חריש | פיצ'ר

ראש עיריית חריש אופטימי: "למודיעין זה לקח 20 שנה, לנו זה ייקח פחות"

יצחק קשת, ראש העיר חריש, משוכנע שממש בקרוב העיר תמריא • המשימה שלו היא להביא את הישראלים לשם, והוא משוכנע שהם כבר יתאהבו במקום • אנשים שנהנים בעבודה - מדור חדש

יצחק קשת, ראש עיריית חריש / צילום: איל יצהר, גלובס
יצחק קשת, ראש עיריית חריש / צילום: איל יצהר, גלובס

חריש קמה רק לפני שנים ספורות באזור צפון השרון. 45 דקות מתל אביב ומחיפה. לא רבים זוכרים, אבל העיר שבמקור הייתה אמורה לקום כעיר חרדית בגבעות הצופות על ואדי ערה, שינתה יעודה ל"עיר לכולם", זאת בעקבות פסיקת בג"ץ שלא אפשר את הרעיון. המוטו של חריש הוא שהתשתיות יחכו לתושבים - ואכן, היצע גדול של דירות נבנה מראש, והביקוש, כך יעידו המחירים הזולים בעיר - לא עומד בקצב הבנייה. לא לגמרי עיר רפאים, אך האמת צריכה להיאמר: למרות הסיוע הממשלתי הנכבד במיצוב העיר, דירות רבות עדיין מחכות לתושבים.

אמנם לאחרונה הגדירה הלמ"ס את חריש כ"עיר מספר אחת בישראל במספר הדירות החדשות שנמכרו בה בסיכום הרבעון השלישי של השנה", אך נדמה שהפוטנציאל של העיר יחד עם הדחיפה של משרד השיכון עדיין לא מומש. יצחק קשת, ראש העיר חריש, משוכנע שממש בקרוב העיר תמריא. המשימה שלו היא להביא את הישראלים לשם והוא משוכנע שהם כבר יתאהבו במקום. את הנחמה הוא מוצא בעיר חדשה אחרת שתוכננה וכבר מביאה קבלות, ואומר "למודיעין זה לקח 20 שנה, לנו זה ייקח פחות". 

חריש עלתה לכותרות בשנה החולפת פעמיים. בחודש יולי האחרון הצטרף קשת למחאה שקמה בעקבות כניסת עשרות משפחות המשתייכות חסידות אהרן הנחשבת לקיצונית. קשת פרסם אז טור חריף נגד התושבים החדשים שבאו חרף התנגדותו. בעניין זה אמר ל"גלובס" כי "יש לי בעיה עם קבוצות אוכלוסייה שעלולות להשפיע בצורה שלילית על האווירה העירונית". בנוסף, עלה בכלי התקשורת קמפיין מדובר לעיר בכיכובם של מגי אזרזר וקותי סבג, מהם בוחר קשת להתנער חלקית. "יש הרבה דיס אינפורמציה, והצרכן מושפע מזה. כל מה שאנחנו צריכים לעשות זה לגרום לישראלים לבוא לחריש ולהיחשף לעיר. הקמפיין בהשתתפות אזרזר וסבג היה של שכונת בצוותא, שכונה שיתופית, זה לא מהלך שלי אבל הוא הביא לגידול של 50% בחיפוש דירה בחריש".

הזירה

החיים עצמם > "עוד לא קמה בישראל עיר שצומחת בקצב של 6,000 תושבים בשנה (מאז 2017). זה לא קורה מאליו. אנשים לא מגיעים לפה בגלל מחירי דיור סבירים. הקטר שמוביל את הנהירה לחריש הוא החינוך. ברוב הערים בארץ כשבונים שכונות, התשתיות מזדנבות מאחור. בחריש בתי הספר וגני הילדים חיכו לתושבים. רשות אחרת צריכה להתחנן לתקציבים כאלה ולנו יש 'בנק ייעודי' ממשרד החינוך שמאפשר לי לשחרר הרשאות ולהיערך שנתיים מראש. חלקם עוד לא מאוכלסים. נתנו ליזם אחד (שפיר) את כל העבודה וכשיזם אחד בונה הכול, תוך 36 חודשים מוסרים דירות. המודל היה שלא מכניסים תושב אחד עד שכל השכונה מוכנה. התושבים לחריש מגיעים מכל הארץ, כולל מיישובים ערבים. לא בדקתי מחקרית, אבל לתחושתי הרוב מגיעים מנתניה. זוגות צעירים שמרוויחים יפה, במקום לקנות דירת 3 חדרים בבניין ישן בקומה 4 בלי מעלית, קונים דירת גן או דירת גג בחריש. נוצרה פה קהילתיות והדדיות. חשבנו בהתחלה שזה מאפיין את השכונות הראשונות, אבל זה בכל מקום. חילונים ודתיים חיים באווירת חג. חריש היא שיאנית היתרי הבנייה. יש לנו ועדה מיוחדת עם סמכויות של ועדה מקומית ומחוזית. אישורים מתקבלים תוך 4 חודשים ולא 4-10 שנים כמו בערים אחרות. בכל חודש יוצאות לשוק מאות דירות חדשות. יש תחלופה מתמדת וכל פרויקט מתאכלס ב-90%. לראיה פתחנו מספר בלתי נתפס של 9 בתי ספר ו-64 גנים בשלוש שנים". 

