסין ובורסת שנחאי לא הגיבו לפניות "רויטרס". כך נהגו גם דוברי בורסת לונדון ומשרד האוצר הבריטי.

משרד החוץ הסיני הגיב בהודעת פקס שהוא לא מודע לפרטי העניין, אך הוסיף שהוא "מקווה שבריטניה תוכל לספק סביבת עסקים הוגנת ולא משוחדת לחברות סיניות שמשקיעות בבריטניה, וליצור את התנאים הראויים לשתי המדינות לכונן שיתוף פעולה מעשי חלק בתחומים שונים".

פרויקט Stock Connect, שהחל לפעול בשנה שעברה, היה מיועד לשפר את יחסי בריטניה עם הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, ונתפס כמהלך משמעותי סיני לפתיחת שוקי ההון שלה לעולם וחיבור עולמי שלהם.