חברות המימון מגייסות: 67 מיליון שקל לאס.אר אקורד, 35 מיליון שקל ליונט קרדיט, 7 מיליון שקל לגיבוי אחזקות

חברות המימון החוץ-בנקאי הבורסאיות המקומיות ממשיכות להתרחב, עם גיוסים משמעותיים של שלוש מבין עשר החברות מהענף הנסחרות כיום בת"א

נמשכת התרחבותן של חברות המימון החוץ-בנקאי בשוק ההון המקומי, עם גיוסי הון משמעותיים עליהם דיווחו 3 מתוך כ-10 חברות שכבר כולל כיום ענף זה בבורסה (כולל חברת מלרן שהצטרפה בשבוע שעבר באמצעות גיוס חוב). פעילותן של אותן חברות מתרכזת בעיקר בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים) - עסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה בתמורה לעמלה הנקבעת באחוזים.

החלוצה בענף היא חברת אחים נאוי , שבשליטת האחים דורי ושאול נאוי, והיא גם הגדולה מבין מתחרותיה הבורסאיות, הנסחרת בשווי שוק נוכחי של כ-850 מיליון שקל, אחרי עלייה של קרוב ל-40% שהציגה מנייתה בשנה האחרונה.

מי שדולקת אחריה, בשווי שוק המגיע כבר לכ-800 מיליון שקל, היא אסאר אקורד  שבשליטת עדי צים, שעדכנה היום על גיוס של 67 מיליון שקל באמצעות הקצאה פרטית של קרוב ל-9% ממניותיה ל-10 גופים מוסדיים ולקרן ההשקעות הפרטית AMI מקבוצת אייפקס ישראל, שרכשה בנובמבר האחרון 10% ממניות אס.אר אקורד מידי צים תמורת 55 מיליון שקל.

את הגיוס הנוכחי מבצעת אס.אר אקורד לפי מחיר מניה של 60 שקל, המשקף הנחה של כ-10% על שווייה בבורסה הבוקר, וזאת נוסף לאופציות שיקבלו המשקיעים בגיוס על כל מניה שירכשו, במחיר מימוש של 78 שקל למניה למשך שנתיים.

חברות המימון החוץ בנקאיות הבולטות
 חברות המימון החוץ בנקאיות הבולטות

את השקעתה במניות אס.אר אקורד ביצעה AMI, שמובילה זהבית כהן, במחיר מניה של 45 שקל, וכחלק מההסכם בין הצדדים היא קיבלה שתי אופציות, כל אחת לרכישת עוד 5% מההון של אס.אר אקורד (לתקופות של 18 ו-30 חודשים) במחירי מימוש של 60 שקל ו-66 שקל למניה.

מניית אס.אר אקורד הגיבה היום בחיוב להודעה על הגיוס (עם עליות של כ-2% בשעות הצהריים), וזאת אחרי שבשנה האחרונה השלימה זינוק של כ-250%.

יונט קרדיט תוכל לצאת מרשימת השימור

עוד בעסקי האשראי החוץ-בנקאי: חברת יונט קרדיט עדכנה על השלמת גיוס של כ-35 מיליון שקל בהנפקת מניות לציבור. גיוס זה בוצע בדרך של "מכרז כמויות" על פי דוח הצעת מדף - ויאפשר למנייתה לצאת מרשימת השימור של הבורסה. את ההנפקה הובילה אקטיב חיתום בניהולו של עומרי לוי.

ככל הידוע, יונט קרדיט, מייעדת את כספי הגיוס להגדלת תיק האשראי שלה. תיק האשראי שלה צפוי לגדול באופן משמעותי על בסיס תוכניותיה להעביר פעילות פרטית לחברה הציבורית, שלפי הנתונים שהיא מציגה, מחזור הפעילות של הפעילות הפרטית ב-2018 הסתכם בכ-240 מיליון שקל.

