יועמ"ש הכנסת מכחיש את הטענות על ניגוד עניינים - אך לא יעסוק בחסינות נתניהו

(עדכון) - הסיבה: עו"ד עמית מררי, בת זוגו של עו"ד איל ינון, היא בכירה בפרקליטות המעורבת בתיקי נתניהו • ח"כ מיקי זוהר: "יש לבטל גם את חוות-הדעת הקודמת שינון פרסם ממש לאחרונה בעניין הקמת ועדת הכנסת"

עו"ד איל ינון, היועץ המשפטי של הכנסת / צילום: שלומי יוסף
עו"ד איל ינון, היועץ המשפטי של הכנסת / צילום: שלומי יוסף

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, צפוי להודיע כי לא יעסוק באופן ישיר בחסינות ראש הממשלה בנימין נתניהו בעת שזו תידון בכנסת. הסיבה: בת זוגו של ינון היא עו"ד עמית מררי, בכירה בפרקליטות המעורבת בתיקי נתניהו. 

המשמעות של החלטת עו"ד איל ינון לזוז הצידה מקבלת החלטות בתחום החסינות של ראש הממשלה נתניהו, היא שאיש צוות בכיר אחר בייעוץ המשפטי של הכנסת ייכנס לתמונה. עו"ד גור בליי, המשמש היועץ המשפטי של ועדת חוק חוקה ומשפט, ו/או עו"ד ארבל אסטרחן, היועצת המשפטית של ועדת הכנסת, הם אלה שככל הנראה יקבלו את המשימה. 

בהמשך היום (ב') יצאה תגובה מדוברות הכנסת, בה דחה ינון את הטענה כי הוא בניגוד עניינים, אך עם זאת אישר כי לא יעסוק בסוגיית החסינות של נתניהו.

כך, בהודעת דוברות הכנסת נכתב כי "היועץ המשפטי לכנסת דוחה בתוקף את טענת ניגוד העניינים המופנית כלפיו, לאור חוות-דעתו מאתמול לפיה ועדת הכנסת מוסמכת לדון בבקשות חסינות בפגרת הבחירות. הסוגיות הנמצאות על שולחנו של יועמ"ש הכנסת הן בעניינים פרוצדורליים פנימיים של הכנסת, ולא מתקיים בשלב זה כל דיון בבקשות החסינות עצמן או בשיקול-הדעת של היועץ המשפטי לממשלה בהגשת כתב אישום, עניינים שהיועץ המשפטי לכנסת לא יעסוק בהם.

"בעניינים הפנימיים של הכנסת, אף אלה הנוגעים לבקשות החסינות, ליועץ המשפטי לממשלה או לאנשי משרד המשפטים אין עמדה או מעמד, וכך גם מסר בא-כוח היועץ המשפטי לממשלה בתגובתו לבג"ץ במסגרת עתירות שהוגשו נגד חוות-דעת קודמת של היועץ המשפטי לכנסת בעניינים אלה.

"עוד יצוין כי לאחר פרסום חוות-הדעת הקודמות של היועץ המשפטי לכנסת, שעסקו בעניינים פרוצדורליים המצויים אף הם בזיקה לבקשות החסינות, לא הועלתה טענה של ניגוד עניינים, על אף שהעובדות הרלוונטיות היו ידועות לכל גם באותו מועד. העלאת טענה של 'ניגוד עניינים' רק בעקבות מסקנת חוות-הדעת מאתמול, שכנראה אינה מוצאת חן בעיני מי מהצדדים הנוגעים בדבר, היא עניין ציני ומלאכותי שנועד להלך אימים על היועץ המשפטי לכנסת.

"היועץ המשפטי לכנסת חתום על הסדר ניגוד עניינים ומקפיד עליו קלה כחמורה במהלך כל השנים שבהם הוא ובת זוגו נושאים בתפקידיהם במקביל.

"כאמור, אם וכאשר יתקיים דיון בבקשות החסינות בכנסת ובטענות המהותיות הקשורות לשיקול-הדעת של היועץ המשפטי לממשלה להגיש את כתבי האישום, היועץ המשפטי לכנסת לא יעסוק בכך", לשון הודעת דוברות הכנסת.

