מדוע מעכב משרד התרבות והספורט את חלוקת פרסי האמנות הפלסטית לשנת 2019

למרות שוועדות השיפוט התכנסו וכבר בחרו את זוכי התחרות השנתית של משרד התרבות והספורט באמנות פלסטית, באיגוד האמנים חוששים שהם לעולם לא יידעו מי זכה, ושהפרסים הכספיים כבר לא יחולקו • האם מדובר רק בעיכוב?

שרת התרבות מירי רגב / צילום: מארק ניימן, לע"מ
שרת התרבות מירי רגב / צילום: מארק ניימן, לע"מ

מדוע משרד התרבות והספורט מעכב את פרסום שמות הזוכים וחלוקת הפרסים בתחום האמנות הפלסטית לשנת 2019? מדי שנה מחלק משרד התרבות פרסים לאמנים בכמה קטגוריות ובהיקף של 650 אלף שקל. אלא ששנת 2019 הסתיימה, ול"גלובס" נודע כי חלוקת הפרסים מתעכבת - תשובות לזוכים טרם נשלחו, והכספים טרם חולקו. למרות שמאות אמנים הגישו מועמדות, ועדות השיפוט התכנסו, ונבחרו הזוכים - באיגוד האמנים חוששים שהכספים לא יחולקו.

הפרסים המחולקים לאמנים לשנת 2019, שהמועד האחרון להגשתם היה בחודש אוגוסט 2019, הם פרס ליוצרים בתחומי העיצוב - עד חמישה פרסים בגובה של 20 אלף שקל לכל פרס; פרס האמן הצעיר - עד 10 פרסים בגבוה של 10,000 שקל לכל פרס; פרס עידוד היצירה - עד 10 פרסים בגובה של 20 אלף שקל לכל פרס; פרס מפעל חיים - פרס אחד בסכום של 50 אלף שקל; פרס אמן בראשית דרכו - עד שני פרסים לאמן בראשית דרכו בסך של 25 אלף שקל לכל פרס; פרס אמן בכיר - עד שלושה פרסים לאמן בכיר בסך של 50 אלף שקל לכל פרס.

החשיבות בחלוקת פרסים אלה היא משמעותית בעולם האמנות, שכן זו התמיכה הישירה היחידה שיש לאמנים בישראל, רבים מהם עובדים בתחומי ההוראה, ועבורם מדובר בסכום משמעותי שמאפשר את המשך היצירה והפעילות. התמיכות האחרות הניתנות בתחומי התרבות והאמנות הן לרוב לגופים ציבוריים, ולא מגיעות לאמן באופן ישיר. יצוין כי פרט לרשימה זו מחולקים גם פרסי השרה השנתיים לאמנים פלסטיים, והודעות על הזוכים בפרס זה נשלחו, והפרסים יחולקו כמדי שנה (10 זוכים בפרס השרה לאמנות פלסטית - 50 אלף שקל לכל פרס).

במשרד התרבות והספורט מאשרים את העיכוב בפרסי האמנות לשנת 2019 ומוסרים: "המשרד פועל מול הגורמים הרלוונטיים על-מנת שהפרסים יחולקו לזוכים ולזוכות במהלך החודשים הקרובים", אך הם לא פירטו מהי סיבת העיכובים.

בשיחה עם "גלובס" מסרו גורמים כי מדובר ככל הנראה בעיכובים ביורוקרטיים ו"וטכניים". אחרים העלו חשש כי שורת התקציב הזאת תחזור למשרד האוצר, ובאיגוד האמנים, כאמור, עולה חשש כי התקציב המיועד לפרסים אלה פשוט ייעלם.

שחר פרדי כסלו, יו"ר איגוד האמנים, אומר: "תמיד בסוף דצמבר מפורסמים הזוכים, ומחולקים הפרסים, ולא בשנה שלאחר מכן. זה כסף משמעותי לאמנים, וזאת שערורייה. בשנים האחרונות יש באופן כללי חוסר רצינות ביחס לפרסים במשרד התרבות - בוטל הפרס לאוצר, למשל, ולא פעם הפרסים מחולקים בבהילות ובאווירת כלאחר יד בסוף שנה תקציבית. במצב כזה בו הפרסים כלל לא חולקו או הוכרזו על הזוכים, עוד לא נתקלנו, ומהיכרות שלי עם משרדי ממשלה, אני בתחושה שיהיה קשה להחזיר את הפרסים השנה".

גורם אחר מסר: "מדובר בסיבות טכניות שקשורות לכך שאנחנו בשנה בה היו כבר שתי מערכות בחירות, ויש עיכובים של המערכת. יחד עם זאת, בכל הפרסומים של משרד התרבות בנוגע לפרסים כתוב כי הפרס כפוף לזמינות תקציבית, ובאופן עקרוני משרד התרבות יכול להחליט, גם אחרי שכל התהליך נגמר, שהקופה לא יכולה לשלם. באופן עקרוני המשרד יכול להחליט שהוא לא מחלק את הפרסים השנה. אבל זאת לא הסיבה להערכתי, אלא פשוט עיכוב ביורוקרטי. נוצר צוואר בקבוק, וזה תהליך ארוך".

"כל התהליך כבר נעשה", מוסר גורם אחר, "הוועדות עשו את העבודה, ונבחרו הזוכים. היו כבר החלטות, והיה כסף שאמור היה להיות מחולק, ובאיזה שהוא רגע הדברים לא קרו מטעמי ביורוקרטיה. זה מאוד לא לעניין. אם הכספים של שנת 2019 יחולקו השנה, אז אולי זה יהיה על חשבון הפרסים של השנה הנוכחית. זה מטריד מאוד, זה מעט כסף לאמנות הפלסטית החזותית, ועולה חשש שגם המעט הזה ייעלם".