הרכישות של תעשיית הפרייבט אקוויטי צפויות להאט ככל שיתקרבו הבחירות בארה"ב

ההערכות הן כי ייתכן שבפתיחת 2020 כמה גופי השקעה ישובו ללחוץ על דוושת הגז, כדי לסגור עסקאות לפני התעצמות עונת הבחירות • תוצאות הבחירות בארה"ב בנובמבר עלולות להשפיע על עסקים במגזרים הצרכני והתעשייתי, והסיכונים האפשריים צפויים להביא להאטה בעסקאות בהמשך השנה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Carlos Barria, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Carlos Barria, רויטרס

קרנות הפרייבט אקוויטי (הון פרטי להשקעות) לחצו על בלמי העסקאות ב-2019, אבל מומחים אומרים שיש משקיעים שצפויים לחזור ללחוץ על דוושת הגז בתחילת 2020, כדי להשיג עסקאות לפני עונת הבחירות בארה"ב בסתיו הבא. "יש כאלו שאומרים, 'אני לא רוצה לחכות לרבעון השני או השלישי'", אמר אורי הרצברג, שותף וחבר בצוותי המיזוגים-ורכישות והפרייבט אקוויטי במשרד עורכי הדין דבוויז אנד פלימפטון. "רבים מתחילים עכשיו, כשמערכת הבחירות עדיין לא נמצאת בראש של כולם".

עסקי ההשקעות של קרנות פרטיות בחברות בורסאיות האטו ב-2019 בהשוואה ל-2018, למרות שההון הזמין שלא הושקע נותר גבוה. סך כל עסקאות ההפיכה של חברות ציבוריות לפרטיות (Buyout) ירד ל-155.2 מיליארד דולר בינואר-אוקטובר, ירידה של 25% מהתקופה המקבילה ב-2018, והרמה הנמוכה ביותר מאז 2014.

לפי נתונים של דילוג'יק, באוקטובר ונובמבר קרנות הפרייבט אקוויטי השלימו 232 עסקאות בשווי 37.3 מיליארד דולר. מכך עולה שהרבעון הרביעי של 2019 פיגר כנראה אחרי מקבילו בשנה הקודמת - בו נעשו 356 עסקאות בשווי 85.3 מיליארד דולר.

כמה מומחים בתחום אומרים כי סיכונים שנתפסים כקשורים במערכת הבחירות עלולים להאט עוד יותר את הקצב, גם אם זמנית בלבד. תעשיית הפרייבט אקוויטי תמיד מצאה עצמה כאויב של מועמדים לנשיאות, כמו הסנטורית הדמוקרטית אליזבת וורן ממסצ'וסטס. בקיץ האחרון וורן תמכה בהצעת חוק שנקראה "להפסיק את הביזה של וול סטריט", שהציעה שינויים דרמטיים באופן הפעולה של הענף, ובייחוד בשימוש של קרנות הפרייבט אקוויטי בחובות למימון עסקאות. גם גורמים נוספים, כמו שינויים אפשריים במדיניות המס ואיומי מכס בתוספת תנודתיות אפשרית בשוק הציבורי, מדאיגים את מממני קרנות הפרייבט אקוויטי.

במחצית הראשונה של 2020, "צפויה פעילות משמעותית של מיזוגים ורכישות, כי המוכרים משתדלים למכור לפני הבחירות", אמר ג'יימי מגנס, שותף וראש היחידה לתעשיות צרכניות בטרילנטיק צפון אמריקה, קרן פרייבט אקוויטי שמשקיעה בחברות בגודל בינוני. לדבריו, "שני הנעלמים של 2020 הם מדיניות המכס והבחירות".

כמה אנשי מקצוע בתחום הפרייבט אקוויטי אמרו שהם רואים צנרת עשירה של עסקאות אפשריות בכניסה לרבעון הראשון של 2020, כאשר תהליכי מכירה של חברות רבות צפויים להתחיל. כמה משקיעים בתחום שירותי הבריאות - תחום פופולרי לעשיית עסקאות פרייבט אקוויטי - רואים חברות רבות שהתחילו תהליכי מכירה ברבעון הרביעי של 2019, והם צופים ששלושת החודשים הבאים יהיו עמוסים באותה מידה.

ספקנות לגבי עסקים חשופים

במחזור הבחירות של 2016, קרנות אקוויטי פרטי תמכו ב-436 עסקאות ברבעון הראשון ו-412 עסקאות ברבעון השני של אותה שנה. עם זאת, מחזור העסקאות ירד ב-9% ל-376 עסקאות ברבעון השלישי ואחר כך בעוד 6.4% ל-352 עסקאות ברבעון הרביעי. באופן מסורתי, הרבעון הרביעי בכל שנה עמוס בעסקאות Buyouts (הפיכת חברה לפרטית באמצעות רכישתה), כי הקונים והמוכרים רוצים לסגור את העסקאות לפני תום השנה.

כמו ב-2016, קרנות פרייבט אקוויטי נכנסות לשנת 2020 כשהן ספקניות יותר כלפי עסקים שעלולים להיות חשופים ללחץ פוליטי בעקבות הבחירות. הרצברג ממשרד דבוויז אנד פלימפטון אמר שכמה עסקים במגזר הצרכני והתעשייתי עלולים להיות פגיעים לתוצאות הבחירות, שישפיעו על מכסי הסחר ועל השתתפות הממשל בטיפולים רפואיים.

וכשיש כל-כך הרבה אי ודאות לקראת נובמבר, עושי העסקאות עשויים בהחלט לבחור להישאר על הגדר בשעה שהקמפיין הנשיאותי ייכנס לחודשים האחרונים שלו, ולהמתין לתוצאות לפני שישקיעו במגזרים רגישים.