צ'ק אין | ניתוח

שדה של גדולים: נתב"ג נערך להזדמנויות של העשור החדש, והוא לא היחיד

נמל התעופה בן-גוריון אומנם לא נכנס השנה לרשימת שדות התעופה הגדולים בעולם, אבל ככל הנראה הוא נמצא בדרך לשם • את מי הוא יפגוש ברשימה, ומה זה אומר על גובה האגרות שהמדינה תגבה?

נתב"ג / צילום: איל יצהר
נתב"ג / צילום: איל יצהר

חרף הציפיות והערכות, בסיכום תנועת הנוסעים של 2019, נתב"ג לא נכנס לקטגוריית נמלי התעופה הגדולים בעולם. תנועת הנוסעים בנתב"ג ב-2019 הסתכמה בכ-24 מיליון נוסעים בתנועת הלוך ושוב - פחות מהרף של 25 מיליון נוסעים שהיה מעלה את נתב"ג לקטגוריה של נמלי התעופה הגדולים בעולם.

יש להניח כי בסיכום שנת 2020 יעבור נתב"ג להגדרה של נמל תעופה גדול, תואר שהוא ציפה לקבל כבר השנה. הוא ממשיך לצמוח, אבל בקצב מתון: ב-2018 הסתכמה תנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג ב-22.3 מיליון - זו הייתה עלייה של כ-11% לעומת תנועת הנוסעים ב-2017. בשנה זו קצב הגידול בתנועת הנוסעים לעומת 2016 כבר שיקף צמיחה של 15%. והשנה יש האטה מסוימת: סיכום 2019 משקף צמיחה של כ-7.5% בתנועת הנוסעים אל מול השנה הקודמת, לא בקצב דו-ספרתי שלו הורגלנו בשנים האחרונות, אבל עדיין בקצב הגבוה פי 2 מהגידול העולמי בתנועת הנוסעים.

לפני שנסכם את השנה, נעיף מבט על פני עשור. תנועת הנוסעים בנתב"ג על פני תקופה של עשר שנים הגיעה ל-163 מיליון נוסעים. 48.5 מיליון הטיסה אל על. בהסתכלות על תקופה של עשר שנים, אל על אוחזת בנתח של 36% מכלל הנוסעים בטיסות מישראל, אלא שבשנים האחרונות הנתח של אל על הלך ופחת ככל שהשמיים המשיכו להיפתח לחברות הזרות. כיום מחזיקה אל על בפחות מ-25% מנתח הפעילות הבינלאומית.

טורקיש איירליינס - שמפעילה כיום 10 טיסות יומיות לאיסטנבול, בעיקר כיעד ביניים לטיסות קונקשן - הטיסה על פני עשר שנים כ-7.33 מיליון נוסעים מישראל ואליה. איזי ג'ט שלישית: חברת הלואו קוסט מבריטניה והראשונה שנחתה בישראל מבין החברות המוזלות הטיסה כ-5.85 מיליון נוסעים בעשור האחרון. רביעית ארקיע, שהטיסה על פני העשור 5.78 מיליון נוסעים; ואחריה לופטהנזה, שבסיכום עשור דורגה חמישית עם 4.78 מיליון נוסעים. 

קדימות לטיסות לואו קוסט

בדוח האחרון שמסכם את 2019 לופטהנזה כבר תדורג מתחת לעשירייה הראשונה - גם זה משקף את השינוי בתמהיל התעופתי בישראל שנותן קדימות לחברות הלואו קוסט. אירופלוט הרוסית, שגם היא דומיננטית בטיסות קונקשן ליעדים שונים, הטיסה על פני עשור 4.48 מיליון נוסעים בקווים מישראל; ואחריה ישראייר המדורגת שביעית עם תנועה של 4.44 מיליון נוסעים. וויז אייר, שפועלת בישראל רק כחמש שנים, הספיקה להיכנס לעשירייה הפותחת במקום השמיני עם 4.22 מיליון נוסעים. מתחתיה אוקראיין איירליינס ואליטליה.

