נען-דן ג'יין בדרך למכירה עם שווי פעילות המוערך בכרבע מיליארד דולר

ל"גלובס" נודע כי הקונצרן ההודי JAIN מקדם מכירה מלאה או חלקית של חברת פתרונות ההשקיה, שלפי ההערכה נושאת על גבה חובות כבדים • מחזור ההכנסות השנתי של נען-דן ג'יין עומד על כ-300 מיליון דולר והיא מציגה רווחיות נמוכה

מכונת השקיה בשדה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
מכונת השקיה בשדה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

כשמונה שנים לאחר שרכש את הבעלות המלאה בחברת פתרונות ההשקיה נען-דן ג'יין, מקדם הקונצרן ההודי JAIN את מכירת החברה או חלק ממנה, באמצעות בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן - כך נודע ל"גלובס". שווי הפעילות של נען-דן ג'יין מוערך בכ-250 מיליון דולר (Enterprise Value). עם זאת, על פי ההערכות, החברה נושאת על גבה חובות כבדים עקב השקעות שביצעה בשנים האחרונות ברכישת מפיצים וחברות ברחבי העולם. בין היתר נשקלת ככל הידוע גם האפשרות לפצל את נען-דן ג'יין ולמכור כמחצית מהפעילות. לא ניתן היה להשיג את תגובת החברה.

הקונצרן ההודי מחזיק כיום במלוא מניות החברה הקיבוצית, אותן רכש בשתי פעימות, כאשר בשנת 2012 הוא רכש את יתרת מניותיו של קיבוץ נען בחברה (50%) תמורת כ-35 מיליון דולר, לפי שווי חברה של כ-70 מיליון דולר. זאת לאחר שבשנת 2007 רכש את המחצית הראשונה של המניות תמורת סכום נמוך יותר. במועד השלמת העסקה דווח כי פעילות הייצור של החברה תישאר לפחות עד שנת 2020 במפעל של החברה שבקיבוץ נען, שבו מיוצרים רכיבי השקיה לחקלאות כמו טפטפות וממטרות.

נען-דן ג'יין, המנוהלת בידי סודהקאר מדילה, היא חברה בינלאומית העוסקת ביצור והפצה של פתרונות השקיה ביותר מ-120 מדינות ברחבי העולם. מוצרי החברה כוללים צינורות טפטוף אינטגרליים, ממטרות חקלאיות, מוצרים לבקרת אקלים ומוצרים לגינון. על פי ההערכות, מחזור ההכנסות השנתי של החברה עומד בשנים האחרונות על כ-300 מיליון דולר והיא הציגה EBITDA שנתי (רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות) של 20-25 מיליון דולר ורווח נקי אפסי - ככל הנראה בשל הוצאות המימון בגין החוב שנטלה.

פריחה בעסקי חברות המים הישראליות

בתחום ההשקיה יצאו מישראל לא מעט חברות מצליחות, מובילות עולמיות בתחומן, שרובן ככולן התפתחו בתעשייה הקיבוצית: נטפים, נען-דן ג'יין, ריווליס, ברמד ועמיעד מערכות מים. על הפריחה בעסקיהן של החברות הללו ושוויין הגבוה יעידו שורה של מהלכים ועסקאות שדווחו בתקופה האחרונה.

כך נחשף לפני כחצי שנה ב"גלובס" על עסקה בה צפוי קיבוץ משמר העמק רבע ממניות החברה הפרטית ברמד, מידי הקיבוצים עברון וסער לפי שווי חברה המוערך בכ-450 מיליון שקל. ברמד פועלת בתחום של ייצור מגופי בקרה הידראוליים המיועדים למערכות הולכת מים. הפתרונות שמציעה ברמד משלבים טכנולוגיות מתקדמות לבקרת זרימה ונחשבים למובילים בתחומם.

מספר חודשים לאחר מכן דווח כי קרן ההשקעות פימי שאותה מוביל ישי דוידי, מגדילה את החזקתה בחברת עמיעד מערכות מים באופן שהפך אותה לבעלת השליטה החדשה בחברה, שנשלטה עד אז בידי קיבוץ עמיעד. בעקבות הסכם שהושג בין פימי לקיבוץ עמיעד, יגדל שיעור החזקתה של הקרן בעמיעד מערכות מים מ-18% ל-46%, וזאת בהשקעה כוללת של כ-36 מיליון דולר. עמיעד מערכות מים עוסקת בפיתוח, ייצור ומכירה של מערכות סינון מים המיועדות למגזרים התעשייתיים, המוניציפליים, בתחומי השקיה, נפט וגז ובתחומי השימוש הביתי.

בד בבד, שכרה קרן פימי, את שירותיו של בנק ההשקעות גולדמן זאקס לצורך ניהול המכירה של יצרנית הטפטפות ריוווליס (לשעבר ג'ון דיר ווטר) הנמצאת בשליטתה כאשר תג המחיר לחברה עומד על 500-550 מיליון דולר. ריווליס, בעלת מחזור הכנסות שנתי של כ-400 מיליון דולר, היא החברה השנייה בגודלה בעולם בתחום ההשקיה בטפטוף, לאחר חברת נטפים.

שנתיים קודם לכן, בשנת 2017, נמכרה השליטה בנטפים, היצרנית הגדולה בעולם של מוצרי השקיה בטפטוף, לידי חברת Mexichem ממקסיקו. החברה המקסיקנית רכשה 80% ממניותיה של נטפים תמורת 1.5 מיליארד דולר, מידי הקרן הזרה פרמירה (שרכשה את השליטה בנטפים ב-2011) והקיבוצים חצרים (שנותר להחזיק ב-20% מהמניות) ומגל.