"בנק ישראל יותיר הריבית ללא שינוי ויאותת על הכיוון מטה"

כך מעריכים כלכלני הראל פיננסים לקראת הודעת הריבית של בנק ישראל בחמישי הקרוב • רכישות המט"ח של בנק ישראל הסתכמו בחודש דצמבר ב-2.26 מיליארד דולר

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ

בנק ישראל צפוי להכריז ביום חמישי הקרוב על גובה הריבית במשק, ולפי מרבית הערכות, הנגיד אמיר ירון צפוי להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.25%. 

לצד הודעת הריבית הקודמת בנק ישראל נקט באסטרטגיה של רכישות מט"ח, וכפי שעודכן היום באופן רשמי, בנק ישראל רכש בחודש דצמבר לבדו דולרים בהיקף של 2.26 מיליארד דולר.

לפי עפר קליין, הראל פיננסים, "למרות שהאינפלציה התרחקה משמעותית מיעדה, אנו מאמינים שהבנק יותיר את הריבית ללא שינוי תוך כדי המשך איתות שהמהלך הבא שלו הוא כלפי מטה. אנו מאמינים שהבנק ימשיך ויפעל לרכישת מט"ח, ואם באמת יהיה צורך בכך גם יפחית את הריבית במהלך המחצית הראשונה של 2020".

גם כלכלני מיטב דש צופים כי הריבית תיוותר ללא שינוי. "בנק ישראל צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי בהחלטתו השבוע, למרות שמדד המחירים האחרון שוב החטיא את התחזית כלפי מטה וקצב האינפלציה ירד ל-0.3%. נתוני הצמיחה החיוביים, ושיפור באווירה בעולם יתמכו בהחלטה להשאיר את הריבית ללא שינוי".

כלכלני בנק פועלים מתייחסים לרכישות המט"ח של בנק ישראל, וכותבים כי "בנק ישראל צפוי להמשיך להתמקד ברכישות מט"ח, והמתיחות הביטחונית מקטינה לדעתנו את הסיכוי שהריבית תפחת בחודשים הקרובים. שוק המק"מ מגלם צפי להפחתת ריבית אחת באמצע השנה, תרחיש שנראה סביר, תחת ההנחה שלחצי הייסוף יגברו בעקבות ההצטרפות של ישראל למדד האג"ח העולמי (WGBI)".

נזכיר כי פרוטוקול הריבית של בנק ישראל מישיבתו האחרונה חשף את השינוי בקרב חברי הוועדה בישיבה שבה הוחלט להותיר את הריבית ללא שינוי ולחזור להתערב בשוק המט"ח. אם בדיונים הקודמים, לפני החלטות הריבית האחרונות, שני חברי ועדה תמכו בהורדת ריבית, אזי בישיבה האחרונה, שבה החליט בנק ישראל להותיר את הריבית ללא שינוי, בניגוד לתחזיות בשוק שצפו הורדה, נותר רק חבר אחד שתמך בהורדת ריבית.

נזכיר כי לצד ההחלטה האחרונה בנק ישראל חזר להתערב באופן משמעותי בשוק המט"ח. בדצמבר האחרון אמר ל"גלובס" אנדרו אביר, מנהל חטיבת השווקים בבנק ישראל, כי הבנק לא יימנע מלבלוע את כל ההיצע שייווצר כתוצאה מכניסתה של ישראל למדד ה-WGBI. עם פרסום יתרות המט"ח של בנק ישראל להיום עולה כי בסיכום שלשת החודשים האחרונים היקף הרכישות הגיע ל-3.56 מיליארד דולר, כאשר עיקר הרכישות בוצעו בנובמבר ודצמבר.