הסדרי ניגודי העניינים בכוורת של מבקר המדינה אנגלמן נחשפים

עם אנשי הכוורת נמנים מנכ"ל המבקר ישי וקנין ועוזרו בני דודיאן, ראש מטה מבקר עדן ביזמן והיועץ המיוחד יאיר סבן

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: יוסי זמיר
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: יוסי זמיר

הסדרי ניגודי העניינים של אנשי "הכוורת" הצמודים למבקר המדינה, רו"ח מתניהו אנגלמן, נחשפים. עם אנשי הכוורת שמינה אנגלמן למשרות אמון עם כניסתו לתפקיד נמנים - מנכ"ל משרד מבקר המדינה, ישי וקנין, והעוזר שלו, בני דודיאן; ראש מטה מבקר המדינה, עדן ביזמן; ויאיר סבן, המכהן כיועץ מיוחד של המבקר. 

לפי הסדר ניגוד העניינים שהוגש, וקנין מנוע מלעסוק במהלך השנה הקרובה בענייני ביקורת פנים הנוגעים למערכת הביטחון. זאת לאור העובדה כי בשנתיים האחרונות היה וקנין בעליה של חברה שעסקה בתחום הביקורת הפנימית והעניקה שירותי ייעוץ למערכת הביטחון. מנגד, לפי ההסדר של וקנין, שסיים לפני שנתיים שירות סדיר של 30 שנה בצה"ל, הוא לא יהיה מנוע מלבקר את צה"ל, אלא בנושאים שאליהם הייתה לו זיקה ממשית.

דודיאן מנוע מלעסוק בעניינים הנוגעים לביקורת הפנימית בצה"ל. בנוסף, הוא התחייב להימנע מכל עיסוק הנוגע להעסקת עובדים בנציגויות ישראל בחו"ל, לאור העסקתו של אחיו בשגרירות ישראל. כמו כן, דודיאן מנוע מכל עיסוק הנוגע לפרויקטים תשתיתיים בפיקוד העורף, שבו מועסקת גיסתו, אשת אחיו.

ביזמן שימש בעבר כיועץ בכיר לשר הביטחון נפתלי בנט, בעת שזה כיהן כשר החינוך. לכן התחייב ביזמן להימנע בשנה הקרובה מעיסוק בנושאים הנוגעים למשרד החינוך, למל"ג (המועצה להשכלה גבוהה) ולשר בנט, ולהימנע ללא הגבלת זמן מלעסוק בעניינים שבהם עסק במסגרת תפקידו הקודם.

בהקשר זה מעניין לציין כי לאחרונה פרסם העיתונאי אמנון אברמוביץ' מחדשות 12 כי דוח שנכתב במשרד המבקר העלה חשד לאי-סדרים כספיים חמורים במינהלת "זהות יהודית" שהקים השר בנט. לפי הדיווח, למרות דרישות שהעלו מחברי הדוח וגורמים רלוונטיים נוספים במשרד המבקר, הוא לא יועבר לבדיקת היועץ המשפטי לממשלה בשל התנגדותו של אנגלמן. 

עוד התחייב ביזמן להימנע מכל עיסוק הנוגע לתנאי העסקתם של עובדי הוראה. זאת משום שזוגתו וחמותו מועסקות במערכת החינוך. מנגד אף ששימש המשך שלושה חודשים כרמ"ט מנכ"ל החטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית, הוא לא ייאלץ להימנע מעיסוק בעניינים הנוגעים לגוף זה.

סבן ייאלץ להימנע מעיסוקים בנוגע לטכניון, שבו שימש בעבר כסגן מבקר הפנים הראשי. מנגד, סבן יוכל לעסוק בענייניה של חברת החשמל, שבה ששימש בעבר בתפקיד כלכלן, למעט בעניינים שבהם טיפל באופן אישי.

באוגוסט האחרון חשף "גלובס" את הסדר ניגוד העניינים של אנגלמן עצמו, שבמסגרתו התחייב המבקר שלא לעסוק בענייני המועצה להשכלה גבוהה והטכניון, שבראשם עמד בעבר, וכן בענייניה של המועצה האזורית גזר, שבה מועסקת אשתו. בנוסף התחייב אנגלמן להימנע מעיסוק במוסדות שיתר בני משפחתו מועסקים בהם, כמו הלשכה המשפטית של המשרד לביטחון פנים והמחלקה הפנימית של בית החולים הדסה.

הסדרי ניגודי העניינים במשרד המבקר נחשפו בעקבות בקשת חופש מידע שהגיש עו"ד אלעד מן, יועצה המשפטי של עמותת "הצלחה". אומנם אנשי משרד מבקר המדינה סיפקו את הסדרי ניגודי העניינים האמורים, אך בה-בעת סירבו להשיב על שאלונים שביקשה עמותת "הצלחה" למסור להם, שתכליתם הייתה לאתר חשש לניגוד עניינים. זאת, לאחר שבמשרד המבקר הודיעו כי הם מאמצים את עמדת משרד המשפטים בעניין, חרף העובדה כי אינם כפופים לו.