בשליטה ביונט קרדיט (U-NET CREDIT) מחזיקים המנכ"ל יצחק (צחי) אזר, היו"ר שי פנסו וסגנו שלמה אייזיק, שבדומה למתחרים הבורסאיים, גם הם הכניסו את פעילותה לבורסה באמצעות השתלטות על שלד בורסאי, שנעשתה בסוף שנת 2017.

בשנה האחרונה נחלשה מניית החברה בכ-30% והיא משקפת ליונט קרדיט שווי נוכחי הקרוב ל-100 מיליון שקל.

מנתונים שפרסמה יונט קרדיט לקראת הגיוס עולה, כי בין השנים 2016-2018 היקף פעילותן של החברות הציבוריות בענף גדל ב-15.5% וכי נתח השוק שלהן כיום עומד על יותר מ-10 מיליארד שקל, מתוך ענף האשראי החוץ-בנקאי המוערך בכ-375 מיליארד שקל.

גיבוי אחזקות: דיסקאונט של 27%

 בסוף השבוע עדכנה חברה נוספת הפועלת בתחום המימון, גיבוי אחזקות, כי מור בית השקעות וחברת החיתום אינפין קפיטל של יהונתן כהן רכשו יחדיו 10% ממניותיה, עם אופציות להגדיל את חלקם בחברה ל-16.6%.
העסקה, בהשקעה של כ-7 מיליון שקל, נעשתה בדיסקאונט משמעותי של יותר מ-27% על מחיר השוק נוסף על ההטבה הגלומה באופציות.

מניות הוקצו למור (שרוכש שלושה רבעים מהמניות והאופציות) ולאינפין (שרוכש כרבע מהעסקה) במחיר של קצת יותר מ-10 שקלים, לעומת מחיר שוק נוכחי של יותר מ-14 שקלים. האופציות שניתנו לצדדים הינן במחיר מימוש שנמצא כבר עתה בתוך הכסף, ברמות של פחות מ-12 שקל למניה. כמו כן הצדדים במו"מ להעמדת הלוואה לחברת המימון בהיקף של 8 מיליון שקל, וגם במקרה זה התמורה בעסקה תסייע לחברה להרחיב את היקפי האשראי שהיא מעניקה.

גיבוי אחזקות פועלת באמצעות החברה הבת גיבוי איתן, ומאז השלמת העסקה לכניסתה לבורסה באמצעות מיזוג לשלד הבורסאי אולטרה אקוויטי בתחילת 2019, מנייתה התחזקה כמעט ב-20%, ומשקפת לה שווי נוכחי של יותר מ-80 מיליון שקל.

מניות השליטה בגיבוי אחזקות נמצאות בידי אריאל פרדו, המשמש כמנהל העסקים הראשי שלה, יחד עם אחיו אביטל פרדו, ממייסדי פאגאיה - חברת פינטק העוסקת בניהול השקעות בתחום האשראי. את מיזוגה של "גיבוי איתן" ביצעו האחים פרדו לשלד הבורסאי אולטרה אקוויטי, שבו החזיקו עד אז אנשי העסקים דן קרובינר ויהודה יולזרי, אשר שני בניהם הם שותפיו של אביטל פרדו לניהול פאגאיה.

גיבוי אחזקות החלה בפעילות כבר ב-1982 על-ידי המייסד גבי פרדו, אביו של צמד בעלי השליטה, ומנכ"ל החברה הוא אבי בזורה, שמונה לעמוד בראשה לפני כשנתיים, לאחר ששימש כמנכ"ל בנק ירושלים.

את אינפין הקים יהונתן כהן בתחילת שנת 2016, אחרי שטרם לכך כיהן כמנכ"ל כלל חיתום במשך פחות משנתיים, ולאחר מכן שימש כיועץ חברות נדל"ן מארה"ב שהונפקו בידי כלל חיתום. אינפין הייתה זו שהובילה את גיוס האג"ח של גיבוי אחזקות בשנה שעברה, בהיקף של כ-50 מיליון שקל.