יהדות | ניתוח

האם 95% מיהודי אמריקה התנתקו מכל חינוך יהודי?

אביגדור ליברמן טוען כי "רק 5% מיהודי ארה"ב מקבלים חינוך יהודי-ציוני. 95% רחוקים מכל השכלה יהודית". מה אומרים הנתונים? • המשרוקית של גלובס

אביגדור ליברמן / צילום: שלומי יוסף
אביגדור ליברמן / צילום: שלומי יוסף

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, מתנדנד בעצם בין שתי טענות שונות. לפי הראשונה, מכל 20 צעירים יהודים בארצות-הברית, רק אחד או אחת מקבלים חינוך ציוני. לפי השנייה, רק אחד או אחת מקבלים חינוך יהודי מכל סוג שהוא. איזו משתי הטענות מדויקת, אם בכלל, והאומנם זה מה שמראים "כל המחקרים"?

ליברמן עצמו הפנה את "המשרוקית" למחקר אחד, מפורט מאוד, שפרסם מכון PEW ב-2013. ד"ר אלכס פומסון, מומחה לחינוך יהודי בארצות-הברית, אישר לנו כי זהו עד היום המקור המקיף ביותר על הרגלי החינוך של יהודים אמריקאים. הוא מבוסס על ראיונות שנעשו עם אלפי יהודים אמריקאים מכל המדינות.

חוקרי PEW שאלו תחילה את המרואיינים שלהם אם הם-עצמם קיבלו בצעירותם חינוך יהודי. רבע מהם השיבו שלמדו בבית ספר יהודי או בישיבה, אבל יותר משליש בילו במחנה קיץ יהודי, ושני שלישים התחנכו במוסד יהודי "כלשהו", כולל חינוך לא-פורמלי. אחר כך שאלו החוקרים לאן ההורים שביניהם שולחים את ילדיהם. התברר שגם כיום, רבע מהילדים נשלחים למוסד יהודי ללימודי יום, חלקם לבית ספר וחלקם לישיבה. אבל אם מביאים בחשבון גם תוכניות חינוך, מסגרות חברתיות ותנועות נוער, שיעור מקבלי החינוך היהודי מגיע ל-50%. השיעור הזה משתנה לפי זרמי היהדות: 87% בקרב אורתודוקסים, 77% בקרב קונסרבטיבים, 48% בקרב רפורמים, ורק 14% במשפחות ממוצא יהודי שאינן שייכות לשום זרם.

עד כאן יהדות. ומה לגבי ציונות? סקר של קרן אבי-חי בחן איך מתפלגים תלמידי ארצות-הברית היהודים בין בתי ספר יהודיים מסוגים שונים. שאלנו את ד"ר פומסון באילו מבתי הספר האלה מקפידים על זיקה לישראל. הוא ציין את הרפורמים, הקונסרבטיבים, הקהילתיים והאורתודוקסים- מודרניים. במוסדות חב"ד והזרם האורתודוקסי המרכזי, לדבריו, התמונה מעורבת; בבתי הספר החסידיים ובישיבות אין זיקה לישראל.

הממצאים מלמדים שכרבע מהצעירים היהודים שלומדים בבתי ספר יהודיים - שמהווים כאמור פחות מרבע מכלל הצעירים האלה - פוקדים מוסדות עם זיקה לישראל. הנתון הזה קרוב למספר של ליברמן; אלא שהוא לא כולל עוד צעירים יהודים רבים שמשתתפים במסגרות חברתיות והתנדבותיות שמדגישות את הקשר לישראל.

■ בשורה התחתונה: דברי ליברמן לא נכונים ברובם. כמחצית הצעירים היהודים בארה"ב מתחנכים במסגרת יהודית כלשהי. פחות מ-5% לומדים בבית ספר יהודי שמקיים זיקה לישראל, אך אחרים חברים במסגרות לא-פורמליות שמשמרות זיקה כזאת.

● תחקיר: בעז רקוץ'