ואכן, בסיכום 2019 התחזקות חברות הלואו קוסט באה לידי ביטוי בדירוג החברות שהטיסו הכי הרבה נוסעים: אל על עומדת בראש עם תנועה של 5.83 מיליון נוסעים, עלייה של 3% שהחברה יכולה לזקוף לזכותה (אחרי סטגנציה בשנה קודמת).

את המקום השני בדירוג תופסת וויז אייר, שהדיחה את טורקיש איירליינס מהמקום הזה. וויז אייר הטיסה ב-2019 יותר מ-1.28 מיליון נוסעים, עלייה של 21% לעומת שנה קודמת. שלישית - איזי ג'ט, שהטיסה 1.172 מיליון נוסעים שהסבו לה צמיחה של 15% אל מול השנה הקודמת. טורקיש איירליינס, שפינתה את מקומה לשחקניות הלואו קוסט, היא רביעית ועדיין חברת הלגאסי (חברת תעופה מסורתית) הזרה החזקה בנתב"ג - היא הטיסה 1.171 מיליון נוסעים וצמחה ב-8%.

שתי החברות הישראליות האחרות הציגו צמיחה גם הן: ישראייר הטיסה בסיכום השנה החולפת כ-768 אלף נוסעים, שהסבו לה גידול מרשים של 17%. ארקיע בסיכום השנה הטיסה בקווים הבינלאומיים כ-760 אלף נוסעים - צמיחה של 11%.

הגודל כן קובע - נמלי התעופה בעולם נחלקים לפי קטגוריות גודל בהתאם לתנועת הנוסעים שחולפת בהן. הנוסעים הנספרים הם אלה שנוחתים, אלה שממריאים וגם נוסעים שנמצאים בטיסות מעבר ושוהים בשדה רק במסגרת עצירת ביניים, נוסעים אלה נספרים למעשה פעמיים - כנוחתים וכממריאים.

החלוקה היא לנמלי תעופה גדולים, בינוניים וקטנים. כיום מוגדר נתב"ג כשדה תעופה בינוני, כשרק לפני 5 שנים הוא דורג כשדה תעופה קטן.

נמלי תעופה גדולים נבחנים ברמת השירות שהם אמורים להעניק לנוסעים, כאשר גם האגרות שהמדינה גובה מהנוסעים יכולות להשתנות בהתאם. נמלי תעופה גדולים הם מבוקשים יותר מטבעם, ולכן, כשהביקוש גדל, המחיר יכול לעלות. האם במצב כזה רשות שדות התעופה תשאף להגדיל את האגרות?

כיום משלמות חברות התעופה בנתב"ג אגרה של 26 דולר בטרמינל 3 ואגרה של 11 דולר בטרמינל 1 לכרטיס נוסע. גובה האגרות הוא פועל יוצא של ביקוש לנמל התעופה, כשהוא נע בין 40 ל-70 דולר לנוסע בנמלי תעופה גדולים, ומאמיר אף ל-100 דולר בעמוסים דוגמת הית'רו בלונדון, שנחשב לאחד מנמלי התעופה המבוקשים ביותר בעולם על-ידי חברות התעופה.

נמל תעופה גדול או לא - ברשות שדות התעופה נערכים לגידול בתנועת הנוסעים באמצעות פיתוח הרחבת שטחי נמל התעופה, לרבות טרמינל חדש. התוכניות, בהשקעה של מיליארדי שקלים, כוללות גם הוספת דלפקי צ'ק-אין, לרבות עמדות עצמאיות, הוספת מסועים לכבודת הנוסעים, הרחבת מערך החניונים ועוד.

המטרה: לעקוף את אטלנטה

אז מי הם נמלי התעופה הגדולים בעולם שנתב"ג עשוי להיכנס לליגה שלהם, ובתקווה שכבר בשנה הבאה? בראש רשימת הגדולים מדורג שדה התעופה Hartsfield-Jackson באטלנטה ארה"ב, שתנועת הנוסעים שבו מסתכמת ב-107 מיליון נוסעים בשנה. אחריו נמל התעופה הבינלאומי של בייג'ינג, סין - המדינה הצומחת ביותר בנתוני תנועת הנוסעים והתיירות העולמית. בשדה הבינלאומי של בייג'ינג חלפו כ-101 מיליון נוסעים.

