חן ליכטנשטיין עוזב את תפקידו כמנכ"ל אדמה וימונה לסמנכ"ל הכספים בחברה האם החדשה שתחזיק גם בסינג'נטה

ליכטנשטיין עוזב את תפקידו לאחר כ-6 שנים וימונה לתפקיד מנהל הכספים הראשי והאחראי לאסטרטגיה ולאינטגרציה של קבוצת החזקות חדשה, שתחזיק בין השאר בשליטה באדמה

חן ליכטנשטיין, מנכל אדמה / צילום: תמר מצפי
חן ליכטנשטיין, מנכל אדמה / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל חברת אדמה חן ליכטנשטיין עוזב את תפקידו לאחר כ-6 שנים וימונה לתפקיד מנהל הכספים הראשי והאחראי לאסטרטגיה ולאינטגרציה של קבוצת החזקות חדשה, שתחזיק בין השאר בשליטה באדמה. את המינוי קיבל ליכטנשטיין כחלק ממהלך גדול לארגון מחדש שמבצעות שתי חברות ההחזקה כמצ'יינה וסינוכם, שנמצאות בבעלות ממשלת סין ושפועלות בתחומי הכימיה.

היום הודיעו כמצ'יינה וסינוכם על ריכוז עסקיהם בתחום החקלאות בחברת החזקות חדשה סינית חדשה, שתהיה בבעלותה המלאה של כמצ'יינה ושתיקרא סינג'נטה גרופ (Syngenta Group). במסגרת העסקה תעביר כמצ'יינה לחברת הבת (הקבוצה) החדשה את החזקותיה בחברות הפועלות בתחומי המוצרים לחקלאות ובראשן את הבעלות המלאה על סינג'נטה איי.ג'י ( Syngenta AG) השוויצרית ואת מניות השליטה בחברת אדמה. במקביל, תעביר סינוכם לקבוצה החדשה את החזקותיה בחברות הפועלות בתחומי המוצרים לחקלאות, ובראשן מניות של חברות דשנים סיניות.

לדברי שתי החברות הממשלתיות, הקבוצה צפויה להפוך לספקית התשומות החקלאיות המובילה בעולם כשהיא חולשת על תחומי הגנת הצומח, זרעים, דשנים, טכנולוגיות חקלאיות ודיגיטליות נוספות וכן מערך הפצה מתקדם בסין, המגיע לחקלאים ברחבי המדינה. "אדמה, סינג'נטה ופעילויות סינוכם המרכיבות את הקבוצה החדשה, התקדמו משמעותית בשיתוף הפעולה ביניהן במשך השנה האחרונה, וייצרו הכנסות ניכרות נוספות באמצעות מכירות צולבות וחיסכון ברכש ובתפעול. הקמת הקבוצה תחזק את התיאום בין החברות ותמנף את יצירת הערך וההזדמנויות העסקיות שזוהו", נמסר מטעם כמצ'יינה וסינוכם.

על פי הערכות בשוק, תציג קבוצת ההחזקות החדשה מחזור הכנסות של יותר מ-20 מיליארד דולר בשנה. זאת על פי ההנחה לפיה לסינג'נטה הכנסות של כ-13 מיליארד דולר בשנה, לאדמה הכנסות של כ-4 מיליארד דולר בשנה ולחברות הדשנים הסיניות הכנסות של כ-4 מיליארד דולר בשנה.

העסקאות הכרוכות בהקמת הקבוצה כבר קיבלו את מלוא האישורים הדרושים וצפויות לצאת לדרך במהלך הרבעון הראשון של 2020. בעתיד, תוכל הקבוצה החדשה לצאת לגיוס הון גדול באמצעות הנפקת מניות לציבור, וזאת במטרה לצמצם את חובותיה לבנקים, שניטלו בעיקר לצורך רכישת סינג'נטה באמצע 2017 בתמורה ל-43 מיליארד אירו.

אדמה נסחרת בבורסת שנזן לפי שווי של 24 מיליארד יואן (3.45 מיליארד דולר). לדברי החברה, היא תישאר בשליטת כמצ'יינה גם לאחר השלמת העסקה, אולם תיהנה ממיצוב ייחודי בקבוצה החדשה. המטה של אדמה ימשיך לפעול מישראל ומניותיה ימשיכו להיסחר בבורסת שנזן. כמו-כן תשמור אדמה על המותג של ועל המיצוב המבודל שלה בשוק.

לחן ליכטנשטיין, מנכ"ל אדמה, הוצע כאמור תפקיד מנהל הכספים הראשי, האחראי גם לאסטרטגיה ואינטגרציה של הקבוצה החדשה. זאת בהתבסס על ביצועיו ב-14 השנים האחרונות באדמה, ועל ניסיונו המשמעותי בשוק ההון.

