התעשייה האווירית תבנה את לוויין התקשורת הלאומי של ישראל

על פי הערכות, היקף הפרויקט הוא כ-190-200 מיליון דולר וברוב העלויות תישא המדינה

התעשייה האווירית תפתח ותבנה את לוויין התקשורת הלאומי של ישראל, והוא יקרא "דרור 1". הוא יהיה מבוסס ברובו על טכנולוגיות ישראליות ומתוכנן לתת מענה לצרכי התקשורת הלווינית של המדינה לתקופה של 15 שנה. על פי הערכות, היקף הפרויקט הוא כ-190-200 מיליון דולר וברוב העלויות תישא המדינה.

ההסכם נחתם בימים האחרונים בין הממשלה, בהובלת משרדי המדע והתקשורת לבין התעשייה האווירית ולפיו הלוויין דרור 1, שיהיה ראשון מתוך סדרת לווייני תקשורת עתידיים, יהיה מוכן לשיגור בעוד כ-4 שנים.

ההסכם מיישם למעשה החלטה שקיבלה הממשלה ב-2018 ולפיה המדינה תקדם אסאטרגיה ארוכת טווח בתחום לווייני התקשורת. אחד השיקולים שהובילו להחלטה זו הוא שימור יכולות חיוניות למדינה כמו גם שמירת עצמאותה בתחום לווייני התקשורת.

לויין התקשורת האחרון שבנתה התע"א היה עמוס 6, שהיה אמור לשמש את חלל תקשורת. אלא שתקלה שאירעה ב-1 לספטמבר 2016 ברקטה של חברת ספייס X האמריקאית שהיתה אמורה לשאת את הלוויין לחלל - הובילה לפיצוץ ולהרס הלוויין.

את לוויין התקשורת הבא שלה, עמוס 17 חלל רכשה מבואינג האמריקאית - באופן שהעמיד בסימן שאלה את המשך תעשיית לווייני התקשורת בישראל. עמוס 17 שוגר לחלל בהצלחה בנובמבר האחרון וזאת, כשברקע החשש בתע"א מפני עתיד תחום לווייני התקשורת בחברה, וזאת בשל היעדר הזמנות.

הלוויין דרור 1 יפותח בחטיבת מערכות טילים וחלל של התע"א שאמונה בין השאר על יצור טילי ההדנה חץ 2 וחץ 3, טילי ברק 8 ועוד: "הבשלתו של ההסכם עם המדינה משקפת שיתוף פעולה פורה עם משרדי הממשלה העוסקים בפעילות זו", אמר היום (ה') מנהל חטיבת מערכות טילים וחלל בתע"א, בועז לוי.

הוא הוסיף כי "בשנים האחרונות התע"א השקיעה תקציבי מחקר ופיתוח עצמיים ומאמצים רבים לשימור יכולות לוויינות התקשורת בישראל. אנחנו שמחים לצאת לדרך עם דרור 1, שיהיה לוויין התקשורת המתקדם ביותר שנבנה אי פעם בישראל".