השוק הישראלי > על הפרסומים על דירות רבות שנותרו ריקות היות שנרכשו על ידי משקיעים ועל מחירי השכירות הנמוכים (במוסף נדל"ן של גלובס פורסם כי דירת גן 5 חדרים הושכרה ב-2,800 שקל לחודש בלבד), אומר קשת כי "גל ההשקעה שייך לגלגול הקודם לפני שכחלון הוציא את המשקיעים. המגמה התהפכה. רואים משפרי דיור שיש להם נכסים. המחירים עלו בתקופה האחרונה גם להשכרה. המחיר שאת מדברת עליו תלוש ומשקף את עונת החורף שפחות נפוצה למעברי דירה. לעומת הגידול בתושבים, קצב הגידול של העסקים המסחריים הוא איטי. אנחנו מפתחים אזורי מסחר ותעשייה במחירים זולים. אני מאמין שאחרי שיגיעו תתפוגג העננה שיש מעל חריש".

מהלך שיווקי שאתה גאה בו > "בקרוב נשיק קמפיין שיביא בשורה, לא בנוסח "בואו תקנו אצלנו דירה". אנחנו מכוונים לשקף את הערך שבן אדם מחפש בחיים והוא ימצא את זה בחריש. שכרנו את שירותי האסטרטגים אסף חתוכה ועמית פס מחברת "פרה כחולה" ונעלה איתו בחודשים הקרובים". 

מהלך שיווקי שהיית רוצה למחוק > "מהלך המיתוג הראשוני היה טקטי ולא אסטרטגי. הוא הגביר את התודעה לעיר, אבל אפשר היה לעשות אותו אפקטיבי יותר. זה לא קלע, לא בגלל כסף אלא בגלל שצריך היה להגיע לאנשי מקצוע טובים ולא כאלה שמוכרים לנו סיפורים. הקמפיין החדש מתקן את זה".

תן כותרת > "תוך שנתיים נכפיל את מספר התושבים בחריש ונגיע ל-30 אלף תושבים".

מה שקורה עכשיו > "הושקעו יותר מ-2.5 מיליארד שקל בתשתיות. זו עיר חדשה שמתוכננת מהיסוד ולכן אין בסיס להשוואה. התשתיות מחכות לתושבים בשונה משאר הערים בארץ שנאלצות להתרחב על בסיס הקיים".

פוליטי 

יש תלונות על פקקים ביציאה מכביש 6 לכיוון חריש. למה זה צריך לקרות בעיר חדשה? 

"ראש הממשלה ביקר בחריש כבר 3 פעמים ודלתות לשכות השרים פתוחות בפניי. לעומת הקצב המהיר שעבדנו מול כל משרדי הממשלה, מול משרד התחבורה ההתנהלות הייתה בעצלתיים. עם כניסת בצלאל סמוטריץ' לתפקיד השר אנחנו מרגישים שרוח אחרת נושבת. גם מנכ"לית המשרד מתנהגת אחרת. נדרשים מהלכים של חיבור חריש לכבישים ראשיים. גיבשנו תכנית לעיר שתתנהל בתחבורה ציבורית באופן מלא במודל שאין בארץ עם רשת חיבור לרכבת ולערים אחרות, כמובן לא בשבת. אם נצליח ליישם את התכנית לא נצטרך להסתמך על כל התכניות הארוכות טווח של משרד התחבורה ואיכות החיים פה תשתפר".

אישי

דמות המודל שלך לחיים > ח"כ דודי אמסלם (כיום שר התקשורת). "הוא היה בחריש עוד לפני שנכנס לכנסת ועזר לי בידע ובניסיון בקבלת החלטות חשובות. לא היינו מגיעים למצב שהתשתיות מחכות לתושבים אם לא היינו חותכים דברים. יש לי גם חיבור מיוחד לנתניהו. זה חיבור אישי שפתח לי דלתות. בלעדיו לא הייתה החלטת ממשלה להקים את חריש. מהרגע שהצלחתי להביא אותו לפה זה טס".

פריט שתמיד לוקח איתי בתיק > "ספר ליקוטי עצות על פי תורתו של רבי נחמן מברסלב".

הגלגול > "כשאשתי ואני היינו סטודנטים חיפשנו לגור קרוב לטבע במקום לא הומה. עברנו לחיפה מהמרכז כי היא למדה באונ' חיפה. לפני 11 שנה עברנו לחריש, עיר חדשה אחרי 20 שנה שלא הוקמה עיר בישראל. עוד הייתה בה ועדת קרואה שהתעלמה מהתושבים ומצאנו את עצמנו נדרשים להיאבק על דברים בסיסיים עד שבג"ץ הורה לוועדה להכניס נציגים מהתושבים. לאחר מכן התקיימו בחירות ונבחרתי לראשות העיר ברוב קולות. ב-2018 נבחרתי לקדנציה שנייה. עברתי את כל המחוזות בחברה הישראלית: גדלתי במשפחה מסורתית, התחנכתי בחינוך ממלכתי חילוני ובשלב מסוים התקרבתי ליהדות וחזרתי בתשובה. אני מכיר את ציפור נפשו של כל מגזר ואני יודע שכל המגזרים צריכים לחיות ביחד כי אין דרך אחרת".  

על רגל אחת

תפקיד: ראש עיריית חריש

גיל: 40

מגורים: חריש

נשוי לשלי ואב ל-5 (אליה, הודיה, רחל, נחמן ויהודה)

המספרים מדברים

2.5 מיליארד שקל השקעה ממשלתית בחריש.

תושבים: 15 אלף

השקעה בתלמיד: 13.5 אלף שקל לתלמיד בשנה

250 מיליון שקל: השקעה בבניית מוסדות חינוך