קטע כלכלי | פודקאסט

האיש ששנא צדק חברתי: כך נולדה תאוריית "הכלכלה האוסטרית"

המושג "צדק חברתי" הפך שגור בקרב הישראלים מאז ימי המחאה החברתית, בעיקר בשל הרצון הטוב האמיתי לייצר חברה צודקת • אלא שפרידריך האייק, מהאסכולה האוסטרית הימנית, נבהל מאוד מההכרעה מה צודק ומה לא • האזינו

המחאה החברתית / צילום: רויטרס
המחאה החברתית / צילום: רויטרס

בקיץ 2011 מילאו צעירים רבים את שדרות רוטשילד בתל-אביב בקריאה ל"צדק חברתי". הרבה לא השתנה מאז, אך השאלה האם המושג "צדק חברתי" הוא חיובי או שלילי, נותרה בעיניה. לכאורה, מה יכול להיות חיובי יותר מהרצון הטוב האמיתי לייצר חברה צודקת? אלא שפרידריך האייק, מהאסכולה האוסטרית הימנית, נבהל מאוד מהמושג. מי יקבע מה צודק? קבוצה של אנשים? מי יבחר בה? ומי יפקח עליה?

האם צריך לארגן את החברה באמצעות אוסף מומחים או אנשים מוסריים, או שהדרך העדיפה היא באמצעות ניסוי ותהיה? האייק מעדיף תהליך שונה לגמרי של ארגון לחברה. הוא מדמיין תחרות דרוויניסטית בין מושגים שונים של צדק חברתי, כאשר המציאות תבחר במתאימים ביותר.

כל זה ב"קטע כלכלי" ועוד: על סימולציית סוכני הבורסה של הולנד ועל הקשר שלה לצדק חברתי, לניהול ספונטני ולמומחים.

■■

ד"ר אושי שהם-קראוס הוא דוקטור לפילוסופיה של הכלכלה, עוסק בלימודי עתידים בתחום הפיננסי. לימד במשך שנים בבתי הספר לכלכלה ולמינהל עסקים במכללה למינהל. מרצה ויועץ בתחומי ה-Fintech ,Wealthtech ,Insurtech. מרצה על התפתחויות טכנולוגיות קרובות והשפעתן על סקטורים שונים בתעשייה ומדריך בשימוש בסכמות חשיבה מתחום לימודי העתידים לטובת עבודה ארגונית.
ניתן להשיג את אושי באתר הבית או במייל.