ח"כ מיקי זוהר: "החלטה נכונה"

מוקדם יותר היום, יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר, דרש מהיועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, לפסול את עצמו מעיסוק בנושא הקמת ועדת הכנסת והטיפול של הכנסת בחסינות נתניהו, וזאת כיוון שבת זוגו של ינון, עו"ד עמית מררי, היא בכירה בפרקליטות המעורבת בתיקי ראש הממשלה.

במכתב ששלח הבוקר לעו"ד ינון, כתב ח"כ זוהר: "חשד לניגוד עניינים. אמש דווח באמצעי התקשורת כי בת זוגך, עו"ד מררי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, היא בכירה בצוות הפרקליטים שגיבשו את כתב האישום נגד ראש הממשלה. מדיווח זה עולה חשד כבד לניגוד עניינים חמור ביותר בשבתך בעניינו של נתניהו. לא ייתכן שיד אחת מחליטה על כתב אישום נגד ראש הממשלה - בעוד היד השנייה מסכלת את בקשתו לחסינות", כתב ח"כ זוהר.

ח"כ זוהר ביקש מעו"ד ינון לפסול את עצמו מטיפול בכל מה שקשור לנתניהו: "תמשוך לאלתר את כל חוות-הדעת שלך בעניינו", כתב זוהר. 

בהמשך, בתגובה לפרסום כי יועמ"ש הכנסת יפסול את עצמו מלדון באופן ישיר בחסינות נתניהו, מסר ח"כ זוהר: "עו"ד איל ינון קיבל את ההחלטה הנכונה. יש לבטל גם את חוות-הדעת הקודמת שפורסמה על-ידו ממש לאחרונה בעניין הקמת ועדת הכנסת". 

מיקי זוהר / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 מיקי זוהר / צילום: שלומי יוסף, גלובס

אתמול (א') פרסם עו"ד ינון, היועץ המשפטי של הכנסת, חוות-דעת המאפשרת את הקמת ועדת הכנסת. הדבר מתאפשר אחרי שסיעת ישראל ביתנו הסירה את התנגדותה מהקמת הוועדה. בעבר, כל עוד סד הזמנים איפשר הקמת קואליציה אחרי הבחירות לכנסת ה-22, אמרו בסיעת ישראל ביתנו כי יש לחכות עם הקמת הוועדה, כדי שהיא תהיה תואמת את הסיכומים הקואליציוניים. אולם כעת, כאשר ועדת הכנסת לא מתפקדת וכך גם כל ועדות הכנסת, החליטו בישראל ביתנו לתמוך בהקמת כל הוועדות הקבועות, כדי שעבודת הפיקוח של הוועדות על הממשלה תחל. אחת מן הוועדות האלה היא ועדת הכנסת, שאמורה להצביע בנושא החסינות של נתניהו.

בכנסת ה-22 יש רוב של 65 חברי כנסת (מול 55 חברי כנסת) המתנגדים לחסינות לנתניהו. ועדת הכנסת, אם תוקם, תשקף את הרוב הפוליטי הזה, ויהיה בה 14 חברי כנסת שיצביעו ככל הנראה נגד מתן חסינות, לעומת 12 חברי כנסת שיצביעו בעד חסינות לנתניהו.

במקרה שוועדת הכנסת לא תתיר את החסינות לנתניהו, העניין לא יועבר להצבעה במליאה. 

כעת, כאמור, חוות-הדעת שפרסם עו"ד ינון עשויה לעבור לידיו של עורך דין אחר מן הכנסת, אך סביר להניח כי נימוקיה יוותרו בתוקף. יצוין כי יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ביקש מיינון, רק אתמול, לחוות את דעתו האם אדלשטיין יכול להשתמש בסמכות הווטו שיש בידיו (מכוח הסכמה ולא מכוח חוק), וחוות-דעת זו כבר תצטרך להינתן על-ידי עורך דין אחר. 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.