השנה החולפת נפתח בסין נמל התעופה המשוכלל בעולם, Daxing, שבמבט-על נראה ככוכב ים עצום על חמש זרועותיו. זהו נמל ענק ומרשים בעיצובו, שגם אוחז בתואר הטרמינל הגדול בעולם (במבנה אחד). השדה הזה כולל 400 עמדות שירות רובוטיות, וההבטחה היא שהנוסעים לא יצטרכו ללכת יותר מ-8 דקות מעמדות הביטחון ועד לגייט. בשלב ראשון השדה ישרת עד 2021 כ-45 מיליון נוסעים, כשהוא מתוכנן לקיבולת של 72 מיליון נוסעים עד לשנת 2025. עם השלמת בניית כל חלקי השדה (כיום הוא כולל 4 מסלולים מתוך 7 מתוכננים), המספרים יגדלו ל-100 מיליון נוסעים בשנה ו-4 מיליון טון מטען. 

מבט מבפנים לטרמינל של נמל התעופה הגדול ביותר בעולם Daxing בבייג'ינג, סין / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 מבט מבפנים לטרמינל של נמל התעופה הגדול ביותר בעולם Daxing בבייג'ינג, סין / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

רשויות התעופה בסין כבר הצהירו כי המטרה שעומדת לנגד עיניהם היא לשבור את השיא שבו אוחז נמל התעופה באטלנטה, ארה"ב. שאיפה זו לא תלושה מהמציאות: לפי ההערכות, עד לשנת 2040 צפויים הנוסעים הסיניים לתפוס נפח של 20% מכלל התעופה העולמית עם היקף של 4 מיליארד נוסעים בשנה. במקום השלישי ברשימה העולמית נמצא נמל התעופה של דובאי, שתנועת הנוסעים בו עמדה על 90 מיליון נוסעים.

במקום הרביעי, נמל התעופה הבינלאומי של לוס אנג'לס שתנועת הנוסעים שבו הגיעה ל-87.5 מיליון. במקום החמישי נמל התעופה Haneda בטוקיו, שתנועת הנוסעים שבו הסתכמה ב-87.1 מיליון. השנה מארחת טוקיו את המשחקים האולימפיים, ויש להניח כי בדירוג הבא השדה ידלג לשלבים עליונים בדירוג.

נמל התעופה O'Hare בשיקגו מדורג שישי עם תנועה של 83.3 מיליון נוסעים. במקום השביעי נמצאת הנציגות הראשונה מאירופה: נמל התעופה הית'רו בלונדון שהגיע לתפוסה כמעט מלאה עם כ-80 מיליון נוסעים בשנה. הית'רו יתחדש בהרחבה משמעותית עם מסלול שלישי שיאפשר לו להציע עוד סלוטים (חלונות המראה) בשנים הקרובות - מנגד הברקזיט שמרחף מעל הממלכה עשוי להשפיע גם על תנועת הנוסעים, בעיקר בתוך אירופה מלונדון.

שמיני הוא נמל התעופה הבינלאומי של הונג קונג. השנה ההפגנות הסוערות שהתקיימו בהונג קונג לא פסחו על שדה התעופה, שגם נאלץ להשבית את ההמראות והנחיתות. תנועת הנוסעים שבו עמדה על 74.5 מיליון נוסעים. לשדה התעופה הבינלאומי של הונג קונג יש תכנון לגדול ולהשתכלל עד לשנת 2030.

נשארים באזור מזרח אסיה במקום התשיעי עם נמל התעופה הבינלאומי של שנחאי, שחלפו בו 74 מיליון נוסעים. את העשירייה סוגר נמל התעופה של פריז, שארל דה גול, עם תנועה של 72.2 מיליון נוסעים בשנה.