מסתמן: קאל תפעיל טיסות ראשונות כבר בקיץ 2020

חשיפת "גלובס" על כניסת חברת התעופה קאל לתחום הטסת נוסעים מעלה פרטים חדשים על אופי השחקנית הישראלית הרביעית בענף • קאל נמצאת בשלב קליטה של 8 טייסים מהתעשייה הישראלית, חלקם ממפוטרי ארקיע • קלאסיק אייר תהיה אחראית על שיווק הפעילות

מטוס של קאל / צילום: קובי בן נביא
מטוס של קאל / צילום: קובי בן נביא

בעקבות חשיפת "גלובס" על כניסת חברת התעופה קאל לתחום הטסת נוסעים, עולים פרטים נוספים ממתווה הפעילות המסתמן לשחקנית החדשה בענף, שעד כה התרכזה בתחום הטסת מטענים בלבד.

ראשית, כל הפעילות של קאל תשווק על-ידי חברת קלאסיק אייר. בשלב זה, קאל חכרה מטוס בואינג 737 (ששימש בעבר את קלאסיק אייר), ובאמצעותו יתבצעו הטיסות בחכירה יבשה - כלומר המטוס יופעל באמצעות צוותי אוויר של קאל. ל"גלובס" נודע כי קאל נמצאת בשלב קליטה של 8 טייסים מהתעשייה הישראלית (חלקם ככל הנראה ממפוטרי ארקיע).

התכנון הוא להפעיל טיסות ראשונות כבר בקיץ 2020. מדובר בטיסות שכר שישווקו לכלל מארגני התיירות הישראלים, בין אם במתכונת של חבילות נופש משולבת עם בית מלון או כטיסה בלבד (לפי החלטת הסיטונאים).

הטיסות, שיעדן עדיין לא נקבע סופית (כשהוא נתון לאישורים סופיים מרשויות התעופה), יתמקדו ביעדים מבוקשים על-ידי הקהל הישראלי באגן הים התיכון וביעדים חדשים שעשויים לעניין את הנוסעים הישראלים גם מחוץ ליעדים באירופה - לא בהכרח בדגש של מחיר מוזל.

הצי של קאל: 3 מטוסי קרגו של בואינג

חברת קלאסיק אייר נוסדה בשנת 2000 בישראל כסיטונאית ומשווקת של טיסות צ'רטר ליעדים שונים באירופה - החברה משווקת טיסות צ'רטר לספקי וסוכני הנסיעות שמוכרים את החבילות לנוסעים. ב-2018 הרחיבה את שירותיה באמצעות שלוחה שפתחה באירופה. כיום משווקת קלאסיק אייר טיסות צ'רטר בעיקר של חברות תעופה זרות, וכאמור היא תחכור את הפעילות של קאל במסגרת זו ותשווק אותה לסוכנים הישראלים.

ק.א.ל (קווי אוויר למטען) נוסדה ב-1976 כמתחרה לאל על, ששלטה בהטסה של יצוא תוצרת חקלאית מישראל. משנת 2010 נמכרה החברה, שהייתה בבעלות של מספר חברות חקלאיות, לחברת כנפי חגי. כיום נמצאת החברה בשליטת עופר גלבוע, והיא חלק מקבוצה ששמה Challenge group.

הקבוצה עוסקת בהטסת מטענים ובלוגיסטיקה של מטענים בינלאומיים. בבעלות הקבוצה נמנית חברת תעופה נוספת למטענים בבלגיה ושמה ACE. ל-Challenge group יש גם מסוף מטענים גדול (Hub) בליאג' בלגיה ממנו היא מטיסה מטענים ליעדים שונים בעולם לרבות בארה"ב, באירופה, בסין ובישראל. עסקי תעופה נוספים שלה נמצאים במלטה. הצי של קאל מונה כיום 4 מטוסי קרגו מדגם בואינג 747-400, באמצעותם היא מטיסה סחורות גדולות (דוגמת כלי רכב), בעלי חיים, ציוד רפואי ומוצרים שונים.

מנכ"ל ויו"ר החברה הוא עופר גלבוע, שהוא כאמור גם בעל השליטה. גלבוע עומד בראש החברה מאז 2010. בעבר שימש גלבוע כמנהל הפעילות של חברת דלתא (טקסטיל) בבריטניה וכמנכ"ל של קבוצת בגיר.