דעה: המשטרה שומרת שנים על הגמוניה גברית בצמרת שלה. הגיע הזמן לנפץ את תקרת הזכוכית

"יכול להיות שהגיע הזמן למנות מפכ"לית לראשות משטרת ישראל" - את המשפט הזה אמר רה"מ נתניהו כבר בינואר 2015, על רקע פרשיות מביכות שהתרחשו במשטרה, בעיקר חשדות להטרדות מיניות • לקראת מינוי מפכ"ל קבוע, אלה לוי-וינריב קוראת לשקול ברצינות מועמדת לתפקיד • דעה

"יכול להיות שהגיע הזמן, וזה הדבר הנכון, למנות מפכ"לית לראשות משטרת ישראל". את המשפט הזה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בינואר 2015, על רקע כל מיני פרשיות מביכות שהתרחשו בשורות המשטרה, שעיקרן חשדות להטרדות מיניות. הוא גם אמר שהוא חושב שזה יהיה "שינוי מרענן" - אישה מפכ"לית בראשות משטרת ישראל.

חמש שנים חלפו, ו"השינוי מרענן" לא הגיע. לא ממנו ולא מהשרים הממונים. אז קודם כל בואו נדבר במונחים הנכונים: זה לא יהיה שינוי מרענן. בשלב הזה כבר מדובר בשינוי הכרחי, צו השעה ממש. למה? כי המשטרה צריכה את זה, וכי הגיע הזמן שאישה תעמוד בראש הארגון הזה ותשנה קצת את סדרי העדיפויות.

שנת 2019 התאפיינה בין היתר במחאות עוצמתיות של נשים, בהן מחאת ה-ME TOO ומחאת הנשים המוכות, וגם הנשים שנרצחו במסגרת המשפחתית העסיקו את הציבור, אך באופן מפתיע הנושאים הללו לא עמדו מעולם בראש סדר העדיפויות של המשטרה. למה? כנראה שהתשובה לכך טמונה בעובדה שמאז קום המדינה ועד היום לא עמדה אישה בראש הגוף שאמור להגן על נשים ועל הציבור בכלל.

השבוע בישרו היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, והשר לביטחון פנים, גלעד ארדן, כי לאחר תקופה ארוכה בה המשטרה פעלה ללא מפכ"ל, בשל מאניית הבחירות שנכפתה עלינו בדיוק כשהמנכ"ל הקודם פרש, אפשר סוף-סוף ולמרות המצב הפוליטי הרעוע למנות מפכ"ל קבוע.

זאת הייתה הזדמנות נהדרת לדבר על מועמדות לתפקיד, אבל איכשהו הנושא של מינוי אישה למפכ"לית בכלל לא עלה על השולחן. שוב עלו שמות המועמדים הגברים בלבד, ואף אחד לא הניד עפעף. המצב הזה לא בריא ולא ראוי. חייבת להיות מועמדת אישה, והמועמדות שלה חייבת להישקל ברצינות.

אז יהיו מי שיצקצקו בלשונם ויגידו - למה למנות אישה רק בגלל שהיא אישה, צריך לדבר על כישורים ויכולת למלא את התפקיד. ואני שואלת: הגיוני שמאז קום המדינה ועד היום לא נמצאה אף אישה ראויה לתפקיד? התשובה ברורה.

תסתכלו מה קורה מסביב - אישה עומדת בראש הרשות לאיסור הלבנת הון, אחרת בראש רשות התחרות, ועוד אחת עומדת בראש רשות ניירות ערך. לשניים מהגופים הללו יש מחלקות חקירה מהטובות במדינה, והתוצאות שלהן מדברות בעד עצמן.

אפשר למנות עוד ועוד גופים משמעותיים במדינה שבראשן עמדה או עומדת אישה, אבל המסר ברור גם בלי רשימת המכולת הזאת. הוא היה ברור לנתניהו ב-2015, והוא ברור לכולם בשנת 2020. המשטרה שומרת שנים על הגמוניה גברית בצמרת שלה, והגיע הזמן לנפץ את תקרת הזכוכית הזאת.