ב-6 השנים האחרונות הוביל ליכטנשטיין הוביל את אדמה לביצועים מתמשכים חזקים ולהגדלת נתחי שוק, תוך מיזוג עם חברת סנונדה הסינית. לפני תפקידו כמנכ"ל אדמה, שימש ליכטנשטיין כנשיא ומנכ"ל סינאק, החטיבה העסקית האסטרטגית של כמצ'יינה, וכן בתקופה קודמת, כמנהל בכיר בגולדמן זאקס בניו יורק ולונדון. ליכטנשטיין יפעל ממטה הקבוצה שימוקם בבאזל שבשוויץ, ממנה פועלת כיום סינג'נטה, אולם ימשיך לכהן כדירקטור באדמה וללוות את פעילותה.

פרנק נינג, יו"ר כמצ'יינה וסינוכם, יהיה יו"ר הקבוצה החדשה. מנכ"ל סינג'נטה אריק פירוולד ימונה למנכ"ל הקבוצה, ובנוסף יחליף את יאנג שינצ'יאנג בתפקיד יו"ר אדמה. איגנסיו דומינגז, כיום סמנכ"ל מסחרי משותף באדמה, מיועד להתמנות כנשיא ומנכ"ל החברה.

לדומינגז ניסיון עשיר בתעשיית הגנת הצומח בעולם, המתאים להוביל את החברה להמשך הצמיחה שלה. הוא עובד באדמה קרוב לשני עשורים וכיום משמש כחבר בצוות הבכיר אשר הוביל את תהליך ההתפתחות אותו עברה החברה במהלך השנים האחרונות. דומינגז גם מילא תפקיד מרכזי בבניית ויישום האסטרטגיה המסחרית והרחבת סל המוצרים הגלובלי של החברה.

אבירם להב, כיום סמנכ"ל הכספים, מיועד להתמנות כמשנה למנכ"ל אדמה, ולמנכ"ל החברה הבת אדמה פתרונות לחקלאות, וזאת בנוסף על תפקידיו הקיימים. אדדמה פתרונות חקלאות מוגדרת בבורסת ת"א כחברה מדווחת, מאחר שאג"ח שלה בהיקף של 3.55 מיליארד שקל ערך נקוב עדיין נסחרות בבורסה.

שאול פרידלנד, כיום סמנכ"ל מסחרי משותף באדמה, יהיה הסמנכ"ל המסחרי היחיד, ויוביל את הפעילות המסחרית של החברה ברחבי העולם. ג'ו קרקוסקה ימשיך לכהן כסמנכ"ל התפעול הגלובלי. המינויים צפויים להיות מאושרים ולהיכנס לתוקף במהלך הרבעון הראשון. כך שאותו צוות ניהולי, שהוביל את אדמה בשש השנים האחרונות, ימשיך להוביל אותה בעתיד.

עם פרסום ההודעה, אמר חן ליכטנשטיין, נשיא ומנכ"ל אדמה:, כי "אדמה מעולם לא הייתה חזקה יותר. האנשים שלנו בנו יחד חברה מעולה, בעלת כיוון ואסטרטגיה ברורים, חברה שמסוגלת לצמוח בהתמדה ולהתמודד עם הסערות שאותן חוותה התעשייה שלנו בשנים האחרונות. אני מתקדם לתפקיד מעניין ומאתגר בקבוצה החדשה, בו אוכל להביא לידי ביטוי את היכולות והניסיון שצברתי. אני משוכנע שאיגנסיו דומינגז ימשיך להוביל את החברה להמשך צמיחה והישגים, ואני מאחל לו, לאבירם, לשאול ולג'ו, וכן לחברת אדמה כולה, הצלחה כבירה בעתיד".

איגנסיו דומינגז, המנכ"ל המיועד של אדמה, אמר: "אני נרגש להוביל, ביחד עם עמיתיי, את החברה. כמי שנמצא בחברה 20 שנה וכחבר הנהלה והצוות הבכיר זה למעלה מעשור, אני מצפה להמשיך את התנופה החזקה והכיוון האסטרטגי שלה. אנחנו מתמקדים בהקשבה ומתן מענה ללקוחות שלנו ברחבי העולם תוך בחינת הזדמנויות חדשות לשיתופי פעולה בתוך הקבוצה החדשה. ביחד עם אנשי אדמה, עם המחויבות החזקה שלנו, אני בטוח שנצעיד את החברה קדימה להמשך הישגים גדולים".