מקצרת תורים: זארה תטמיע קופות בשירות עצמי בחנויות בישראל

רשת האופנה הספרדית צפויה לבצע הטמעת קופות בסריקה עצמית בחנויות הרשת באמצעות חברת מערכות התשלום וריפון • בכך מצטרפת זארה לרשתות כמו שופרסל, רמי לוי וסופר-פארם שהחדירו בשנים האחרונות מערכות דומות

תורים בחנות זארה בקניון TLV / צילום: שני מוזס, גלובס
תורים בחנות זארה בקניון TLV / צילום: שני מוזס, גלובס

קופות השירות העצמי בדרך לשוק האופנה בישראל? ל"גלובס" נודע כי זארה ישראל שוקלת להטמיע בחנויות קופות בשירות עצמי. ככל הידוע, המהלך יתבצע באמצעות חברת מערכות התשלום וריפון. מדובר בקופות ללא קופאי שמאפשרות סריקה ידנית באופן עצמאי על-ידי הלקוחות.

בשנים האחרונות חדרו הקופות בשירות עצמי בעיקר לשוק המזון בישראל, כשרשתות כמו שופרסל, רמי לוי, קבוצת יינות ביתן, סופר-פארם ואושר עד הטמיעו את הטכנולוגיה בסניפים שלהן, כשגם איקאה הכניסה בשנים האחרונות קופות בשירות עצמי. ואולם בניגוד למזון, ענף האופנה הישראלי נמצא במשבר מתמשך, שבא לידי ביטוי בשחיקה בפדיונות הרשתות הגדולות ובקריסה של רשתות קטנות ובינוניות.

על רקע זה, השחקניות הגדולות בשוק האופנה המקומי נמנעו עד כה מהטמעת טכנולוגיות חדשניות בחנויות הפיזיות בהיקפים ארציים, והסתפקו ביוזמות מקומיות לפרקי זמן מוגבלים או בפיילוטים נקודתיים.

כעת מבקשת זארה לשנות את המציאות הזו באמצעות הטמעה של קופות בשירות עצמי, שאמורות להתמודד באופן יעיל יותר עם התורים הארוכים בקופות, בייחוד בתקופות של הנחות משמעותיות. לאחר שבשנה החולפת השיקה זארה לראשונה אתר ואפליקציה למכירה מקוונת בשוק הישראלי במסגרת הרחבת פעילותה המקוונת בשווקים שבהם פועלת הרשת ברחבי העולם, כעת היא פונה להטמעת טכנולוגיה גם בחנויות הפיזיות שלה.

בשנים האחרונות זארה העולמית שבבעלות ענקית הקמעונאות הספרדית אינדיטקס כבר הטמיעה את הטכנולוגיה הזו במדינת-האם שלה - ספרד, וחדרה גם לערים נוספות דוגמת פריז, לונדון, דובאי וניו יורק.

אינדיטיקס היא החברה-האם של רשתות הקמעונאות ברשקה, מסימו דוטי, אוישו, פול אנד בר, סטרדיווריוס, Uterqüe, זארה וזארה הום. בנוסף לזארה, נוכחות של קופות בשירות עצמי קיימת גם בחלק מהרשתות הנוספות שבבעלותה.

זארה נוסדה בספרד ב-1975, והיא מפעילה כ-7,000 חנויות פיזיות ב-96 שווקים. היקף מכירותיה ב-2018 הסתכם בכ-18 מיליארד אירו, כשהן מהוות קרוב ל-70% ממכירות אינדיטקס כולה. בישראל מפעילה הרשת 25 חנויות. מי שמחזיק בזיכיון למותג בישראל, כמו גם למותגים הנוספים, הוא ג'ואי שוובל תחת קבוצת גוטקס מותגים.

מקבוצת זארה ישראל נמסר: "כרגע הנושא לא רלוונטי".